Lettere at kommunikere...
Vi snakker jo meget herinde, men snakker vi altid om det samme?

Jeg tror opfattelsen af begreberne kunne strammes lidt:

Hvad er er Dress ur
Hvad er et sprots ur
Hvad er et Tool watch
og hvad er et designerur

Min egen korte version:

Dress ur: ure som primært er lavet til at bære sammen med klassisk nobelt tøj. Ofte uden komplikationer. Omegas Constellation serie kunne sammen med Rolex date just serie være de mest kendte ure her

Sports ur: ure med sportsligt præg - dykkerdesign er mest almindeligt her. Oftest i ren stål med mørke- blå eller sorte skiver. Rolex Sub og Omega seamaster er indenfor denne gruppe

Tool Watch: ure der først og fremmest virker robuste, kraftige og signalerer, at det kan holde til at blive brugt. Det er oftest chronografer - det er lige som om lidt flere knapper er en del af robustheden (at se på - ikke i virkeligheden). Omegas Speedmaster serie er i grundmodellerne her. Fortis og Oris Chronografer og Eterne Kontikki synes jeg passer her.

Designer ure: Ure der ikke har det runde klassiske design som grundelement. Ure der er lavet i et anderledes design - ofte for tiden futuristisk. Ofte en usædvanlig facon - TV screen - ovale ure. Klassikere her er JCL reverso (selvom det oprindeligt bestent var et sportsur) og Cartier tank.

men hvad mener i?

vh Baun
Svar
Jeg ved godt at det er et anderledes design, og at det var til polo spillere, men altså reverso modellerne, har jo haft 75 års jubilæum, så jeg ville placere dem som dress. -De er jo blevet klassikere, og er ikke så futuristiske længere. Nogle reverso'er er også meget sporty!

Cartier tank, ville jeg måske også sætte i dress, eller måske kunne man oprette en kategori; smykkeure? Der kunne Bvlgari, Audemars Piguet's Ladies' collection osv.

Designer ure, der ville jeg sætte ure som Alain Silberstein, nogle Rado'er o.a. i den dur.

Ellers er jeg rimelig enig med dig, Baun. Både beskrivelse og fordeling.

Måske skulle man lige tilføje, til tool-watches: Ure designet til et, oftest, professionelt formål der stiller større krav, end normale ure kan klares. <-Rolex Milgauss er et godt eksempel.
Svar
Baun Skrev:Sports ur: ure med sportsligt præg - dykkerdesign er mest almindeligt her. Oftest i ren stål med mørke- blå eller sorte skiver. Rolex Sub og Omega seamaster er indenfor denne gruppe

vh Baun
Jeg er enig, kan lige tilføje til sportsure til dykning, at jeg er enig i skiven farven ofte er som du beskriver det, men at der faktisk også findes en del med orange skive netop til det formål, da orange skive er lettest læst under vandet.
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Helt enig Baun. Begreberne toolwatch og sportsure overlapper nok hinanden lidt. Et dykkerur er vel både et toolwatch samt et sportsur. Eller er vi helt uenige her?

/Mads
Svar
Baun Skrev:Sports ur: ure med sportsligt præg - dykkerdesign er mest almindeligt her. Oftest i ren stål med mørke- blå eller sorte skiver. Rolex Sub og Omega seamaster er indenfor denne gruppe

Tool Watch: ure der først og fremmest virker robuste, kraftige og signalerer, at det kan holde til at blive brugt. Det er oftest chronografer -

Jeg synes måske nok, at en chrono er et sportsur - fx i forbindelse med motorsport, hvorimod en Seadweller er et ærketypisk toolwatch brugt (engang?) af folk, der rent faktisk kunne finde på at dykke til havets bund og havde behov for et pålideligt stykke værktøj. En Sub er et sportsur i den forstand, at det ligger forsvarligt låst inde i klubbens omklædningsrum, mens der spilles tennis. JLC Reverso blev vist designet så det kunne modstå en hesthov under et spil polo. Det har Baun også skrevet, men bare for at gentage pointen med, at det i nogen grad er moden og tiderne, der præger betegnelserne. Jeg ville blive ekstatisk, hvis der lå et Reverso under træet til mig, men ville nok ikke slide det op med Polo... Icon_rolleyes

mvh Jens
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)