Genstridig Omega bagkasse
Hej Vintagefolk.

Jeg har netop købt en gammel og godt vintage beskidt Omega Seamaster men har stort besvær med at dreje bagkassen af for at tjekke op på reference nummer og værkets tilstand. Jeg har selv forsøgt og en mindre lokal urmager måtte også umiddelbart give op (dog vil han nok kunne få den op ved indlevering til fuld service), han talte noget om en gammeldags blypakning.
Er der nogen som kender til disse blypakninger og hvad som kræves for at bryde disse.

Indsætter et billede af uret, som tænker sagtens kan blive fint med et nyt glas og måske afrensning af skiven.

İmage

İmage

Jeg har efterhånden købt en del gamle omegaer ligesom mange andre herinde og kunne egentligt godt tænke mig at selv at kunne  adskille og rense værket.
Jeg har talt med flere personer som mener, at hvis man har lidt flair kan lære selv at adskille, rense, smøre og samle de mere simple vintage omega værker, såsom 30 serien.
Er det noget her har prøvet kræfter med dette eller kan sige noget om sværhedsgraden ?
Jeg tænker det vil være en fed udfordring som måske kunne løses hvis man kunne finde en tutorial eller videoer og så øve sig på teknikken på nogle ikke-omega loppemarkedsure.

Urhilsner
Jakob
Svar
Hej Jacob.

Skal det gøres ordenlig skal man have det rette værktøj og rette rensemidler og olier. Der bruges flere rensemidler og flere olier.

Nej, det er bestemt ikke så nemt og man skal have maskine til vurdering af hvor hurtigt uret går (selv om man kan finde ud af det i løbet af nogle timer). Derudover kan man nemt skade visere og er uheldet ude skade skiven. (måske også glasset) Derudover på rigtig gamle vintage ure skal der måske nye reservedele til hvis det skal gå supergodt. Der er nogle urmager kurser man kan tage og en herfra tog et kan jeg huske.

HVis jeg var fingernem og havde lyst til sådanne projekter, ville jeg tage et urmager kursus.

Måske dette var noget:

http://www.aarstiden.dk/category/urmager-kursus/
Svar
Hej Jacob.
Jeg kan absolut kun anbefale Christian's kursus, det er en formidabel måde han fortæller og viser det på.
Du er selvfølgelig også velkommen til at komme her og lave dit ur, under vejledning af undertegnede.
Det er der efterhånden en del herinde fra der har prøvet. Har fuldt udstyret værksted til rådighed, værktøj i flere kvaliteter, dog ikke kinaværktøj, andet end et monster til kasseåbner, og der er den fuldt på højde med Bergeon's, den har jeg på jobbet, så ikke al kinaværktøj er dårligt, men der skal godt nok kigges nøje efter, og uanset, så er det ikke billigt, men tilgengæld holder kvalitetsværktøj bedre og ødelægger ikke urene.
Skiv en PB hvis det har din int.
Overnatning kan lade sig gøre, bor jo i det herlige udkants Danmark hvor vi har kort til billige øl.... Icon_lol  Icon_lol  Icon_lol
Mvh
Lars
Der er næppe noget i verden en mand ikke kan lave lidt dårligere, og sælge lidt billigere.
Den som alene ser på prisen, er denne mands lovlige bytte...
John Rusel 1819-1900

Instagram: https://www.instagram.com/denrigtigeurmager/

Mvh
Lars

Svar
Tak for den herlige henvisning Nicolas, det ser rigtigt fristende ud.

Og Lars, det lyder da som en fed oplevelse, jeg sender en PB.

/Jakob
Svar
(06-01-2017, 09:51 PM)jaha Skrev: Hej Vintagefolk.

Jeg har netop købt en gammel og godt vintage beskidt Omega Seamaster men har stort besvær med at dreje bagkassen af for at tjekke op på reference nummer og værkets tilstand. Jeg har selv forsøgt og en mindre lokal urmager måtte også umiddelbart give op (dog vil han nok kunne få den op ved indlevering til fuld service), han talte noget om en gammeldags blypakning.
Er der nogen som kender til disse blypakninger og hvad som kræves for at bryde disse.

Indsætter et billede af uret, som tænker sagtens kan blive fint med et nyt glas og måske afrensning af skiven.

İmage

İmage

Jeg har efterhånden købt en del gamle omegaer ligesom mange andre herinde og kunne egentligt godt tænke mig at selv at kunne  adskille og rense værket.
Jeg har talt med flere personer som mener, at hvis man har lidt flair kan lære selv at adskille, rense, smøre og samle de mere simple vintage omega værker, såsom 30 serien.
Er det noget her har prøvet kræfter med dette eller kan sige noget om sværhedsgraden ?
Jeg tænker det vil være en fed udfordring som måske kunne løses hvis man kunne finde en tutorial eller videoer og så øve sig på teknikken på nogle ikke-omega loppemarkedsure.

Urhilsner
Jakob

Hej Jakob,

Ref. nr. af viste Seamaster er sandsynligvis 14389 og denne model har ikke en blypakning men derimod en indbygget (i kassen) enten plastik eller gummi pakning. Og med tiden kan den størkne og gøre det ret svært at åbne kassen men det bør kunne lade sig gøre.
Blypakninger har jeg set på ure fra 40'erne og start 50'erne (f. eks. tidligere versioner af ref. 2639). Uret du viser er sandsynligvis fra 1960-61.
Svar
Hvis urmageren har vanskeligt ved at åbne uret, vil jeg absolut skifte urmager  Icon_head Blypakning eller ikke.
P.N.
[-]
  • dwndler, Lars
Svar
Hej Dwndler.

Tak for bud på reference, det bud vil jeg huske når jeg får det åbnet  Icon_smil

Jeg må lægge nogle flere kræfter i så Icon_smil , nu når den ikke er blyarmeret.  

Når tiden er til det skal jeg vist også have skaffet en ny krone, den er godt rundbarberet.

mvh
Jakob
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)