Urdebatten / Urforum
Omega lommeur spørgsmål..... - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Mærke-dedikerede urfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=77)
+--- Forum: Omega (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=80)
+--- Tråd: Omega lommeur spørgsmål..... (/showthread.php?tid=77668)

Sider: 1 2

Omega lommeur spørgsmål..... - TDN - 11-09-2012

Hej!

Har købt dette Omega sølv lommeur og er selvfølgelig nysgerrig efter at finde ud af hvilket værk der ligger i. Uret fungerer perfekt og holder tiden og har fuld gangreserve.
Værket er et Omega cal. 19 LB. Jeg kan læse mig til at dette værk har oprindelse i 1894 og blev slet og ret kaldt "Omega".
Det har været lavet i mange udførelser og mit problem er at finde ud af hvilken min er.
Jeg har set fortællinger om at grade A havde en afvigelse på 2 min/dag, grade B 2 min/uge, grade C 30 sek/uge og grade D 30 sek./måned.

Er der nogen der kan fortælle hvilken variant min er:

İmage

Uret:
Værk nr. 5870580
Kasse nr. 6361220
Cal. 19 LB
Årgang ca. 1921
0.800 silver

Mvh. Thomas

İmage

İmage

İmage

İmage

İmage

İmage

Re: Omega lommeur spørgsmål..... - Lars - 11-09-2012

Hej Thomas
Iflg. Omegabogen... Reise durch die zeit. side 794 vil du se at dit ur er en cal.19''' NN L 7-16p
Det eneste der har en neddrejning i spærhjulet og hvor opbygningen vender ligesom i dit.
Det der undre mig er at nummeret ikke er graveret samme sted på fjederhusbroen.... Icon_e_confused
Jeg tar bogen/bøgerne med i weekenden så må vi nær kigge dem lidt.
Som jeg har fået kvaliteterne fortalt, kan du også i bogen se forskellen på kvaliterne, 15 forskellige cal 19, med alt fra den simple rokker til fin justering med excenterskrue... og uden eller med chartons.... deri ligger der en del kvalitets forskel, for så slet ikke at komme ind på balancen og spiralen

Re: Omega lommeur spørgsmål..... - hannover_dk - 11-09-2012

jeg er som ikke en gang sikker på denne er en 19 - men tror det absolut - har det bare ikke i hånden - og her ser du en high grade version jeg har - du ser anden regulator og skruede chatoner - guffeliguf
İmage

og her selve uret - også uden cracks eller andet
İmage
vh

Re: Omega lommeur spørgsmål..... - Lars - 12-09-2012

Hej John.
Et lækkert ur, men er du sikker på det er high grade versionen. De er lavet med 7 - 23 jewels og jeg kan ikke finde et 19''' Omega i bogen med den form for fin regulering andet end så er det19''' NN S 7-17p. Da caliberen er lavet med op til 23 jewels i den bedste udgave.... sorry, men uanset et lækkert bevaringsværdigt ur. Pudsigt at der ikke er noget produktionsnr. i uret Icon_question
Får du det engang ud af kassen så mål diameteren, så kan vi muligvis ud fra den finde ud af hvilken cal. det er, jeg har de forskellige mål stående.

Re: Omega lommeur spørgsmål..... - TDN - 12-09-2012

Hej!

Tak for svar.

Lars du har ret:

İmage

L= Lepine B= grade B

İmage

Mvh. Thomas

Hej Thomas.
Fint nok, men læg mærke til at der var åbenbart ikke noget fast mønster for hvor produktionsnummeret blev graveret på fjederhusbroen på dit ved kronehjulet, hvis jeg må skrive nedunder og på dit billede mellem kronehjul og spærhjul, lidt pudsigt, og på Johns er der slet intet nummer Icon_question Icon_question Icon_question
Så må man jo bare sige: Nårh ja det er jo også Omega, ikke negativt ment, men der var jo til tider ikke ligefrem orden på deres graveringer Icon_exclaim

Re: Omega lommeur spørgsmål..... - TDN - 12-09-2012

Hej Lars!

Jeg har lige Googlet "Omega pocket watch" og kan finder masser hvor serienummeret sidder samme sted som mit og også er fra 1920'erne, så mon ikke begge dele findes.

Mvh
Thomas

Re: Omega lommeur spørgsmål..... - hannover_dk - 12-09-2012

Lars Skrev:Hej John.
Et lækkert ur, men er du sikker på det er high grade versionen. De er lavet med 7 - 23 jewels og jeg kan ikke finde et 19''' Omega i bogen med den form for fin regulering andet end så er det19''' NN S 7-17p. Da caliberen er lavet med op til 23 jewels i den bedste udgave.... sorry, men uanset et lækkert bevaringsværdigt ur. Pudsigt at der ikke er noget produktionsnr. i uret Icon_question
Får du det engang ud af kassen så mål diameteren, så kan vi muligvis ud fra den finde ud af hvilken cal. det er, jeg har de forskellige mål stående.
jeg er ret sikker på det er ganske high grad med svanehalsen og de skruede chatoner, men ikke på at det er en 19 (synes den lignede Thomas´ur) men jeg har ikke uret i hånden - tyvär

Hej igen.
TDN: Jo, begge dele findes, de findes også spejlvendt.

John: Du har ret i at det er et high grad, men fin-reguleringen er IKKE lavet på den måde på cal 19, det eneste cal 19 der har den form for fineregulering er 19''' CHRO L 15-16 p, hvilket jo er en chronograph. Muligheden bestårat de også her har haft forskellige udgaver af fin regulering, men lige der har jeg min tvivl, men hvorfor skulle det ikke være tilfældet, når der er så meget andet der kan være anderledes med de gamle Omega'er Icon_e_surprised
Husk at mange af urene blev lavet i flere størrelser og ellers ens af udsende...

Re: Omega lommeur spørgsmål..... - hannover_dk - 12-09-2012

Jep Lars, jeg må måle - hvad er det 19 lignier er i mm?
Jeg ved med sikkerhed, at der ikke står noget som helst nogen som helst steder, hverken 19 under balancen eller noget som helst andet - ud over Omega. Uret er i øvrigt ganske tykt - Jeg må lige i boxen med en linial, jeg synes bare den ligner 19 fuldstændigt, men ingen som helst garanti