Selvlysende visere
Et banalt spørgsmål. Icon_redface

På mine nyere ure hvor materialet det er hvidt er det super luminova, men hvad er det selvlysende grønne(i dagslys) på mine ældre ure på viserne lavet af?
Er det rigtigt luminova laves i flere forskellige farver?

Venlig hilsen
Morbi
Svar
Morbi Skrev:Et banalt spørgsmål. Icon_redface

På mine nyere ure hvor materialet det er hvidt er det super luminova, men hvad er det selvlysende grønne(i dagslys) på mine ældre ure på viserne lavet af?

Venlig hilsen
Morbi

Ja, luminova kan fås i forskellige farver.
Svar
I gamle dage brugte man raduim, til visere og time markeringer, dette materiale var faktisk radioaktivt, det er derfor siden blevet forbudt. Det man bruger i dag er fremstillet andreledes, er som regel heller ikke så stærkt grønt som man oplever det i ældre ure.

Mvh OJ
Svar
Anonymous Skrev:I gamle dage brugte man raduim, til visere og time markeringer, dette materiale var faktisk radioaktivt, det er derfor siden blevet forbudt. Det man bruger i dag er fremstillet andreledes, er som regel heller ikke så stærkt grønt som man oplever det i ældre ure.

Mvh OJ

der laves med Tritiumm markeringer. Disse er typisk mindre stærkt lysende ende Super luminova og lign nye materialer. Til gengæld lyser de hele tiden.

Mvh JAcob H
Svar
Morbi Skrev:Et banalt spørgsmål. Icon_redface

Venlig hilsen
Morbi

her er nogle farveprøver på hhv. mat og blank:

İmage

İmage

İmage
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)