Arpco Super trykt på skiven - Hvad er det for et ur?
Jeg er ny bruger her på Vintageure så jeg håber jeg holder mig inden for kodeksen. Jeg har dog "gæstet den" herinde i et stykke tid og har købt mit andet "rigtige" ur gennem en af annoncerne for nylig. Mit første vil forhåbentlig vise sig at være nedenstående.

Jeg har arvet et ur fra min far som jeg ikke rigtig kan finde noget information om (uret altså!). Det er et 14k guldur i klassisk "Omega-look" med datovisning og med en diameter på knap 35mm. På skiven er trykt "Arpco", "Super" og "Automatic". Bagpå er angivet bogstaverne "RP" i en rombe, en krone med fem takker samt angivelse af guldets renhed "14K/0,585". Det er modtaget som gave omkring 1980 fra forsikringsselskabet "Trafik" for 10 års skadesfri kørsel.

Jeg har Googlet efter bedste evne, men forgæves. Er der nogen, i dette tilsyneladende stort set alvidende forum, der kan overgå Google og give mig nogle oplysninger om hvad det er for et ur og værk? På forhånd tak for hjælpen.
Dan Jakobsen

Time is natures way of preventing everything happens simultaneously
Svar
Hej,

Hvis du tager nogle billeder fra forskellige vinkler og uploader dem, får du helt klart nogle fornuftige bud.

# GT
Svar
GT, tak for input.

De siger jo mere end tusinde ord, så...
Jeg håber det hjælper på opklaringen - hvis I kan bære over med lyssætning Icon_redface og ridser Icon_e_sad .

/Dan

İmage

İmage
Dan Jakobsen

Svar
Det er fra den gang der fandtes 100vis af Schweiziske urmærker - alle monteret med ex. ETA automatikker - eller lignende. Fabrikken er ikke som sådan en af de kendte - uret er klassisk og går sikkert fint, men har ikke som sådan nogen stor værdi, andet end veneration - og at det er et klassisk ur at se på

vh John
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Hej Swaq!

Sådan et ur har jeg præcis magen til. Mit er købt på Fællesvej for et par år siden. Jeg tror, at jeg gav 700 kr. for det.

Peter
Svar
John og Peter, tak for svarene og informationerne. Jeg var nogenlunde afklaret med at det ikke var gennem salget af dette ur jeg skulle finansiere Øresundsudsigt fra dagligstuen (i hvert tilfælde ikke fra Sjællandssiden).

Jeg er hovedsageligt nysgerrig efter at vide hvor det er fra (åbenbart Schweiz), om der er/var noget historie om fabrikken og selvfølgelig hvad der kunne tænkes at ligge af motor i det. Uret bliver mest brugt til "festlige lejligheder", da affektionsværdien er for høj til at jeg vil bruge det til hverdagsur - som det kan ses af billederne er både glas og kasse allerede rigeligt patineret.

Denne higen efter viden om hvad det er man frivilligt er blevet bundet, om ikke på (jeg har ingen dykkerure), så under ærmet, er tilsyneladende hvad der sker når man får kendskab til dette univers. For mig skete det ved at jeg for et par år siden blev jeg fanget af Woollheads vindue i Strædet i København. Derefter har nysgerrigheden langsomt bredt sig indtil jeg for en måneds tid siden ikke længere kunne leve med quartz på håndleddet men måtte bytte til en kassefuld tandhjul.

Det blev til noget i den økonomisk beskedne ende; et Fortis fra Bjarne Vork til 3400,- (ups, jeg skal da lige ind i good guys/bad guys og have lagt et par pæne ord om ham). Jeg vidste jo ikke om det ville drive mig til vanvid at enten skulle huske at trække op eller til at stille uret hvis man havde gået med et andet ur (eller Gud forbyde det: Uden!) i et par dage.

Foresten: Findes der nogen gode og økonomisk overkommelige tips til at håndtere dette, hvis man nu i perioder er fokuseret på andre opgaver (min kone forveksler det tit med glemsomhed) og derfor måske ikke altid får trukket op eller stillet? Lige nu er det ikke "om" men "hvornår" jeg vader ud ad døren med et ur på armen som lige har været gået i stå et par timer, hvilket trods alt er lidt ud over det jeg sædvanligvis kommer for sent.

Nå, tilbage til emnet og en afrunding. Når nu interessen for "rigtige" ure så småt har fået tag i mig, kunne jeg ikke rigtig forsvare at gå rundt med min fars ur på armen uden at vide en smule om hvad kassen gemmer og hvem der oprindeligt har skruet det sammen. Yderligere informationer modtages derfor stadig begærligt og naturligvis taknemmeligt.

Mvh
Dan
Dan Jakobsen

Svar
Prøv at pynte dit gamle ur lidt. En gang Brasso! Poler glasset i 5 minutter med ret hårdt tryk - og giv kassen en lille omgang også. Tør efter med en tør blod klud - og hvis du mener det er vandtæt kan du børste den med en gang håndsæbe og en tandbørste. Hold den med kronen nedaf og skyld den ren. Sådan tør jeg godt behandle mine gamle Omegaer - og har endnu ikke været "uheldig" med det, så mon ikke din også kan klare den tur!

Tag et par fotos igen og lad os hvad det resulterede i.

vh baun
Svar
Er der ingen risiko for fuldstændig at mattere glasset ved sådan en Brasso-polering?
Med 5 atm markering på bagsiden og ny-serviceret, skulle den vel nok kunne klare en let overrisling.
Dan Jakobsen

Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)