Køb i andre EU-lande (nethandel) og moms?
Hej,

jeg har efterhånden købt en del på nettet både i DK, indenfor EU og udenfor EU.

Mit seneste køb var +3.000 DKK i en tysk out-door forretning (globetrotter.de)

Ved betaling med mit VISA-kort gjorde de venligst opmærksom på at købet ville blive tillagt 25% DANSK MOMS Icon_question Icon_question ...og ikke (som jeg troede) 19% TYSK MOMS Icon_exclaim

Jeg afbrød købet og skrev en venlig mail hvori jeg udbad mig en forklaring - og jo, den er god nok: Hvis butikken sælger for mere end (tror jeg) 30.000 EUR om året til Danmark, SKAL de beregne dansk moms af salget til Danmark!!!!!!!!

Så nu er dette lille "hul" også lukket - så der kan nu kun spares ved at køre til Tyskland eller ved at finde mindre (usikre?) net-butikker Icon_e_sad

Andre med samme oplevelser??
"It's better to have a need-not, than to need a have-not" Icon_cool

IMHO
John
Seiko MM300 + "Atlas"
Omega 2xSpeedmaster + 2xSeamaster
Looking for: Fundings

Svar
Afbrød du købet fordi du ikke kunne spare kr. 180?

Nej, jeg har ingen erfaringer med sådan noget.
Svar
det er en gammel regel - gælder alle EU lande, men med lidt forskellige grænser - skal sikre imod konkurrenceforvridning ved salg til private - så den har eksisteret i mange år, men flere og flere kommer vel over grænsen
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Ja, det gælder alle netbutikker med et salg på over 280000 kr. (2011 tal) til Danmark.
Amazon og mange, mange andre har opkrævet dansk moms i årevis.
JK
Svar
Claus Tukjær Skrev:Afbrød du købet fordi du ikke kunne spare kr. 180?

Nej, jeg har ingen erfaringer med sådan noget.

Har nok ikke så meget med 180 kr at gøre - mere princippet og at man føler sig lidt "snydt" og måske ærgelig. jeg kunne godt finde på at gøre det samme.

Men iøvrigt en udemærket regel, synes jeg.

vh baun
Svar
Jeg har skam købt med dansk moms i den tyske butik....udvalget er meget større end i DK Icon_e_biggrin
"It's better to have a need-not, than to need a have-not" Icon_cool

IMHO
John
Seiko MM300 + "Atlas"
Omega 2xSpeedmaster + 2xSeamaster
Looking for: Fundings

Svar
Jeg har fravalgt Globetrotter.de af samme grund. De har fantastisk meget lækkert grej og et flot katalog.
Meget kan dog skaffes hos andre tyske firmaer, som ikke opkræver dansk moms.
Vh AndersSC
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)