Eterna tank
İmage
İmage
eller
İmage

Så fik jeg da lidt firkantet på
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
hannover_dk Skrev:İmage

Spændende ur, Hannover !!

Hvad er årsagen til, at urkassen kan afmonteres - er det en glasbagkasse, som man kan ane på billedet ?
/Peter

"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
Svar
Totalt stilfuld ur, John. Hvad er størrelsen ?
@ Peter; det var måden at åbne og lukke de rektangulære og firekantede ure når skruebagkasse var udelukket. Og bortset fra den ringe vandbeskytning, en rigtig praktisk og nem måde for at få urværket afmonteret. Den gang kendte man - tak skæbne - ikke til glasbagkasser Icon_e_wink

Vh. John
Mvh. John - nu under det sorte flag*.
(*Jolly Roger, ikke IS !  Icon_blink )
Svar
Åh ja, jeg kan godt se nu, at det ikke er en glasbagkasse, men derimod glasset over skiven !!

Smart og nemt, men helt sikkert ikke særligt vandtæt, som du selv nævner, John.
/Peter

"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
Svar
De er som statelige ca 33 mm kvadratiske - måske 34 Icon_e_biggrin Ja det er ikke glas bagside, af med bagkassen og uret er ret let at hælde ud og få bedre billede af skiven uden det forstyrrende glas - Det tager ikke dug ind, men er nok ikke voldsomt velegnet som dykkerur Icon_e_biggrin
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
hannover_dk Skrev:Det tager ikke dug ind, men er nok ikke voldsomt velegnet som dykkerur Icon_e_biggrin
vh

He he ............... det kan opfattes som en smule misvisende, at denne type ur kaldes "tank", idet dette ord på engelsk også kan betyde "vandbeholder".

Men rent faktisk hentyder betegnelsen til at Cartier, da de lavede den første udgave af det ur, vi i dag kalder for "Tank" lod sig inspirere af formen (set ovenfra) på de første britiske kampvogne på 1. verdenskrigs slagmarker ............ deraf navnet ! Icon_e_smile
/Peter

Svar
Citat:formen (set ovenfra) på de første britiske kampvogne på 1. verdenskrigs slagmarker ............ deraf navnet !

Uuups, Peter... det var nu mest den der Renault tank hvis det er at tro på historien om Louis Cartiers inspirationskilder Icon_e_wink
Og så skammer jeg mig (dog kun en anelse men alligevel) for at være så skolemesteragtigt og korrigere...

@ Hannova; 33 / 34mm er ret stort for et kvadratisk ur fra dengang. Du må PM´e mig hvis du en dag skal af med skønheden ! Skiven og / eller lumen er redone, men nice.

Vh. John
Mvh. John - nu under det sorte flag*.
(*Jolly Roger, ikke IS !  Icon_blink )
Svar
Tio Malo Skrev:
Citat:formen (set ovenfra) på de første britiske kampvogne på 1. verdenskrigs slagmarker ............ deraf navnet !

Uuups, Peter... det var nu mest den der Renault tank hvis det er at tro på historien om Louis Cartiers inspirationskilder Icon_e_wink

Ahhh, jamen du har jo ret John !!!

Egentlig ville det jo heller ikke give mening, at en fransk kunsthåndværker ville lade sig inspirere af britisk teknik - det ville ikke være "comme il faut" !! Icon_e_biggrin
/Peter

Svar
Egentlig er det efter min mening kun Cartier-uret som med rette bærer betegnelsen "tank".
Kun dette ur har en (svag) lighed med bemeldte bæltekøretøj set fra oven. (da. "kampvogn, ikke "tank").
De kvadratiske, buede ure betegnes ofte "ciccolatone" efter den mere fredelige lighed med et stykke chokolade!
Et Ulisse Nardin-ur med denne form var med til at gøre mig opmærksom på ure for mange år siden.
İmage
Min morfar i Rønne havde et sådan Ulisse Nardin i guld med krokodillerem.
Det var det flotteste ur, jeg nogen sinde havde set.
Da han døde, skulle jeg arve uret, men det var forsvundet, og ingen ved, hvad der er sket.
Men jeg har aldrig glemt dette ur.
Med hensyn til vandtæthed, forsøgte flere firmaer at gøre noget ved dette "ømme" punkt.
Zenith lavede Respirator-modellen. Her var der en gummipakning rundt om glasset. Bundkassen sluttede så op imod denne pakning, og ideen var så, at efterhånden som det omgivne tryk steg, ville pakningen slutte tættere og tættere. Om det fungerede i praksis, ved jeg ikke, men andre mærker, fx Zodiac havde lignende ure.

Jeg har dette Tissot, som absolut ikke har pakning af nogen art!

İmage/
Kristen
Svar
Hej.
Jammen det er jo herligt så at kunne få lov til at vise noget af det første vandtætte ur Omega har lavet:
İmage

Med original spænde og rem
İmage

İmage

İmage

Men indrømmet det er Omega marine der er eftertragtet.
Men jeg er nu meget glad for mit alligevel selv om det kun er et standard marine, så har det til gengæld aldrig været solgt.... Icon_e_biggrin Icon_e_biggrin Icon_e_biggrin og det er det faktisk stadig ikke, for jeg fik det af urmageren der havde det i sin butik, da han lukkede den... Icon_e_biggrin
Der er næppe noget i verden en mand ikke kan lave lidt dårligere, og sælge lidt billigere.
Den som alene ser på prisen, er denne mands lovlige bytte...
John Rusel 1819-1900

Instagram: https://www.instagram.com/denrigtigeurmager/

Mvh
Lars

Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)