Patek 215, 240 eller 315?
Jeg påtænker at anskaffe/købe et brugt PP og få en urhandler til at forestå handlen (hvis dette kan lade sig gøre). Jeg tænker meget på 3998 modellen (cal. 315) da jeg finder dette ur meget klassisk. Jeg vil gerne høre om der er belæg for at spare lidt mere sammen og købe et ur med et cal. 240 værk. Evnt. model 5000 der dog er lidt mindre end 3998.
Omkring model 3919 er jeg usikker på kransen/bezel.

Et andet spørgsmål er om hvidguld forgår/krakelerer eller på anden måde ændrer udseende?

Venlig hilsen K. Johansen
Kristian Johansen
Svar
Kristian Johansen Skrev:Jeg påtænker at anskaffe/købe et brugt PP og få en urhandler til at forestå handlen (hvis dette kan lade sig gøre). Jeg tænker meget på 3998 modellen (cal. 315) da jeg finder dette ur meget klassisk. Jeg vil gerne høre om der er belæg for at spare lidt mere sammen og købe et ur med et cal. 240 værk. Evnt. model 5000 der dog er lidt mindre end 3998.
Omkring model 3919 er jeg usikker på kransen/bezel.

Et andet spørgsmål er om hvidguld forgår/krakelerer eller på anden måde ændrer udseende?

Venlig hilsen K. Johansen

3998 er klart den bedste af de 3. CAL 315 er et lækkert automatikværk. Hvidguld er rhodineret, men det har ikke noget at sige i praksis.

De små non complications fra Patek sælger til rimeligt lave priser.Jeg solgte min gamle 3998'er i WG til ca. 75.000.

Samler mæssigt, ville jeg nok anbefale en 5035 eller en 5146.

Mvh Morgan
Svar
Nej hvidguld skal ikke krakelere - men rhodineret hvidguld kan/vil skifte udseende lidt.
Rødguld består af Guld, sølv og kobber (mængden af hver bestemmer om det bliver rødgul eller gul-gul),

Hvidguld er Guld, sølv, kobber og dertil Platin - Paladium eller zink. Zink er ikke almindeligt i smykker eller ure som rører huden, da visse får allergi.

Karat tallet angiver hvor stor del som er guld, f.eks 18 karat = 18/24 guld og 9 karat er så 9/24 guld. Rent guld i 24 karat er næsten så blødt som bly.

Der er masser af rødguld i 9, 14 og 18 Karat, medens hvidguld smykker oftest/oftere laves i 18 K

Hvidguld kan ofte være rhodineret = coated med Rhodium for at gøre det endnu hvidere og blankere - Rhodium er næsten samme som Platin og det kan slides af, så hvis det er Rhodineret, vil det kunne skifte udseende (ikke krakkelere) over en tid når laget slides af - men inden under er det næsten lige så fint, da det oftest med rhodineret hvidguld vil være hvidguld med platin i blandingen

Ih - hvor det ikke hjalp - men alligevel vh John H
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Til Morgan og John
Tak for hjælpen.

Venlig hilsen Kristian J
Kristian Johansen
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: