Valjoux 236 vs. 7733
Jeg har kig på et rigtig flot ur med Valjoux 236 værk. Hvad skal jeg forvente i forhold til f.eks 7733 eller 7750 ?
Venligst
Henry Lerche Rasmussen
Icon_violin

Vulcain Owners Group
https://www.facebook.com/groups/326314512747838/
Svar
Uden at være et ekstra stor ekspert på chronograph område, så er 7750 automatic (og knasthjul), 7733 er knasthjul mens 236 er kollonehjul.

De kloge vil sikkert snakke om reservedele og hvordan det næsten er umuligt og dyr at få nogle dele til V23/72 familie men det vil jeg ikke Icon_mrgreen

GO FOR IT Icon_e_biggrin
Svar
"De kloge"... det ved jeg nu ikke. Men jeg har en smule erfaring med reservedele og hvordan de kan skaffes. Og ja - Valjoux 236 er endnu vaerre end Valjoux 23. Det er stort set en sen version af 23eren, men med 21.600 A/h. Jeg gaar ud fra at mange dele er ens med 23, dog en hel del af dem er ikke - og de bliver saa endnu svaerere at skaffe, isaert naar det skal vaere god kvalitet. Der er dog tale om ting som normalt ikke gaar itu hver anden dag, og spoergsmaal er jo ogsaa om saadan et ur skal blive brugt hver dag i de naeste par aar (det fraraades...).

Bortset fra det kan du gaa ud fra, at alle vaerk fra 23x/72x serien er kompliceret og behoever service mere ofte end 7733 og helt sikkert et 7750. Men de kan nu heller ikke samlignes. De sidste to er "billige" med hensyn til konstruktion, og de findes begge i versioner som er fuldstaendig uden nogen form af smyk og pynt. Det gaelder ikke 23x/72x - de er egentlig altid rart at se paa. Selvfoelgeligvis har et rigtigt vintage ur ingen glas-bagside, saa det kan man ikke alligevel. Icon_mrgreen

Hvis du har raad og valg til det, koeb et ur med 236. Men den burde helst vaere i god tilstand.
Skift ur, når du står op!
Svar
Kan ikke bidrage med det store vedr reservedele situationen, men kan fortælle at jeg som ejer af 2 stk 23x og 2 stk 220 igennem snart 8 år aldrig har haft problemer med selve værket i disse ure. Robuste værker så vidt jeg kan vurderer.

her en side om Valjoux kollonnehjuls værker
http://watchesthroughtime.blogspot.dk/20...amily.html

Som Olof vil jeg også råde til køb af 236, men det er vist fordi jeg er en kollonne-snob OG samtidig er skive layout på 22x/23x meget pænere IMHO, som giver uret symmetri og et hamonist udtryk. Sidst men ikke mindst har 22/23 IKKE dato OG er håndoptræk, hvilket for mig er to store plusser i bogen.

Olof, kan du ikke uddybe nedenstående - jeg har aldrig tænkt på at skåne mine 23x/22x, og havde jeg kun et ur med f.eks. 230 ville jeg nok gå med det hver dag.
olof Skrev:.........og spoergsmaal er jo ogsaa om saadan et ur skal blive brugt hver dag i de naeste par aar (det fraraades...).

/L

min "rant" vedr symmetri og håndoptræk er selvfølgelig vedr 7750.
Svar
Altsaa - de blev jo bygget til at blive brugt. Det er dog saadan at visse reservedele bliver svaere at skaffe. Jeg har selv brugt masser af tid bare for at finde den hoejre af de foelgende dele:

İmage

Det i kan se her er hvad Westphal leverede - det viste sig at den var "laser cut". Og det er altsaa ikke helt det samme, min uremager gad i hvert fald ikke bruge den, saa vi sendte den tilbage. Til sidst fandt jeg noget bedre:

İmage

Fra Kanada, og jeg blev noed til at betal import tax...

Men bortset fra det seer det ud som om de traenger til et service mere ofte. Valjoux 2x/7x er som en filmdiva. Icon_mrgreen
Skift ur, når du står op!
Svar
anser vel også 23 osv som lidt mere følsomt end 7733 som man jo kan købe et helt ur som reservedel hvis man vil, uden større omk. Omvendt går jeg da trygt nok med 23 serien (og 22 som jeg dog har med versioner uden størsikring - hvilket betyder jeg ikke laver meget voldsomme ting med det på, men i øvrigt har jeg nu ikke oplevet problemer)
vh John Hannover
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)