|
ref 2937-1 - seamaster fra ca 1957 - Printviselig Version: +- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk) +-- Forum: Mærke-dedikerede urfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=77) +--- Forum: Omega (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=80) +--- Tråd: ref 2937-1 - seamaster fra ca 1957 (/showthread.php?tid=76267) Sider:
1
2
|
ref 2937-1 - seamaster fra ca 1957 - hannover_dk - 06-09-2011 Jeg har tilføjet samlingen en - synes jeg - sjovt patineret og smuk gammel Seamaster med kaliber 267 - ca 36 mm - så lidt større end tiden ellers var til oftest. Den har iflg. dens ejer vist været ret ensfarvet i skiven, men den er patineret, så den yderste del er blevet langt mørkere, nærmest over i det orange. Har I set noget i den stil hvad patinering angår - så skarpt deffineret, ingen pletter - er der noget - er det foto og lysindfald - men klar mørk kant yderst ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Den går aldeles fint kan jeg tilføje vh Re: ref 2937-1 - seamaster fra ca 1957 - Joepete - 06-09-2011 Sikke dog en flot og speciel patinering af skiven Bagkassens inderside er super flot, synes jeg En rigtig charmetrold, som du har landet her, John. Til lykke med den Re: ref 2937-1 - seamaster fra ca 1957 - HG - 06-09-2011 Flot skive og meget ensartet patinering... Lækkert Tænkt at efter SÅ mange år, så virker det stadig.... Tankevækkende i det her køb og smid væk samfund.... Re: ref 2937-1 - seamaster fra ca 1957 - alsendk - 06-09-2011 Det er et rigtig flot fund, og hvor er denne patinering dog spændende og også speciel. Hvordan mon dette er sket? kan det være vinklingen ude i kanten af skiven, i forhold til solens indstråling? I hvert tilfælde et smukt gammelt ur. Tillykke Hannover Re: ref 2937-1 - seamaster fra ca 1957 - hannover_dk - 06-09-2011 alsendk Skrev:og hvor er denne patinering dog spændende og også speciel.Jeg tror faktisk jeg forstod det har ligget i mørke ?? - men jeg er igang med at spørge sælger mere ud - for jeg mener også det er i hans ejertid vh Re: ref 2937-1 - seamaster fra ca 1957 - Loncar - 06-09-2011 Flot flot seamaster. Cal. Er den der sidder i 1ste generation ranchero, ref 2990-1. Tillykke. Re: ref 2937-1 - seamaster fra ca 1957 - hannover_dk - 06-09-2011 Loncar Skrev:Cal. Er den der sidder i 1ste generation ranchero, ref 2990-1.Det vidste jeg ikke - altid herligt med info tak Mit gæt er, at den har været two-tone altid - jeg kan finde flere af typen, i ref 2937-4 og et enkelt i samme ref som mit - ligner forgyldt, men sådan tror jeg min skive var- inden den patinerede yderst ![]() Den har givet været two tone hele tiden, og så patineret som i kunne se øverst i tråden vh Re: ref 2937-1 - seamaster fra ca 1957 - Tommy Munk - 07-09-2011 Hej alle Der er vist ikke noget forgjort i at afsløre at uret kommer fra undertegnede (lige den constellation oversize Hannover viser i en anden tråd). Jeg servicerede (eftersyn og let polering af kassen) den i vinters. Da jeg er ved at afslutte en phd-uddannelse har jeg ganske travlt i øjeblikket og bruger urmageri som afstressning (det virker fint). Pga. denne travlhed gik der ca. en måned imellem uret blev adskilt/renset og samlet igen, i denne periode lå delene i en af disse 'osteklokker' (bakke med låg der forhindrer at støv falder ned mellem delene) som urmagere bruger. Hvordan den voldsomme forandring er sket kan jeg ikke forklare, men jeg har nogle gæt: 1. bakken har afgivet nogle dampe, der har påvirket skiven (virker dog usandsynligt) 2. Uv/vis lys (virker også usandsynligt, da bakkelåget er tykkere end urglasset (uret er dog ca. 50år) og alm. vinduesglas sluger næsten uv-stråling på solen) 3. der kan måske have været lidt isopropylalkohol (som er den skyllevæske jeg bruger) tilbage i en krog på en del, selvom delene tørres grundigt efter rensning og skylning. Den IPA kan så have fordampet inde i osteklokken. Men ærligt talt så ved jeg det ikke, kunne blot konstatere forandringerne i skiven. Her er et link til en auktion på tradera, der viser et omega med en twotone-skive, uret havde denne farve-tone før forandringen. http://www.tradera.com/OMEGA-SEAMASTER-1958--auktion_190118_138856738 mvh Tommy Re: ref 2937-1 - seamaster fra ca 1957 - hannover_dk - 07-09-2011 Tommy Munk Skrev:Hej alleHej - tak for forklaringen Tommy (og jeg som netop aldrig skriver sælgers navn, det må han selv om han vil ha ud - men det er ikke umuligt nogen genkender et ur Tak for forklaringen - Uanset vi jo ikke helt ved hvorfor, så ved lidt mere om hvordan - og fint ser det ud, Omega kunne ikke ha valgt det mere smagfuldt selv - og sjov at det kunne er den yderste del der for alvor er skiftet/patineret - medens midten "har taget det roligere" Også jeg synes ,at en rest isopropyl alkohol på et tandhjul f.eks., skulle kunne give denne effekt, lyder helt usandsynligt - dels fordamper det jo hurtigt - så det vel selv i urmagersupper forsvinder allerede når uret samles - dels burde det jo være et kendt fænomen, men det er jo også ligemeget - uret har - ved vi nu, været two-tone altid og har så fået en kraftige patinering på yderringen, hvilket ser SUPER ud (i mine øjne - og andre vil hellere ha det uden vh Re: ref 2937-1 - seamaster fra ca 1957 - baun - 11-09-2011 Helt fantastisk skive synes jeg. Det er da et herligt ur at have i samlingen, men også at bruge i hverdagen. Også morsomt med forklaringer på hvordan denne patinering er opstået. jeg ville have svoret på at den måtte være født two tone. Hvor mange Omegaer har du efterhånden i samlingen john? - gæt - 20... tillykke med 2 gode catch - eller vel egentlig - 2 super catch vh baun |