|
Hjælp med vintage Omega - Printviselig Version: +- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk) +-- Forum: Mærke-dedikerede urfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=77) +--- Forum: Omega (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=80) +--- Tråd: Hjælp med vintage Omega (/showthread.php?tid=75793) Sider:
1
2
|
Hjælp med vintage Omega - Leche - 25-05-2011 Hej urtosser! Jeg er ny her på siden. Jeg har i lang tid fulgt passivt med fra sidelinjen, men nu har jeg brug for jeres ekspertise til et specifikt ur. Jeg har fornylig arvet min morfars gamle 30mm Omega armbåndsur, men jeg gad godt at vide lidt mere om uret. Jeg ved at det er købt på hans bryllupsdag i 1950, så det er med manuelt optræk. Mere ved jeg rent faktisk ikke, så jeg ville høre om der var nogle af jer der kunne fortælle mig noget mere om uret? Og måske endda komme med en prisvurdering? Jeg (forsøger at) vedhæfte nogle billeder, både som det så ud da jeg fik det, og efter en tur hos Urmager Halse – i øvrigt mange tak for den gode service, Peter. ![]() ![]() ![]() ![]()
Re: Hjælp med vintage Omega - baun - 25-05-2011 der sidder jo nok et caliber 265 i uret - men ellers skal du/vi have det Refnr som stor inde i uret for at finde yderligere oplysninger på Omegas hjemmeside. Også produktionsnummerer som står på værket kan have interesse. Du ved uret er købt i 1950 - produktionsnummeret vil sige noget om hvornår uret er lavet. Det kan være flere år før. Også stempler for 14/ karat guld kan jo sige noget. vh Baun Re: Hjælp med vintage Omega - Leche - 25-05-2011 Tak for det hurtige svar. Kan jeg selv åbne for bagsiden? Hvis ja, hvordan? Re: Hjælp med vintage Omega - hannover_dk - 25-05-2011 Leche Skrev:Tak for det hurtige svar.Ja ved at presse en skarp kniv (eller kassekniv) ind der i bagsiden hvor du kan se der er et lille mærke/en lille plads til den. Jeg vil tro Peter H eller hans DaddyO har set til, at det sted er nogenlunde modsat kronen. Du skulle da bare ha spurgt Peter, så havde du nu vidst alt om værk type (kaliber) værknummer (siger noget ca om prod år for værket) og kassen serienr. (modellen) MEN JEG ville ikke ridse det - jeg synes bagsiden ser ren og fin ud og som guld (nok 14 K) så det er relativt blødt. Vent til du passerer Horsens eller en anden forsigtig urmager. Peter åbner det givet free of charge for dig, når han har serviceret det (og som sikkert selv om han ikke havde hvis man kommer udenfor "myldretiden" - og det giver ingen mærker og ridser efter en kniv der ikke lige kom ind og fik fat vh Re: Hjælp med vintage Omega - Leche - 25-05-2011 Mange tak! Tror lige jeg prøver at skrive til Peter. Mvh. Mads Re: Hjælp med vintage Omega - calle133 - 25-05-2011 Kan vi ikke snart blive fri for de evindelige reklame spots, det er ved at tage overhånd. Enhver urmager kan åbne et ur (de sætter batterier i hver dag). Og de hjælper også gerne, hvis man har kamera med. Det er sku, (er nu blevet lødigt) nemmere at tage en lokal urmager, til at klare det. iøvrigt dejligt ur Re: Hjælp med vintage Omega - Tukjær - 25-05-2011 calle133 Skrev:Kan vi ikke snart blive fri for de evindelige reklame spots, det er ved at tage overhånd. Enhver urmager kan åbne et ur (de sætter batterier i hver dag). Og de hjælper også gerne, hvis man har kamera med. Det er sku, (er nu blevet lødigt) nemmere at tage en lokal urmager, til at klare det.Ikke alle urmagere er lige dygtige, derfor anbefaler man en man kender, og bruger. Såre simpelt Re: Hjælp med vintage Omega - baun - 26-05-2011 calle133 Skrev:Kan vi ikke snart blive fri for de evindelige reklame spots, det er ved at tage overhånd. Enhver urmager kan åbne et ur (de sætter batterier i hver dag). Og de hjælper også gerne, hvis man har kamera med. Det er sku, (er nu blevet lødigt) nemmere at tage en lokal urmager, til at klare det. Et lidt surt og unødvendigt opstød synes jeg Nu var det jo Halse der havde lavet service på uret, så man må vel gå udfra at denne ur-ejer har tillid til Halse og relativt let ved at komme til den butik. Der er vel også en chance for at Peter eller Poul kan huske fx refnr eller henvise til at det står på regningen.... eller har det fordi de har bestildt glas, krone eller andet. Jeg synes personligt at det er ok at henvise til urmagere vi kender og stoler på. Jeg har faktisk set andre urmagere være for hårdhændede med de gamle ure - fx. mærker på kassen (guld) efter afmontering af glas på unishell kasse. vh Baun Re: Hjælp med vintage Omega - hannover_dk - 26-05-2011 calle133 Skrev:Kan vi ikke snart blive fri for de evindelige reklame spots, det er ved at tage overhånd. Enhver urmager kan åbne et ur (de sætter batterier i hver dag). Og de hjælper også gerne, hvis man har kamera med. Det er sku, (er nu blevet lødigt) nemmere at tage en lokal urmager, til at klare det.Ikke anelse om reklamen. Den som spørger har fået service hos Peter Halse som vel nok så vil hjælpe med al info og om nødvendigt åbne osv. Langt fra alle urmagere åbner i øvrigt guldure top forsigtigt - jeg har set det gjort dårligt, men her var Peter da det helt naturlige svar - og vel den lokale siden han havde lavet servicen. Til visse ting ville jeg i øvrigt bruge Peter - skive rensning af Omega har jeg aldrig set gjort pænere - til andre ting naturligvis lokalt - for mig Krognos eller Mølbak - og til batterier eller nyt glas - hvem som helst - men jeg synes nu ikke det er underligt at man anbefaler dem man kender og har set gode resultater fra. Jo flere der gider gøre det, jo bredere udvalg får vi, og vi ved at Klarlund er super til Rolex osv - så herregud. vh Re: Hjælp med vintage Omega - viper - 28-05-2011 calle133 Skrev:Kan vi ikke snart blive fri for de evindelige reklame spots, det er ved at tage overhånd. Enhver urmager kan åbne et ur (de sætter batterier i hver dag). Og de hjælper også gerne, hvis man har kamera med. Det er sku, (er nu blevet lødigt) nemmere at tage en lokal urmager, til at klare det. Det må være dejligt at være alt vidende og ikke behøve hjælp til noget som helst, Det er jeg ikke så jeg syntes at din galle er malplaceret her på dette forum når vi taler vintage som jo er ure der har overlevet i mange år og gerne skulle overleve i mange år endnu. Har du et 200 kroners ur kan du jo gå til hvem som helst og går det galt så smide det ud. Nu er der jo efterhånden ikke så mange rigtige urmagere tilbage men mange guldsmede der sælger ure også og når man så står med et vintage ur og ikke rigtigt ved hvilken urmager man skal gå til er man da glad for at høre forummets erfarende medlemmers anbefalinger. Så da jeg stod med et vintage omega som jeg ikke ville overlade til hvem som helst søgte jeg da også oplysninger her på forummet og den anbefaling jeg fik er jeg da rigtig glad for. Og jeg kørte fra Sydfyn til Halse i Horsens med uret hvor det blev serviceret, de leverede et rigtig flot stykke arbejde og både Senior og Peter er rigtig behagelige at tale med så jeg kører gerne til Halse med de næste ure. Så du kan kalde det hvad du vil og sidde og surmule for vi er mange mig selv inklusiv som er u erfarende og rigtig glade for den hjælp vi kan få her. Jeg vil så sige mangt tak til jer som gavmildt øser ud at jeres viden til os der spørger. |