Svar: 4
Tråde: 2
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
Givet Likes: 0
Hej,
Min far har fået et problem, som jeg vil høre, om nogen herinde kan hjælpe med.
Han er af den gamle skole og kan kun bruge Tissot. Han har for kort tid siden købt et PRS 516 (T91.1.413.51), som vist nok er en reedition af en sportsmodel fra hans unge dage. Det har aut. ETA-værk.
Problemet er, at hans aktivitetsniveau som pensionist ikke er, hvad det har været. Uret er derfor gået i stå nogle gange til hans store fortrydelse.
Spørgsmålet er derfor, om værket kan tåle at blive trukket op hver morgen som et manuelt værk? Hvis ikke, hvor meget skal man "svinge armen" hver dag for at sikre, at det ikke går i stå?!
Hvis løsningen er at købe en winder, er der så nogle krav til omdrejninger, om den kører til hjøre/venstre eller andet?
På forhånd tak for hjælpen.
Mvh
KS
•
Svar: 777
Tråde: 45
Det emne er der mange meninger om, har det vist sig tidligere.
Min opfattelse er, at din far roligt kan trække uret op manuelt.
Jeg gør det selv med både IWC, Rolex og Omega. Har aldrig givet mig problemer.
Du skal nok få svar fra nogle, som er uenige
Søg evt. i arkivet. Emnet har været diskuteret flere gange.
Jens-Kristian
•
Svar: 102
Tråde: 17
Nu ved jeg jo ikke om det er et nyt ur, hvis det ikke er et nyt kunne det måske trænge til et service hvor optræk mekanismen blev gennemgået.
Hvis det er et nyt ur kan man jo syntes det er mærkeligt at det ikke trækker bedre op, og forhandleren burde måske så kigge det efter.
Kort sagt hvis man har købt et automatisk ur og bruger det som hverdagsur, må det da være lidt irriterende at skulle trække det op ?
Hvis man har flere ure og således ikke kan have dem alle på hele tiden er det jo en ande sag.
Bare et par tanker.
Mvh
Christian
•
Svar: 11,784
Tråde: 233
Modtaget Likes: 12 i 12 svar
Jeg ville tro at selv en pensionist holder gang i en ETA automatik men alle automatikker bør man trække op hvis de har været gået i stå - ellers får de for dårlig gangreserve, især for pensionister
Din far kan roligt trække det op, 5-10 runder med kronen inden har begynder at gå med det - så vil jeg tro det klarer sig selv resten af tiden hvis han ellers er oppegående hele dagen
vh
•
Svar: 81
Tråde: 17
En udemærket liste over ure/værker og deres winderbehov kan ses her:
http://www.orbita.ch/17100.htm
•
Svar: 453
Tråde: 36
Et automatisk urværk kan sagtens tåle at blive trukket op manuelt.
Der var en tråd om dette emne, hvor konklusionen var at manuel optrækning højst medførte lidt ekstra slid på klinkehjulene.
[url]"http://www.urforum.dk/phpBB2/viewtopic.php?t=4182">http://www.urforum.dk/phpBB2/viewtopic.php?t=4182[/url]
Hvis uret ikke får meget motion, så er det en udemærket ide at trække det op en 10 omgange først på dagen og derefter tage uret på. Så burde der ikke være problemer med at holde gang i uret. Hvis der er problemer, så ville jeg få en kompetent urmager til at kigge på værket. Måske det trænger til service.
Mvh. Martin
•
Svar: 4
Tråde: 2
Hej alle,
Tak for input.
Jeg vil fluks viderebringe dem.
Mvh
•
Svar: 6,268
Tråde: 32
Modtaget Likes: 3 i 3 svar
Hej
Prøv med en 20 til 30 omdrejninger inden man tager uret i brug, for så er man sikker på nok gangreserve.
MVH Peter
•