Placering af ure i optrækkerboks
Hej Urfreaks,

jeg har netop investeret i en optrækker-/opbevaringboks til mine ure.
En Orologio di Paolo med plads til 9 ure (heraf 4 i optrækker).
İmage

Nu kommer spørgsmålene så.
1. Jeg kan indstille dem parvis til 650 og op til 1.000 pr. time, men hvad er optmalt?
2. Skal man vælge med uret, mod uret eller skiftevis?
3. Er der nogen regler/anbefalinger om hvordan urene skal monteres - samme type/mærke/størrelse, eller er det ligemeget?

Og endeligt et lille problem.

På de fleste af mine ure er i lænken i "herrestørrelse". Denne er dermed for stor, til at passe rund om optrækkerens "håndled", og de bevæger sig derfor for meget under omdrejningerne.
Hvordan klarer I det? Det er vel et problem ved alle typer?
Skal man virkelig afkorte lænken for at få den til at passe?
Jeg har prøvet at lægge et stykke papir (ikke særlig elegant) rundt om optræærens "håndled", så det bliver lidt større. Dermed passer uret, men kommer så blot til at sidde lidt højere.

/Jan
Svar
Dine spørgsmål om hastighed og om det skal dreje begge veje kan kun besvares hvis man ved præcis hvilke ure. Nogle trækker op begge veje og har lettest ved det, andre - ofte lidt ældre - trækker kun op en vej.

I stedet for at liste alle ure du kunne tænkes at bruge anbefaler jeg du tester hvad der virker bedst.

Lad være med at tro du kan tage et ur som ikke er trukket op overhovedet og få det til at gå helt korrekt med det samme. Tag og monter ure som du enten har givet en gang håndoptræk, eller som du har gået med en hel lang dag inden du sætter dem i.

Jeg har samme problem som du (tror alle har det) med at holderne er for små så uret kører rundt. Jeg anvender plastik kort af den type man har på hoteller (ligesom kredit kort) og klipper dem over og bukker dem og sætter dem på bagsiden så uret sidder i spænd. ALt muligt andet lidt hårdt der kan bukke går fint.

Pas på du ikke ved at sætte noget i spænd får uret så højt op at det slider på ruden når det kører rundt.

Og så er de bare at test hvad der passer bedst til dine ure
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
hannover_dk Skrev:Lad være med at tro du kan tage et ur som ikke er trukket op overhovedet og få det til at gå helt korrekt med det samme. Tag og monter ure som du enten har givet en gang håndoptræk, eller som du har gået med en hel lang dag inden du sætter dem i.
OK - det havde jeg slet ikke tænkt på, men jeg har nu trukket dem op manuelt, inden jeg satte dem i.

hannover_dk Skrev:Jeg har samme problem som du (tror alle har det) med at holderne er for små så uret kører rundt. Jeg anvender plastik kort af den type man har på hoteller (ligesom kredit kort) og klipper dem over og bukker dem og sætter dem på bagsiden så uret sidder i spænd. ALt muligt andet lidt hårdt der kan bukke går fint.

Pas på du ikke ved at sætte noget i spænd får uret så højt op at det slider på ruden når det kører rundt.
Det vil jeg prøve.
Man skal vel også passe på, at de ikke kommer til at sidde så højt, at de "ryger af i farten".

/Jan
Svar
Tag et kik inde på orbitas hjemmeside, der finder du en dataliste over de mest kendte ure/værker mht. omløbsretninger osv

mvh Thomas
You never actually own a Patek Philippe.
You merely take care of it for the next generation
Svar
thomas.b.s Skrev:Tag et kik inde på orbitas hjemmeside, der finder du en dataliste over de mest kendte ure/værker mht. omløbsretninger osv

mvh Thomas
Tak for tippet, men hvad hedder den?

/Jan
Svar
hannover_dk Skrev:Jeg har samme problem som du (tror alle har det) med at holderne er for små så uret kører rundt. Jeg anvender plastik kort af den type man har på hoteller (ligesom kredit kort) og klipper dem over og bukker dem og sætter dem på bagsiden så uret sidder i spænd. ALt muligt andet lidt hårdt der kan bukke går fint.
Det fungerer lidt mere elegant/usynligt, an foldet papir, men jeg bliver stadig nødt til, at spænde lænkerne helt ind, for at de ikke fylder så meget, at uret ryger af i farten, da "puden" ikke kan komme langt nok ned i hullet.

/Jan
Svar
Var lige lidt hurtig:

<!-- w --><a class="postlink" href="http://www.orbita.com">www.orbita.com</a><!-- w -->

klik på support i bunden, derefter på watch database til højre
You never actually own a Patek Philippe.
You merely take care of it for the next generation
Svar
thomas.b.s Skrev:Var lige lidt hurtig:

<!-- w --><a class="postlink" href="http://www.orbita.com">www.orbita.com</a><!-- w -->

klik på support i bunden, derefter på watch database til højre
Super - Lige hvad jeg manglede.

Takker.

/Jan
Svar
I min Watch Winder kan holderne passe to to størelser - jeg går udfra ar det er ment som Dame og Herre størelser. Man kan sinpelthen tage den yderste krans af, så bliver størelsen til Dameure.

Men alligevel er det ikke godt nok idet den store størelse ikke er stor nok til ure med lænke til en bare lidt større mand.

På hoteller ligger ofte små engangs klude til at pudse sko med - det er små bløde lækre klude som jeg lige folder og lægger rundt om holderne før uret sættes om. Man kan variere størelsen alt efter hvor meget man folder og da kludene er meget bløde er de også ret flexible - samtidig har man lige en lille pudseklud ved hånden og kan tørre uret over, før man tager det på.

vh Baun
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)