"Brugsanvisning" til gammelt lommeur
Hej Urfreaks,

Jeg sidder med at gammelt A. Lange lommeur fra begyndelsen af dette århundrede, og selvfølgelig uden "manual".

Jeg kan godt åbne det foran, og også trække det op, men hvordan stiller man det, og hvordan åbner man bagsiden?
Svar
Bagside af skal jeg ikke byde på, ville tro den var tykket på, men det duer jo ikke hvis du ødelægger noget

Stille det - der er en række muligheder. Naturligvis den at det er kronen der skal trækkes op, men ikke virker, ingen vold her heller.

Mere sandsyligt er at det er en pin set - hvor der er en lille pin(d) i siden på uret - oftest helt i siden - ikke så langt fra kronen, som skal holdes nedtrykket med en negl, medens du justerer.

Der er også en god mulighed for at det er en såkaldt Hand bolt set - som er lille metal "Switch" som oftest vil sidde sådan, at den enten sidder i siden helt op til glasse, eller i visse fald sågar sådan at glasse skal løftest op for at give andgang til den lille skyder, som så skydes i modsat retning af hvordan den sidder når du ikke kan stille uret. Sådan kunne jeg tro det var på en Lange - lige uden for glasset - kig godt efter
Får vi lidt billeder af kasse, skive og værk - (hvis du får en prof til at åbne det) mon?

Jeg har en Zenith kaliber 10-277 som ikke er en helt almindelig Zenith, med netop hand bolt set
Desværre har jeg ikke et foto der viser funktionen, meeen uret har jeg da

İmage
İmage
vh John
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Hej

Jeg tror at du mener det forrige århundrede, for dit ur er nok mere end 6 år gammelt, og ganske rigtigt som Hannover skriver er der en lille pin du skal trække ud for at stille uret.

MVH Peter
Svar
hannover_dk Skrev:Bagside af skal jeg ikke byde på, ville tro den var tykket på, men det duer jo ikke hvis du ødelægger noget
Når man kigger på uret, kan man se, at det er hængslet i bunden, og at der øverst lige til højre for kronen er ligesom en "flig", der ligner noget man kan tage ved.
Den giver sig dog ikke, men den mængde kraft jeg tør bruge.

Jeg tror det skal kunne åbnes bagpå, uden at man kommer helt ind til værket.
Så vidt jeg har kunnet se mig frem til, skulle kassen være en såkaldt "Hunter Case"

hannover_dk Skrev:Stille det - der er en række muligheder. Naturligvis den at det er kronen der skal trækkes op, men ikke virker, ingen vold her heller.

Mere sandsyligt er at det er en pin set - hvor der er en lille pin(d) i siden på uret - oftest helt i siden - ikke så langt fra kronen, som skal holdes nedtrykket med en negl, medens du justerer.
Bingo.
På forsiden, lige uden for den "ramme" der holder glasset, sidder en lille pin. Nu har jeg sandelig også fået det stillet.

hannover_dk Skrev:Får vi lidt billeder af kasse, skive og værk - (hvis du får en prof til at åbne det) mon?
Jeg kan foreløbig tilbyde data og billeder af de ydre dele.

İmage

İmage

Samt lidt data.

Uret er et "A. Lange & Söhne - Glasshütte I/SA" fra ca. 1916 i 18 karakt guld.

Uret virker fint, og holder tiden ganske flot.

/Jan
Svar
Ser flot og tids korrekt ud i skive og visere. Lange er af interesse for mange, så selv om der ikke er "complicastions" i værkets opbygning, så kan det godt have en vis værdi. Jeg ved alt for lidt til at gætte på loome ure, og ved heller ikke hvem der kan sige noget - måske sådan nogen som Mølbak og Krognos kan give en slags pris ide til dig, men en korrekt Lange med skive uden "hairlines" (revner) i 18K synes jeg er flot

Tillykke med den, og der er da meget rart du nu kan stille den, men måske skal det have en lille smøring også

vh John
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
hannover_dk Skrev:Ser flot og tids korrekt ud i skive og visere. Lange er af interesse for mange, så selv om der ikke er "complicastions" i værkets opbygning, så kan det godt have en vis værdi.

Øh... Hvad er "complicastions" i værket?

hannover_dk Skrev:Jeg ved alt for lidt til at gætte på loome ure, og ved heller ikke hvem der kan sige noget - måske sådan nogen som Mølbak og Krognos kan give en slags pris ide til dig, men en korrekt Lange med skive uden "hairlines" (revner) i 18K synes jeg er flot
Nu bor de to desværre i Hovedstaden, medens jeg residerer i Hovedlandet, så jeg kommer ikke lige forbi.

hannover_dk Skrev:Tillykke med den, og der er da meget rart du nu kan stille den, men måske skal det have en lille smøring også

Jeg havde også regnet med at besøge min lokale Urmager, mhb. på check af de mekaniske dele.

Er der nogen der har et bud på værdien?

/Jan
Svar
Hej

Lommeure er generelt svære at prissætte, men en Lange er en del værd.

MVH Peter
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)