ure og forsikring
Hej
Det er nu et stykke tid siden jeg fik dette Offshore Icon_e_smile
İmage

Er der nogen der vide om at inbo forsikring dækker ure (med høj værdi fx. over 50k) som man har på til dagligt hvis det sker noget med uret?

på forhånd tak
Svar
Forsikringer er jo individuelle - men det generelle svar er ja.
De dækker alle ure - kun hvis de er af guld - vil de i mange tilfælde hører under de begrænsninger som kan være for særligt indbo (som også kan have forskellige betegnelser)

Så generelt - ja den dækker - uanset urets pris - forudsat din samlede inbo forsikring er høj nok - noget som jo normalt kun bliver prøvet hvis hele huset tømmes eller ved brand - men spørg dog din forsikring.

Endeligt så spørger du om den dækker hvis der sker noget med uret.

Det skal naturligvis være noget som dækkes under indboforskiringen der sker. Ikke noget med at du selv taber det i havnen, eller træder på - eller det går i stå - men tyveri f.eks

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Jeg har for nylig checket min forsikring i Tryg.

Der er flere kategorier, men 2 har interesse når det handler om ure:
  • Særlig privat indbo
    Særlige private værdigenstande

Under Særlig privat indbo står bla. opført ure

Under Særlige private værdigenstande står der bla. smykker *guld, ædelsten* og *platin.

Nu er tricket at der så efterfølgende står at de som er mærket * er en væsentlig bestanddel af noget som er i en anden kategori - så skal disse alligevel henføres under Særlige private værdigenstande - og der er det særlige ved det, at disse højest må udgøre 15% af den samlede forsikringssum.

Urets pris/værdi er alt så underordnet - mens metallet er afgørende. Om mine Omegaer Guld på stål så er i den ene kategori eller den anden? Det kunne damen i Tryg ikke svare på!

Det er bla. af forsikringshensyn at jeg lader alle mine ure verificere og vurdere af Peter Halse. Det vil formentlig gøre det noget lettere i en eventuel forsikrings situation.

vh Baun
Svar
Baun Skrev:Jeg har for nylig checket min forsikring i Tryg.

Der er flere kategorier, men 2 har interesse når det handler om ure:
  • Særlig privat indbo
    Særlige private værdigenstande

Under Særlig privat indbo står bla. opført ure

Under Særlige private værdigenstande står der bla. smykker *guld, ædelsten* og *platin.

Nu er tricket at der så efterfølgende står at de som er mærket * er en væsentlig bestanddel af noget som er i en anden kategori - så skal disse alligevel henføres under Særlige private værdigenstande - og der er det særlige ved det, at disse højest må udgøre 15% af den samlede forsikringssum.

Urets pris/værdi er alt så underordnet - mens metallet er afgørende. Om mine Omegaer Guld på stål så er i den ene kategori eller den anden? Det kunne damen i Tryg ikke svare på!

Det er bla. af forsikringshensyn at jeg lader alle mine ure verificere og vurdere af Peter Halse. Det vil formentlig gøre det noget lettere i en eventuel forsikrings situation.

vh Baun
Ja det er helt i tråd med det typiske - det er et spørgsmål om guld eller ej - sikkert fra en tid da kvinders smykker var langt mere væsentlige tyveri objecter end mænds ure.

Det er da for dumt at Tryg ikke kan svare på om et Omega eller Eterna Goldcap - guld på stål hører i den ene eller anden katagori, det er da hendes arbejde skulle jeg mene - de kan da ikke lade den svæve i luften, så hvis du alligevel får et svar, så må du da godt offentligøre det, da det da gør en forskel.

Iøvrigt er det normalt ikke voldsomt kostbart at øge den del af forsikringen som omfatter særligt - eller særligt privat indbo og hvad det ellers kan hedde, fra ex 15% til et større beløb

Jeg har mine ure i box på nær dem jeg går med og ligger til skift under ugen, og de er også i box hjemme + jeg har billeder af alle ure + liste med serienummer, værk og andre detaljer og min egen vurdering i en excel fil, så hvis jeg en dag vågner op og opdager jeg er død, så kan min familie håndtere sagen (ungerne deler garanteret bare urene Icon_cool )
Det er givet også smart med en vurdering som du har det Baun

Så kan man lige lægge til, at det i det hele taget er smart at trække kuffer ud og åbe skabe og tage billeder af indholdet. Både som dokumentation ved indbrud eller brand - og for selv at huske alt. Jeg har 4 gange haft indbrud i sommeruset, og det viser sig, når man ser billederne - så husker man pludseligt - NÅ ja der var jo også den lille fugle kiggert i den skuffe osv. og forsikringen er glad for dokumentationen med en billed fil efter et indbrud - også selv om den måske ikke er voldsomt detaljeret
Besøg min blog om ure!
Svar
hannover_dk Skrev:Så generelt - ja den dækker - uanset urets pris - forudsat din samlede inbo forsikring er høj nok - noget som jo normalt kun bliver prøvet hvis hele huset tømmes eller ved brand - men spørg dog din forsikring.

Enig (specielt det med at spørge sit forsikringsselskab)- blot vil jeg i parantes tilføje at hvis du har en lav indbo forsikring feks på en 5-600.000 kr., så vil et tyveri af et ur til mere end 10% af indboets værdi sansynligvis resultere i at forsikringselskabet ønsker en opgørelse af den reelle værdi af dit indbo. Overstiger denne værdi den samlede værdi af forsikringssummen, vil du givetvis kun få udbetalt en forholdsmæssig værdi af uret.

Eksempel: Du er forsikret for 500.000 kr. Dit ur til 100.000 bliver stjålet. Forsikringsselskabet opgør dit indbos værdi til 1.000.000 (inklusive sokker og vinylpladerne fra grønlangkål). Du er dermed underforsikret - altså kun forsikret for halvdelen af din forsikringsværdi - og du vil kun få 50.000 fra forsikringsselskabet.

Husk at der også kan være specielle regler når du rejser.

Mvh
Niels
Svar
LFlex Skrev:
hannover_dk Skrev:Så generelt - ja den dækker - uanset urets pris - forudsat din samlede inbo forsikring er høj nok - noget som jo normalt kun bliver prøvet hvis hele huset tømmes eller ved brand - men spørg dog din forsikring.

Enig (specielt det med at spørge sit forsikringsselskab)- blot vil jeg i parantes tilføje at hvis du har en lav indbo forsikring feks på en 5-600.000 kr., så vil et tyveri af et ur til mere end 10% af indboets værdi sansynligvis resultere i at forsikringselskabet ønsker en opgørelse af den reelle værdi af dit indbo. Overstiger denne værdi den samlede værdi af forsikringssummen, vil du givetvis kun få udbetalt en forholdsmæssig værdi af uret.

Mvh
Niels
Helt enig. Man skal altid sørge for at have lidt overblik over sine værdier så man ikke er underforsikret. Det kan både være en risiko at de vil have total opgørelse hvis noget meget dyret skal erstattes - og det er helt klart et problem ved brand, hvor det jo let ses om der er værdier der skal erstattes som overstiger totalen. Det er for billigt at øge summen - både totalen og specielt indbo, til at man skal tage risiko med det.
Lad være med at tro at hvis man bare har ex 300.000 i indbos sum, så får man aldrig stjålet for mere, så det rækker, for ved brand står man med håret i postkassen

vh
Besøg min blog om ure!
Svar
Jeg har fået det svar fra Tryg, jeg håber ikke det er fortroligt:

Citat:Basis-/indboforsikringen dækker ure, som særligt indbo og med de forsikringsbetingelser der er dertil, uden nogen ekstra udvidelser - forudsat urenes pris ikke skyldes det materiale, urene er fremstillet af, eksempelvis guldur eller ur med påsatte ædelstene.

Er sidstnævnte tilfældet, skal dækning for særlige værdigenstande være tilstrækkelig til at omfatte urenes nyværdi.

Jeres forsikring dækker i dag op til kr. 83.000 for særlige værdigenstande, og har en selvrisiko på kr. 5.440 ved enhver skade.

Jeg har yderlig spørgsmål at jeg har købte dette uret som brugt ure i udlandet, hvordan kan forsikring selskab verificere værdi på det??
Svar
m.dk Skrev:Jeg har yderlig spørgsmål at jeg har købte dette uret som brugt ure i udlandet, hvordan kan forsikring selskab verificere værdi på det??

Læg gode fotos, kvittering og eventuelt andet dokumentation i bankboksen så du, hvis uheldet er ude, kan sandsynliggøre at du faktisk på et tidspunkt har været ejer et ægte AP.
Du kan altid efterfølgende få en autoriseret forhandler til at anslå genanskaffelsesværdien hvis det er nødvendigt overfor forsikringsselskabet i en erstatningssituation.
Svar
Et ur købt i udlandet kan jo verificeres på flere måder. Dels kan man ha kvittering fra købet - og har man ikke det, så må det vurderes i Danmark, og der tror jeg ikke at vurdering her fra et medlem vil tælle, så der må man om en autoriseret forhandler eller en anerkendt brugt urs handler (vintage ure) - ex Mølbak og Kronos - må billeder og andet info

vh
Besøg min blog om ure!
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)