Hvilken vej skal watch winderen dreje?
Jeg bruger heller ikke en winder.

Jeg nyder at sige goddag til uret. Trække det op samt stille tid og dato.

Det er for mig charmen ved et automatisk/mekanisk ur.
Mvh Kim 
Svar
(14-08-2015, 09:34 PM)Avantismo Skrev: Jeg bruger heller ikke en winder.

Jeg nyder at sige goddag til uret. Trække det op samt stille tid og dato.

Det er for mig charmen ved et automatisk/mekanisk ur.

Jeg har 3 winder til 4 mekanikse ure. 2 i nødetræ, en i pianolak og en til 2 ure i plastik.

Jeg ved at 7750 chrono værker bliver optrukket ved rotation højre op (med urets retning 800 - 950 omdrejninger i døgnet).
Mange andre Swiss bliver trukket op i begge retninger og kan nøjes med 650 - 800 omdrejninger i døgnet.

PP bliver vist kun trukket op mod uret (venstre op ca 700 - 900 omdrejninger i døgnet).

Mange Seikoure skal have 1.200 - 1.800 omdrejninger i døgnet. En stor del af dem, om ikke de fleste, trækkes op i begge retninger.

Så vist jeg ved så kan alle windere rotere i begge retninger, men nogen kan højst tage 1.000 opdrejninger i døgnet og nogle 1.800 og min billige i plastik drejer 3.500 omdrejninger i døgnet, så jeg har timer på, så den kun drejer 1.200 gange i døgnet, om passer til et Seikour jeg har.
Svar
Nicholas > det er jo det rene optrækkeri Icon_rul

Ret vildt at du har så mange ?
Med venlig hilsen Michael

Elsker når ure kommer med en historie
Svar
(14-08-2015, 10:58 PM)Miwes Skrev: Nicholas > det er jo det rene optrækkeri  Icon_rul

Jeg skifter ur hver 2 - 4 dag mellem de mekaniske og ved sport skifter jeg så jeg bruger et quartz og et mekaniks på samme dag. Så jeg orker ikke indstilling af ure og dato og dag hele tiden.

Sikke et trækkeri. Godt det ikke er tovtrækkeri.

Nogle af mine omskiflige ure:

İmage

İmage

İmage

İmage

(mit blinkur når det skal være totalt anderledes)

İmage

Manual optræk. Solgte det for 1 måned siden.

+ et u-boat og et Dievas med manuel optræk og så 7 andre quartzure, som jeg meget sjælent går med.

Lige nu har jeg et vinatge Seiko på fra 1976.

Godt jeg sælger lidt ud. 14 ure i alt er nok.

(14-08-2015, 10:58 PM)Miwes Skrev: Nicholas > det er jo det rene optrækkeri  Icon_rul

Jeg skifter ur hver 2 - 4 dag mellem de mekanikse og ved sport skifter jeg så jeg bruger et quartz og et mekaniks på samme dag. Så jeg orker ikke indstilling af ure og dato og dag hele tiden.

Sikke et trækkeri. Godt det ikke er tovtrækkeri.

Mine omskiflige ure:

İmage

İmage

İmage

İmage

(mit blinkur når det skal være totalt anderledes)

İmage

Manual optræk. Solgte det for 1 måned siden.

+ et u-boat og så 6 - 7 andre quartzure, som jeg sjælent går med.

Lige nu har jeg et vinatge Seiko på fra 1976.

Godt jeg sælger lidt ud. 14 ure i alt er nok.
Svar
Jeg har en til 2 ure som kan indstilles like hell  Icon_e_biggrin1
Jeg bruger den ikke men jeg kan lide den måde den kan " udstille" urene på. Icon_cool
Yoshikazu Akahane. 28/+50.
Svar
Hej Kim.
Det burde da ikke være noget problem med den winder du har, såfremt det er magen til min, og den ved du jo hvilken det er....
Den trækker op uanset at winderen kun kører en retning, fordi uret vendes forskelligt så rotoren burde dreje begge veje rundt, ellers har jeg bare været heldig i alle de år jeg har været urmager nu 36 år, og det tror jeg ikke..... Icon_blink
Er du i tvivl kan du jo vende uret, så bagsiden sidder ud af ved motering i winderen, det er så uden rem/lænke, du hæfter det direkte til remstifterne på "fjederen" på winderen.
Mvh
Lars
Der er næppe noget i verden en mand ikke kan lave lidt dårligere, og sælge lidt billigere.
Den som alene ser på prisen, er denne mands lovlige bytte...
John Rusel 1819-1900

Instagram: https://www.instagram.com/denrigtigeurmager/

Mvh
Lars

Svar
Hej Lars
Jeps det ved jeg og bruger den også en gang imellem. Lever din virkelig endnu? Nå, Men kan du ikke lige hjælpe med lidt fakta her, ingen har svaret på mit oprindelige spørgsmål?
Når urproducenterne siger at uret trækker op venstre om, altså mod uret som geodoc's speedmaster 125, er det så set fra værk eller skive side?
/Kim
Svar
Det første svar fra Bjørn med linket til Orbitas liste, er det rigtige svar. Urværkerne skal behandles individuelt og Orbitas database er "bibelen" i den forbindelse. Jeg gentager lige linket her:
JK
http://orbita.com/2010_web/NEW/WatchDatabase.htm
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)