|
Zenith El Primero HW??? - Printviselig Version: +- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk) +-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79) +--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70) +--- Tråd: Zenith El Primero HW??? (/showthread.php?tid=76743) |
Zenith El Primero HW??? - Joepete - 02-01-2012 Jeg har fået tilbudt et Zenith El Primero HW (Handwind?) i bytte for et ur. På værket står der "420", som jeg går ud fra, er den anvendte kaliber i uret? Uret er fra 2006 og i pæn stand. Den originale læderrem var slidt, og er byttet ud med en uoriginal - dog stadig med originalt spænde. Da jeg INTET aner om Zenith priser, ville jeg høre, hvad sådan en sag skal koste? Er det kun den automatiske El Primero, som er interessant, eller kan en håndoptræks El Primero også være det? Håber på lidt ekspert hjælp Re: Zenith El Primero HW??? - columbo - 03-01-2012 Det er et pænt ur. Efter min mening burde et ur med det værk og design koste mindst 20.000 men jeg tror 12-14.000 er mere realistisk. Kig evt. på det tyske ebay. man ser dem ikke så ofte da man er gået væk fra det værk. Re: Zenith El Primero HW??? - Geodoc - 03-01-2012 Sikken et smukt ur, du "skyder i luften" - 36.000 BPH og med kolonnehjul. Som "absolut ikke Zenith ekspert" - endsige Zenith kyndig, blev min nysgerrighed også vakt, for "hvad var det nu der tikkede indeni?" Den velkendte Ranfft kaliber-guide, fortæller om kaliber 420 & 420Z, og fremviser et smukt værk, med overbevisende præstationer. Ligeledes viser Ranfft vej til referencen: Les Ateliers Zenith, hvor vi ser: ![]() Dette leder på sporet af, at kaliber 420 er en kaliber 400 med "afmonteret automatik". Dit spørgsmål, om "en El Primero HW er interessant, eller om det kun er automatic versionen, der er interessant", er både forståeligt, og forbliver ubesvaret i diverse Zenith fora. Denne reference: Zenith El Primero, Handwound - Watch Report beskriver 420 & 420Z i historisk sammenhæng. Citat:Zenith introduced El Primero in 1969, The 13-ligne self-winding chronograph calibre stunned the world with a 36,000(ten times a second) oscillating rate per hour.På Watchuseek, er Zenith Prime (forløber for El Primero HW) og kaliber 420 beskrevet nøjere Zenith El Primero HW + Zenith Prime + cal. 420 Den historiske overgang fra "Prime" til "El Primero HW", er nøjere beskrevet i tråden: Zenith El Primero HW Zenith Prime cal 420, hvor sidste indlæg skriver om "Prime/El PrimeroHW": Citat:It was subsequantly renamed and restyled as the Zenith El Primero HW, which was featured in Zenith catalogues in the period 2000-2001.Dette giver jo lidt grå hår i hovedet, ved din information om, at uret i dit opdrag er fra 2006. Det kan være købt i 2006, hvilket harmonerer med beskrivelsen på diverse Zenith fora, at uret solgte langsomt. Yndere af uret (både forløberen "Prime" og "El Primero HW") fremhæver det æstetisk tilfredsstillende, at når der nu er glasbagkasse.... ![]() så er indblikket til værket klarere og mere overskueligt uden en rotor end med. Ligeledes fremhæver æstetikere, at værket uden rotor er imponerende fladt. Mine egne tanker om værket er, at det ser en "smule amputeret ud". Det vil sige: med tydelige gevindhuller og recesser til en automatik (der altså er fjernet). Som svar på det direkte spørgsmål, om HW kan være interessant i forhold til El Primero Automatic, bliver jeg svar skyldig. ..... men håber naturligvis, at have kastet "godt med røg over problemstillingen" Med venlig hilsen - Geodoc Re: Zenith El Primero HW??? - Joepete - 03-01-2012 Tak for det uddybende svar, Torben Jeg kunne umiddelfart godt lide uret, men efterhånden som jeg læste op på tingene, valgte jeg det fra Mange tak for Jeres bidrag i tråden Re: Zenith El Primero HW??? - Geodoc - 03-01-2012 Joepete Skrev:F/............. forstår godt valget, og ligeledes, "at have en El Primero tilgode". Jeg selv har kredset om en El Primero i flere år, og er navnlig betaget af: ![]() ... et ur jeg simpelthen ikke kan stå for. Et særdeles oppulent og "hårdtpumpet" ur, på een gang frastødende og tiltrækkende. Kommer det rette tilbud forbi, "ville jeg godt turde". - Ville du? Med venlig hilsen - Geodoc Re: Zenith El Primero HW??? - Mads Gjødesen - 03-01-2012 EP HW er no go. Horologisk kikset i min verden af netop de grunde Torben også er inde på. Man slagter ikke en flot automatic konstruktion uden grund for "bare" at ville have en HW model Omega gjorde det samme med cal. 3313 i deres Speedy 50th edition, men på en lidt flottere måde /Mads Re: Zenith El Primero HW??? - Joepete - 03-01-2012 Super. Mange tak for de ærlige tilbagemeldinger |