Investering!!!!
Personligt ville jeg vælge med hjertet!
Når jeg køber et ur er det ikke for at kunne sælge det om 5-10 år med en fed fortjeneste på det.
Det er lykken ved at eje det der gør at det blev det ur. Hvis jeg vælger at skille mig af med det om x-antal år må det indbringe det det kan:
Mit seneste:
İmage

mvh
Henrik
Svar
Det er vel heller ikke fair at sammenligne ur-investeringer med ratepensioner Baun Icon_e_wink Ure har en helt anden herlighedsværdi. Og mht. boligsammenligningen er det mere med de seneste par år og ikke generelt. Men jeg tivler også på at nogen herinde investere i ure med det eneste formål at tjene kassen om 25-30 år. Så er det en skidt forretning.

Med lidt forstand og øje for gode tilbud kan det faktisk sagtens lade sig gøre at foretage en fornuftig række investeringer. Jeg har samlet på ure i ca. tre-fire år og de seneste to år er jeg begyndt at opkøbe mine "keepers". De er steget ca. 25 % i snit over de to år, hvis jeg sammenligner købspris med den aktuelle handelspris. Sammenholdt med den herlighedsværdi jeg har af urene vil jeg nu mene det ikk er helt tosset. Problemet er så bare at jeg får pokkers svært ved at skille mig af med urene, hvis det skulle blive nødvendigt Icon_cry

Anyway kan vi da heldigvis konkludere, at ure ikke falder i værdi, hvis man køber dem brugt til en fair pris. Så nok har man penge bundet i uret, men det er da også en fed ting, som giver en fornøjelse.

/Mads
Svar
Mads Gjødesen Skrev:Anyway kan vi da heldigvis konkludere, at ure ikke falder i værdi, hvis man køber dem brugt til en fair pris. Så nok har man penge bundet i uret, men det er da også en fed ting, som giver en fornøjelse.

/Mads
Det ville jeg aldrig turde konkludere. Der var en lang overgang hvor biler - både vintage og nye special modeller steg helt vildt, og folk investerede i forventning om stigninger på fortsatte mange 100% - men bunden gik ud, og folk tabte masser af penge.
Helt det samme med ægte tæpper som Baum påpegede. For nogle år siden var det et "sikkert" investerings objekt, idag har masser af mennesker tabt STORE penge. Der kan findes masser af eksempler.

Urene til de priser de har idag, inkl Rolex - er absolut ikke en sikker investering. Det KAN være en god investering, men ingen aner hvordan markedet ser ud om xx år.

En forudsætning for at nogle er en god investering er at der er større efterspørgsel end udbud, og det forudsætter igen at noget er forholdvis sjældent set over lang tid - og ikke erstattes af andre interesser hos køberne som årene går.

Jeg tror sagtens at de specielle Rolex modeller KAN holde pris, men der findes dersværre ingen sikker investering af denne type.

Bliver mekaniske ure fra 1980 till 90 en dag uinteresante på markedet, og erstattet af noget helt andet folk vil købe, så kan de falde til det halve af i dag så let som ingen ting desværre.

At købe brugt til en fair pris betyder jo idag til en fornuftig markedspris, og det kan sagtens være at der er en hype om netop Rolex f.eks. som ikke står sig for samme modeller om 20 år.

Taler vi korte investeringer er det lidt lettere.

Øv hvor lyder jeg kedelig Icon_rolleyes

vh John
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
for når alt kommer til alt Mads, tror jeg at de penge du har tjent, hvis du sælger dine ure, som du siger er steget 30% - mere skyldes at du er en dygtig og meget vidende indkøber end at urene er steget - og se det er en helt anden måde at tjene penge på - det kaldes ikke investering - men handel eller forretning.

Nå ikke mere kedelig økonomi. Jeg købte mit første 30'ver Omega i sidste uge. En smuk rektankutær sag - Art Deco - tror jeg de kalder designet. Jeg er spændt på at få den hjem og tage den nærmere i øjesyn. Jeg er endnu mere spændt på at prøve at gå med det nogle uger. Det må være noget at det mest konfortable man kan få, med den smalle kasse og bløde (forestiller jeg mig) krokorem. Sweet dreams!

vh Baun
Svar
Hej

Nu har jeg samlet på armbåndsure i 15 år der er stort ingen af dem der er faldet i værdi, tværtimod er langt de fleste steget med meget mere end at man kan få på en ratepension.

MVH Peter
Svar
Peter, det kan godt være selvom jeg tror du får ret svært ved at dokumentere det!

Men så skal vi jo også lige sammenligne med en professionel "Investor" for du er jo proffeionel Urmager. Har urene til en god pris, ved meget om ure osv. Hvis vi finder en børsmand til at pleje investeringerne bliver sammenligningen fair!

Når vi taler ratepension må du indregne at man sparer topskatten, mens man, når man køber ure kun kan bruge beskattede penge - altså hvis jeg tjener 100.000,00 kr kan jeg sætte 92.000,00 kr på ratepension (jeg betaler arbejdsmarkeds bidrag af også disse penge), men jeg ville kun kunne købe ur for 35.000,00 kr. Med lidt fornemmelse for investering i papirer/fast ejendom osv. tror jeg nok det regnestykke bliver ret let at dokumentere.
Når du hæver pensionen betaler man formentlig mindre en 40% i skat, men hele bøløbet forrentes i perioden! Det er ganske enkelt en "ret god forretning" og betydelig mere sikker en ure!

Jeg er 100% enig med John H. køb urene for sjov og lav en god pensionsordning, så du har råd til at beholde - og nyde dem!

vh Baun
Svar
peter Skrev:Hej

Nu har jeg samlet på armbåndsure i 15 år der er stort ingen af dem der er faldet i værdi, tværtimod er langt de fleste steget med meget mere end at man kan få på en ratepension.

MVH Peter
Flot og givet rigtigt, men fortidens resultater er INGEN garanti for fremtidens. Folk der har samlet dyre biler og ægte tæpper så dem over 15 år øge med mange 100% og har de seneste år set bunden gå ret meget ud af det marked.

Meget afhænger også af den samlede penge rigelighed som jo er øget pænt de seneste 15 år. Får Al Gore (manden der starter sine presentationer lidt sjovt med Good afternoon - I am Al Gore, I used to be the next president of the United States) - ret i at vandet stiger mange meter, eller går et par økonomiske lokomotiver i stå, så bliver fjederdrevne ure måske et af de mindre interesse områder hos mange menesker, og så har vi den med udbud og efterspørgsel.

Sammel gerne fordi vi/i elsker urene, sammel gerne fordi i kan se en kortsigtet stigning. Tro også gerne på at det vil holde til i skal ha ratepensionen ud, men tro aldrig der er nogen som helst garanti for det sidste.

HVIS det var så enkelt, med ure, tæpper, biler, sølv osv. så ville man se store investeringsforeninger som gik efter området. Det er og blir en niche som vi elsker, og som KAN vise sig profitabel - men tag det sidste som et frynse gode.
Just my 2 penny
vh John
Besøg min blog om ure!
Svar
Hej

Hvis det umulige skulle ske at man får en super høj inflation som i Tyskland i tyverne, så er ratepension aktier og andre værdipapirer stort set værdiløse, men det er mine ure ikke.

MVH Peter
Svar
og hvis og hvis...

Jo Peter hvis dem der har penge mister dem i en alvorlig lavkonjektur - så mister dine ure også handelsværdi - for der er ingen købere!

vh Baun
Svar
peter Skrev:Hej

Hvis det umulige skulle ske at man får en super høj inflation som i Tyskland i tyverne, så er ratepension aktier og andre værdipapirer stort set værdiløse, men det er mine ure ikke.

MVH Peter
Verden har - som det ser ud - langt bedre kontrol muligheder for at undgå den superinflation
HVIS - hvilket ikke sker - det skulle gå sådan - eller bare blive til en alvorlig almindelig inflation, så tror jeg rådet skulle være GULD og absolut ikke ure eller tæpper - men urene er langt sjovest

Bemærk at "øvelsen" her ikke går ud på at påstå at ure ikke er en god investering det kan det sagtens være, blot på at sige at fordi noget er steget flot de sidste 15 år - så er der ingen som helst garanti for hvad det gør de næste 30 år
Al investering balancerer risiko med chancen for gevinst. Ved man en hulens masse om ure, og kan vælge rigtigt, så kan man begrænse risikoen i forhold til rene lykke riddere, men ikke skaffe sig garantier

vh John
Besøg min blog om ure!
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)