Svar: 173
Tråde: 23
Modtaget Likes: 14 i 6 svar
Givet Likes: 7
Jeg er 37 år. Arbejder som account manager indenfor teleindustrien.
Urinteressen tog fart da jeg fik et Rolex Oyster ur i studentergave. Men interessen lå brak i nogle år indtil jeg kom til at sælge min fars Universal TriCompax guldur(og et par andre ure) alt for billigt....der satte jeg mig for både at indhente det tabte, samt måske også få lidt mere viden omkring urene
Har stadig det føromtalte Rolex, men må indrømme at det luftes temmeligt sjældent. Går oftest med mit Oris TT1 samt en Eterna Chronograf....samt et gammelt Royce dykkerur fra 70'erne jeg lige har fået renoveret.
Rolex uret startede interessen, men det er nok Omega og Eterna ure, som driver interessen nu........ikke verdens mest interessante urmærker.
Har egentligt ikke nogle specielle urønsker lige nu udover at jeg skal have investeret i en winder samt sikkert have købt et eller andet Speedmaster snart.
Hilsen Chris
•
Svar: 8,471
Tråde: 469
Modtaget Likes: 60 i 31 svar
Givet Likes: 18
Chris Skrev:Rolex uret startede interessen, men det er nok Omega og Eterna ure, som driver interessen nu........ikke verdens mest interessante urmærker.
Hilsen Chris
 - det er netop to af verdens mest interessante urmærker - hvorfor driver de interressen, hvis de er uinteressante?
vh Baun
•
Svar: 11,784
Tråde: 233
Modtaget Likes: 12 i 12 svar
Givet Likes: 0
Baun Skrev:Chris Skrev:Rolex uret startede interessen, men det er nok Omega og Eterna ure, som driver interessen nu........ikke verdens mest interessante urmærker.
Hilsen Chris
- det er netop to af verdens mest interessante urmærker - hvorfor driver de interressen, hvis de er uinteressante?
vh Baun
100% enig. Det er ikke de dyreste, men ser man på tiden 1955 til 1968 sådan ca i løse tal, så er det helt fremragende ure. Jeg har Eterna 3000 i mindst 6 forskelige udgaver + en two-tone guld på vej hjem i centenaire udgaven, og sikkert 8 andre Eterna, herunder en 1935 chronograph med valjoux 22 - og i Omega har jeg specielt gjort lidt i constellation, men der skal jeg til at se på de lidt ældre seamaster modeller - men de er farlige på nettet (som også constellation er - men dem "kan" jeg")
vh John
•
Svar: 173
Tråde: 23
Modtaget Likes: 14 i 6 svar
Givet Likes: 7
Jeg synes personligt at begge mærker er vældig interessante, og begge har været også sat sine fodspor i urhistorien. Men må jo indrømme, at det skærer i hjertet at se nye Eterna ure blive solgt med 40-50% afslag hos urmagere, selvom det selvfølgeligt giver folk mulighed for at få et rigtigt godt ur til en ganske fornuftig pris.
Så jeg skal også på jagt efter en Eterna Kontiki model.
vh Chris
•
Svar: 93
Tråde: 9
Modtaget Likes: 118 i 33 svar
Givet Likes: 40
Hej, jeg er 28 år, marketing assistent og grafisk designer i en stor dansk service virksomhed.
Jeg har altid godt kunne lide ure og det startede tilbage på min konfirmations rejse i '92 til Tenerife hvor jeg på endte med at bruge næsten alle min lommepenge på et Pulsar Quartz Chronograf (ca. 700kr.). Der var selvsagt ingen penge til is, farverige T-shirts eller souvenirs til mig på den ferie. Uret har kun fået skiftet batteri en gang og det sidder stadigvæk på min arm i skrivende stund. Siden har jeg fået tilføjet et par almindelige ure i bl.a. studentergave (et Certina med dato) og da jeg blev færdig som Akademiøkonom fik jeg et Armani ur. Min seneste tilføjelse blev et Nike Oregon digital ur, som er et slags plaster på såret over at jeg endnu ikke har fået mig et ordentligt ur.
Min passion for rigtige ure begyndte på min tidligere arbejdsplads, hvor der var to urtosser. Eftersom de tit kom og viste deres Panerai's, Rolex'er, Omegaer og flittigt fortalte om hvilke ure de nu havde solgt eller købt, var de med til at vække min interesse for mekaniske ure.
Jeg begyndte sidste efterår at kigge rundt for at finde mig et nyt ur. Valget faldt på Tag Heuers (dengang) nye Carrera, jeg forhørte mig om uret hos kollegaerne og her på siden. Jeg fik den samme kommentar, uret har et almindeligt og solidt købeværk (Valjoux 7750) der ikke gør uret særligt "interessant", køb hellere et Omega Speedmaster lød meldingen. Problemet er bare at jeg ikke bryder mig om Speedmasteren. Så det endte med at jeg var ude og se og prøve en masse nye og brugte ure i kbh uden jeg dog fik købt mig et ur. Pga. min ubeslutsomhed mht. uret og hvad det egentlig var jeg ville have, så endte jeg med at købe mig en Pinarello racercykel.
Men lidenskaben for at få et nyt ur er her stadigvæk og nu er interessen faldet på IWC Portuguese Chronograph. Pudsigt nok, så har det oprindeligt samme værk som TG Carreraen, om end IWC udskifter mange af komponenterne med meget bedre dele. Men problemet er bare at jeg helst vil have Rattrapante versionen, som desværre har manuelt optræk og ikke automatisk optræk som chronografen. Desuden er det udgået af produktion så jeg er henvist til at købe det online eller brugt, og jeg ikke er interesseret i at købe noget i det prisleje online uden at have haft det i hånden. Så jeg må vente på at der er en venlig sjæl som vil sælge sit brugte.
Det der fascinere mig ved urene er værkerne, funktionerne og det med at det hele er mekanisk. Nå jeg kigger på ure, skal de helst være flotte (en smags sag), have et godt værk (gerne incl. flere funktioner), være af et kendt mærke og gerne have en spændende historie. Dernæst begynder jeg at finkæmme nettet for at finde ud af mest muligt om det pågældende ur jeg er faldet for.
De ure jeg godt kunne tænke mig at have på min arm er blandt andet IWC Portuguese Chronograph Rattrapante, Tag Heuer's 360 Carrera og deres Monaco V4 & Chopards Gran Tourismo XL. Det er en lidt blandet samling, så jeg tror best at man kan sige at min smag er "personlig"
Da jeg bare har en gennemsnits indkomst så er det at gå ud og investere i en ordentligt ur er ikke ligefrem noget jeg kommer til så tit. Så derfor vil jeg gerne være helt sikker på, at jeg får mig det ur jeg helst vil have. Det er her vintageure.dk kommer ind i billedet, for hvor er det bare fantastisk at læse om alle de dejlige og spændende ure og historier i har at fortælle.
Jeg skal nok vende tilbage når IWC'en sidder på armen
Tak for et fantastisk forum.
•
Svar: 1
Tråde: 0
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
27 år. Min første post ovenikøbet, selvom jeg har kigget med lige under et år. Arbejder som dørmand og livsnyder.
Min interesse startede i december 2005, da jeg var udsendt i Kosovo. De andre i delingen begyndte pludselig at flashe Omega, TagHeuer og Breitling ure. Voldsomt nok at give mere end 1000 kr for et ur tænkte jeg, når man kan få et fint digitalt ur til 200 kr.....Men....De var jo ret flotte, og vi fik en klækkelig rabat (eks. moms). Jeg købte så et Breitling Colt automatic GMT. Det var ikke det dyreste, men jeg synes det var ret flot, og passede godt til min stil.
Nu overvejer jeg så ting som Panerai, Azimuth, IWC og Messerschmitt. Har bare ikke råd endnu......
•
Svar: 588
Tråde: 108
Hej Alle
Jeg er 25 år, og har været bidt af ure de sidste 5 år. Jeg er uddannet markedsføringsøkonom, og arbejder pt. i cykelbranchen.
Mit første ur var et Casio G-Shock, som jeg brugte igennem 1 år i forsvaret.
Jeg bruger vel 1 times tid hverdag foran computeren læser på div. forums, undersøger markedet og planlægger min næste køb.
Mit næste køb bliver højst sandsynligt et IWC Aquatimer ref. 3536 i SS (Den gamle model)
Det ur der står øverst på ønskelisten er et AP ROO Themes med sort skive og gummirem.
Mit bedste køb i år er uden tvivl mit Sinn U1.
Med venlig hilsen
Christian
•
Hej urologer (nå nej det er vist noget andet...)
43, familiefar, selvstændig/freelancer i reklamebranchen. Interessen har grundlæggende altid været der, jeg er næppe nogensinde gået forbi Ragnar's vindue i Odense uden at stoppe op og drømme lidt.
En god kollega og ven skubbede yderligere på for 10 år siden. Og et planlagt rygestop kunne hurtigt financiere først seriøse urindkøb; et Girard-Perregaux i den lette ende... Jeg husker stadig hvordan det var at tage toget til København og gå ind hos Ole Mathiesen for at se det ur jeg havde bedt dem bestille hjem fra Schweiz. Nøøj hvor var jeg stolt da jeg tog IC hjem til Fyn...
Få år senere rundede jeg de 40 og familiens (selvvalgte) gave til fødselaren var et SINN 756 som netop var introduceret. Jeg havde set uret i UhrenMagazin og var faldet for det stramme grafisk rene skivelayout. Er stadig fantastisk glad for mit SINN.
Tiden gik og pludselig var der et 1960 Zenith i guld, arvestykke fra min morfar. Han var heldigvis en stor mand og havde købt uret så det passede til armen det skulle sidde på, dvs. det har en for årgangen pæn størrelse.
Sidste år kom så (foreløbigt) sidste ur i min lille samling, et Rolex GMT II. Er egentlig glad for uret men ikke helt oppe at ringe så overvejer en lidt ældre Sub. Sådan en har fætteren nemli' og dét spiller sgu Max...
Er vel som alle andre her på Forum altid på kig efter nyt. Var i Barcelona i foråret og forbi en af de rigtig store butikker dernede (Suarez tror jeg?). Blandt Patek'er, AP'er, Lange osv lå lige dét der strålede lidt mere end de andre. Zenith El Primero Grande Class Grande Date - eller bare ZEPGCGD... Stål med sort skive, sølv subdials og sort gummirem - se det er noget der du'r!
Og hvis det en dag lykkes at få ZEPGCGD'en - så er der nok et andet på ønskesedlen kort efter.
Glædelig jul til alle!
:mvh lars u.
•
Svar: 352
Tråde: 31
Hej allesammen!
Jeg er 23 år, bor i Valby og arbejder til daglig inden for forsikringsbrachen - nærmere bestemt sundhedsforsikring til virksomheder.
Min interesse for ure startede i mine unge dage som 22-årig - altså for knap et år siden - da jeg så dette indslag i Lorry om vintageure.
Kort tid efter forhørte jeg mig af ren nysgerrighed, hos min kære bedstefader, om han havde nogle gamle ure liggende, han ikke længere benyttede. Det resulterede i dette Omega Seamaster 30 fra slutningen af 50'erne, som han var så flink at forære mig.
Uret var på det tidspunkt ret medtaget, men min daværende kæreste forærede mig en restaurering i årsdagsgave i april, hvilket jeg stadig sætter stor pris på. Selvom vi ikke er sammen længere, vil uret altid minde mig om hende, såvel som min bedstefar. Behøver jeg at sige at jeg beholder det til den dag jeg dør?
Uret røg en tur forbi Krognos, som gjorde et rigtig godt stykke arbejde og er i dag et nydeligt ur, som bliver brugt dagligt.
"Mit næste køb" er desværre udsat på ubestemt tid. Min kæreste og jeg gik nemlig fra hinanden i august og jeg valgte at blive siddende i lejligheden, med de lånudgifter der nu hører dertil og jeg må sige at jeg har haft mere luft i økonomien end jeg har nu. Ikke at jeg er nødt til at vende hver eneste øre sidst på måneden, men fornøjelser til flere tusind kroner er jeg dog desværre nødt til at holde mig fra.
Men hvis - eller når - jeg får økonomien til det, kunne jeg godt tænke mig et nyt eller nyere brugt Seamaster til at supplere det gamle.
Jeg synes at det er et rigtig lækkert ur (min kollega har ét) og så ville det jo passe godt sammen med sin 50 år ældre bror.
Desuden må jeg sige at jeg er faldet fuldstændig pladask for dette Certina DS Podium Automatik, som både Tommy Munk og Sogge har købt.
Jeg synes at det er et vanvittigt lækkert ur, med nogle flotte detaljer. Jeg kan kigge på de billeder igen og igen.
- Ja det er jo relativt billige drømme i forhold til dem i har, men det må desværre alligevel blive ved drømmene indtil videre.
Venlig hilsen
Jesper
•
Svar: 71
Tråde: 22
Interessant tråd, jeg meget gerne bidrager til:
Jeg er 43, EDB-mand (p.t. Citrix) og vel nok en samler in spe.
Det er lidt morsomt, at man i denne tråd, hist, pist kan fornemme en
smule tilbageholdenhed med at vedkende sig samlertrang 
Dog meget forståeligt,- so many watches,- so little "time".
Som stor historieBuff, var min første kærlighed lommeure.
Mit første rigtige fuldtids sommerferiejob finansierede en Omega
"krydder" med kæde og vedhæng. Stolt var jeg !
Jeg har løbene brugt lommeur (mine Levy har forsat en dertil indrettet lomme), men gik ellers med div. Times eller Tissot indtil for ca. 3 år
siden. I hæren brugte jeg et Timex Indiglow.
I.f.m. mine andre samlerinteresser (ikoner og kobberstik) kom jeg meget
hurtigt på Lauritz.com, hvor jeg en dag faldt over en pie-pan constellation.
4.000 kr., 40 internettimer og 2 Mølbak-besøg senere var jeg uhjælpeligt
solgt.
Med min udprægende historie-interesse kan det ikke undre, at samlingern indtil videre ser således ud:
Omege Constallation, pie-pan, guldkappe, 1965
Rolex DateJust S/S, blå pie-pan, 1968
Omega Speedmaster, pre det hele, 1965
JLC mark XI, 1948
Rolex Submariner, 5512, 1961
IWC mark XII, 1993
,- og det løse.
På ønskeseddelen står en IWC mark XI og en Omega Seamaster 300m.
og nok en månefase.
Foruden det historiske element i min samling, opfatter jeg urene som et estetisk indslag i min hverdag.
Selv om det jo ikke er PP'er (you never really own...) kan jeg nu, efter en
del sjælesøgen, godt forsvare en hobby i 100.000,- klassen ;
Selv om jeg ALDRIG sælger, er pengene jo ikke forbrugt,- Vel ?
Hermed mit besyv.
V.h. + godt nytår
Jacob W.
•
|