Girard Perregaux
Jeg har læst Mads Gs oversigt over urværker her på Vintageure. Vi hører tit, at både værkerne fra Rolex og ETA er små velskabte arbejdsheste. Det samme kan vel også siges om Zenith.

Hvad med et mærke som Girard Perregaux ? De har langsomt, jf. Mads Gs artikel skiftet bl.a. ETA og Lemania ud med inhouse værker. Hvordan er disse værker? Er her tale om høj kvalitet? Arbejdsheste? eller?

Hilsen
Morten
Svar
Hej Morten
Jeg vil mene at værkerne fra GP er knap så robuste som Rolex og ETA. Her er tale om finere værker som fortrinsvis er skabt til dress-ure, så målet har været at skabe flade, præcise værker med lang levetid. Dvs. mere a la Patek end Rolex.

Inden for de seneste to år har GP valgt at satse 100 % in-house og de tidligere ETA værker er udgået. Det er simpelthen nødvendigt at være "ETA fri" hvis man vil høre til i high end klassen.

Kvaliteten på deres alm. værker (cal. 3xxx) hører til i den finere ende. Deres mere specielle tourbillons, rattrapanter og evighedskalendere er high end og virkelig kræs.

Håber du blev lidt klogere.

Mads Gjødesen
Svar
Mads Gjødesen Skrev:Hej Morten
Jeg vil mene at værkerne fra GP er knap så robuste som Rolex og ETA. Her er tale om finere værker som fortrinsvis er skabt til dress-ure, så målet har været at skabe flade, præcise værker med lang levetid. Dvs. mere a la Patek end Rolex.

Inden for de seneste to år har GP valgt at satse 100 % in-house og de tidligere ETA værker er udgået. Det er simpelthen nødvendigt at være "ETA fri" hvis man vil høre til i high end klassen.

Kvaliteten på deres alm. værker (cal. 3xxx) hører til i den finere ende. Deres mere specielle tourbillons, rattrapanter og evighedskalendere er high end og virkelig kræs.

Håber du blev lidt klogere.

Mads Gjødesen

Tak for dit svar.
Man må sige at GP har gjort et kæmpe arbejde for at skubbe bl.a. ETA ud af sortimentet. Jf. diverse rygter og artikler vil der jo nok heller ikke gå lang tid før Swatch group lukker ETA-kassen i. Så GP har fremtidssikret.

Mht. brugen af de finere værker i GP urene. Har man mon modificeret 3XXX kalibrene til deres sportsure for at gøre dem "toolwatch værdige"? For her er Rolex jo helt på toppen hvad angår soliditet - når vi tænker på det værk der bruges i bl.a. Seadwelleren og Suben. GPs Seahawk Pro er eksempelvis kåret som bedste dykkerur. (har desværre ikke læst testen - men kun hørt den omtalt).

MVH
Morten
Svar
Ja Swatch groupe har været ude med at det er slut med ETA værker i 2009 til andre end Swatch groups egne mærker. Lad os nu se hvad der sker...

GP cal. 3000 er ikke helt så robust som Rolex vil jeg mene. Omvendt har værket en række finere løsninger som hæver det over Rolex. Jeg ville nu ikke være bekymret for cal. 3000 holdbarhed. Det har været på markedet i en årrække og er optimeret op til flere gange. Så det skal nok holde til de fleste udfordringer et dykkerur udsættes for.

Udnævnelsen som det bedste dykkerur er nok berettiget, men kåringen bunder fortrinsvis i urets funktionalit, så som betjening og læsbarhed. Værket tæller nok ikke synderlig meget med i bedømmelsen.

/Mads
Svar
Så vidt jeg ved, er det, ETA har annonceret de ikke længere vil levere, værker i samlesæt. De vil stadig levere samlede værker, men det vil unægteligt gøre det mere besværligy, når producenterne først skal il at skille værket ad, før de kan begynde at modificere det.

Med venligi hilsen
Med venlig hilsen

Lars

https://www.instagram.com/sralhb/
Svar
LarsB Skrev:Så vidt jeg ved, er det, ETA har annonceret de ikke længere vil levere, værker i samlesæt. De vil stadig levere samlede værker, men det vil unægteligt gøre det mere besværligy, når producenterne først skal il at skille værket ad, før de kan begynde at modificere det.

Med venligi hilsen

Derudover har der vist også været snak om, at der på diverse mærkers urkasser skal stå at uret indeholder et værk fra ETA.
Hayek er en hård mand Icon_cool

Morten
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)