Valjoux 7750 i ure UDEN kronograf?
Jeg har bemærket at Panerai PAM 90 benytter Valjoux 7750 værket uden at gøre brug af kronograf funktionen. Jeg har også bemærket at IWC's inhouse cal. 80110 (Ingenieur) siges at være kraftigt inspireret af 7750.

1. Er i bekendt med andre ure som bruger 7750 uden at benytte kronografen?

2. Hvad er det for kvaliteter som 7750 har, der gør at det kan være at foretrække i ure uden kronograf (fremfor en alm. ETA caliber)?

pft - og rigtig god Jul
Lflex
Svar
Der er utallige eksempler på 7750 er blevet brugt i ikke kronograf-ure. Grunden er at det er meget let at skaffe og man med simple midler kan modificere det. Desuden har man allerede en sub-dial sekundviser. Så er det bare at sløjfe de øvrige kronograf sub-dials.

Summa sumarum må være at 7750 tit bruges fordi det er let tilgængeligt, let at arbejde med/modificere, samt ikke mindst et godt og velfungerende værk.

/Mads
Svar
Tak for svaret Mads, men bortset fra det med subdial (som jo er specielt relevant i tilfældet Panerai), er de fordele du nævner (let tilgængeligt og modificerbart, godt og velfungerende) så ikke også typiske kendetegn for de sædvanlige eta værker (2824 eller 2892)?

Hvordan med indkøbsprisen - Jeg kunne forestille mig at 7750 koster mere end de 2 ovennævnte ETA calibers?

Har du mulighed for at give eksempler på andre mærker/modeller end lige den Panerai jeg nævner? Jeg har forsøgt at Google - men jeg bruger åbenbart ikke de rigtige ord, for non-kronograferne drukner i mængde af resultater med kronografer.

Jeg kan ikke lade være med at tro at der må være noget som gør denne værkkonstruktion mere attraktiv end de andre ETA værker i specielle situationer (præcist, robust, billig eller...??). IWC har trods alt gået gennem besværet med at lave en inhouse "kopi" -så værkkonstruktionen må vel ha' en eller anden fordel?
Svar
Dobbelt post - indhold slettet.
Svar
Fordelen ved 7750 er at det kan integreres i værket med div. modifikationer. På 2824 og 2892 skal der tilføjes et modul. Panerai kunne lige så godt have valgt 2892 med et modul. Det ville have været hip som hap. Men nok lidt mere spændende at modificere et 7750 end et modul 2892.

Prismæssigt tror jeg ca. de koster det samme 7750 og 2892. ETA 2824 er billigere end 2892. Nok ca. halv pris.

Mht. hvilke andre der benytter et modificeret 7750 uden chrono kan jeg ikke lige huske på stående fod. Pløj evt. Wrastewatches annual igennem og tjek. Jeg er pt. på juleferie og har den ikke lige ved hånden. Men håber den ligger under træet i morgen og så svarer jeg lige d. 25 Icon_e_wink

/Mads
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)