Urdebatten / Urforum
Hvordan måler I jeres urs nøjagtighed? - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Mærke-dedikerede urfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=77)
+--- Forum: Japanske mærker og micromærker (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=71)
+--- Tråd: Hvordan måler I jeres urs nøjagtighed? (/showthread.php?tid=81795)

Sider: 1 2 3 4

Hvordan måler I jeres urs nøjagtighed? - Krellef - 20-03-2017

Nu når jeg her til den første forhåbentlig skal have mit første automatiske ur (Seiko) , har der naturligvis været en del der skulle læses op på, og jeg har da også lært en ting eller 3. 

Bl.a. at nøjagtigheden af et mekanisk ur kan være svingende. Derfor vil jeg spørge jer brugere, hvordan I måler jeres ures nøjagtighed, samt hvad i finder acceptabelt af +/- 

På forhånd tak

RE: Hvordan måler I jeres urs nøjagtighed? - Miwes - 20-03-2017

jeg bruger en app - Watchville - på min iPhone til at tjekke og hvis uret er inde for + - 10 sek er jeg meget tilfreds.

Hvad nøjagtighed angår bliver det vel ikke meget bedre end +- 5 sek.

RE: Hvordan måler I jeres urs nøjagtighed? - Krellef - 20-03-2017

Er det noget man eventuelt kan få kalibreret hos en urmager?

Hvordan måler I jeres urs nøjagtighed? - runzuk5 - 20-03-2017

(20-03-2017, 09:26 AM)Krellef Skrev: Er det noget man eventuelt kan få kalibreret hos en urmager?

Ja. Alle værker kan justeres ind.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Hvordan måler I jeres urs nøjagtighed? - KimT - 20-03-2017

Det er relevant at være klar over at mekaniske ure ikke kan sammenlignes med quarts når vi snakker præcision. Personligt er det ikke noget jeg går så meget op i, så længe det er inden for rimelighedens grænse og som Michael skriver herover, er jeg også tilfreds med +/- 10 sek. pr. døgn. Jeg skifter så også ur flere gange om ugen, så afvigelsen når aldrig at blive nævneværdig og inden jeg skal have fat i uret næste gang er det alligevel gået i stå.

RE: Hvordan måler I jeres urs nøjagtighed? - whoa - 20-03-2017

Jeg plejer heller ikke gå op i det må jeg indrømme, men også fordi jeg som de andre skifter tit!

/insert clever or funny note here\

Hvordan måler I jeres urs nøjagtighed? - runzuk5 - 21-03-2017

Jeg accepterer op til +- 5 sek pr døgn. Derover skal det justeres eller byttes.

Mit Seiko Srp653 startede med +24 sek. Efter justering rammer uret -3 sek pr døgn. Ville hellere have haft +. Men det er stadig perfekt. Ja, det er ren cosc standard

Sent from my iPhone using Tapatalk

RE: Hvordan måler I jeres urs nøjagtighed? - Krellef - 21-03-2017

Tjekker man nøjagtigheden over 1 enkelt døgn?

Jeg er helt med på at nøjagtigheden ikke er grunden til at man køber et automatisk ur - dog ser jeg gerne at mit kommende rammer +/- 5 sekunder som andre af jer melder om.

Vil nøjagtigheden være som efter kalibreringen hvis uret går i stå og man må trække det op på ny? Er det svært at mærke, hvornår man er tæt på grænsen for, hvor meget uret må trækkes op?

RE: Hvordan måler I jeres urs nøjagtighed? - JJensen - 21-03-2017

ja, f.ex. pr. døgn.

Nu skal du ikke trække uret op hvis det er automatisk, kun hvis det har manuelt optræk.

Et automatisk ur klare det selv, evt. med lidt optræk for at få det igang.

Mht. nøjagtighed er det min erfaring at man skal gå med uret nogle uger før man kan sige noget
reelt om +/- afvigelse pr. døgn.

Mit longines lagde ud med + 10 sek. pr. døgn, men efter nogle uger vinder det max. 3 sek/døgn.

RE: Hvordan måler I jeres urs nøjagtighed? - Krellef - 21-03-2017

Det ur jeg har i tankerne kan trækkes op manuelt. Tak for svaret