Svar: 6,129
Tråde: 559
Modtaget Likes: 151 i 91 svar
Givet Likes: 29
Går du efter et mekanisk ur, så ligger Certinaen lige til højrebenet
Hvis det godt må være lidt nørdet, så er hovedforskellen imellem den gamle kinetiske teknologi og den nyere, at i de gamle ure, der blev energien opbevaret elektro-statisk i en kondensator, hvorimod energien i de nyere bliver opbevaret kemisk i et lithium ion batteri. I praksis, der betyder overgangen fra anvendelse af kondensatorer til lithium ion batterier, at energien kan lagres i længere tid. Tidligere, der havde mange kinetiske ure en gangreserve på omkring 72 timer, og idag kan gangreserven være helt op til ca. 6 måneder. Mange af de udskiftede kondensatorer - selv på mange gamle modeller - er blevet erstattet af lithium ion batterierne. Seiko har altså erkendt, at deres AGS og Kinetic teknologi var mangelfuld, og har i stedet implementeret en løsning, som er både bagud-kompatibel og fremadrettet mere robust og driftsikker. Direct drive værket har den fordel, at det som med et traditionelt mekanisk ur, kan oplades ved at dreje på kronen. Power reserve indikatoren viser dig, hvor meget energi du tilfører batteriet ved hvert kronedrej - sådan i bedste interaktive stil
Jeg har selv haft Seikos SBDD001 Kinetic Marinemaster med Direct Drive - et dejligt ur  :
De venligste hilsner, John
•
Svar: 80
Tråde: 6
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
Givet Likes: 0
hannover_dk Skrev:Certinas DS podium serie er helt klart noget af det der giver mest "value for money" i mekaniske ure - så fint valg at starte ud i den mekaniske verden der. Klogt at prøve det på armen, så ved du hvilken størrelse du falder for. Lad evt en kæreste/kone eller ven se med og råde
vh
Okay, tak for bekræftelsen.
Ham urmageren anbefalede faktisk at købe det med lænke, fremfor læderrem - fordi det er meget billigere at efterfølgende købe rem+lås, fremfor lænke+lås - er det korrekt?
Certina DS Podium Automatic - C674.7029.42.69
Oris Divers Small Second, Date - 643-7609-84-54-MB
•
Svar: 6,129
Tråde: 559
Modtaget Likes: 151 i 91 svar
Givet Likes: 29
Jeg ville også købe den på lænke, og så efterfølgende montere en læderrem. Så kan du jo selv have sjov med at vælge remmen, og også at montere den. Jeg kan anbefale denne side med remme, med mindre du ønsker en original Certina rem ?
<!-- w --><a class="postlink" href="http://www.uhrenarmband.net" onclick="window.open(this.href);return false;">www.uhrenarmband.net</a><!-- w -->
De venligste hilsner, John
•
Svar: 336
Tråde: 20
Citat:Ham urmageren anbefalede faktisk at købe det med lænke, fremfor læderrem - fordi det er meget billigere at efterfølgende købe rem+lås, fremfor lænke+lås - er det korrekt?
Det er sædvanligvis korrekt - don't ask why!
Remmen koster ca. 300 kr i løsvægt hvis jeg husker rigtigt, jeg har ikke prøvet at købe spændet i løsvægt. Iøvrigt et dejlig ur til pengene, jeg ejede et i et års tid. 4000 kr er en fin pris, når uret er nærmest nyt og ubrugt.
#Tommy
•
Joepete Skrev:Jeg ville også købe den på lænke, og så efterfølgende montere en læderrem. Så kan du jo selv have sjov med at vælge remmen, og også at montere den. Jeg kan anbefale denne side med remme, med mindre du ønsker en original Certina rem ?
[url]"http://www.uhrenarmband.net" onclick="window.open(this.href);return false;">http://www.uhrenarmband.net[/url]" onclick="window.open(this.href);return false;
Ham jeg kan købe det af brugt, har det bare med læderrem, uden lænke. Så jeg må nok købe lænken efterfølgende - går ud fra det først bliver til sommer at en læderrem måske kan blive for varm at have på.
Tommy Munk,
Okay - prisforskellen på uret med rem og lænke er kun 200 kr. (8300 kontra 8500).
Men tror jeg går efter det brugte - nogen ting man skal kigge specielt efter på et mekanisk ur?
•
Svar: 11,784
Tråde: 233
Modtaget Likes: 12 i 12 svar
nemauen Skrev:Men tror jeg går efter det brugte - nogen ting man skal kigge specielt efter på et mekanisk ur?
Ikke som sådan på et så nyt ur, men husker jeg tråden ret, er det en kronograf, og her vil det være klogt at starte den og se at ogswå subdials starter som de skal efter et minut, og så trykke retur pusher, for at se at alt går tilbage præcis i udgangspunkt (0 og 12). Evt gøre det et par gange.
Derudover skal kassen jo helst ikke ha en masse ridser, (glasset ligeså) og så er det vist det du kan se - for du kan ikke på kort tid afgøre om det går fornuftigt præcist (er heller ikke en kæmpe sag at regulere)
vh
•
hannover_dk Skrev:nemauen Skrev:Men tror jeg går efter det brugte - nogen ting man skal kigge specielt efter på et mekanisk ur?
Ikke som sådan på et så nyt ur, men husker jeg tråden ret, er det en kronograf, og her vil det være klogt at starte den og se at ogswå subdials starter som de skal efter et minut, og så trykke retur pusher, for at se at alt går tilbage præcis i udgangspunkt (0 og 12). Evt gøre det et par gange.
Derudover skal kassen jo helst ikke ha en masse ridser, (glasset ligeså) og så er det vist det du kan se - for du kan ikke på kort tid afgøre om det går fornuftigt præcist (er heller ikke en kæmpe sag at regulere)
vh
Ok - jeg prøver. Vender nok tilbage når jeg har fået uret hehe. Tak for hjælpen alle, det er værdsat!
•
|