ETA værker
Jeg kunne godt bruge lidt/meget feedback på ETA værker sådan generelt.
I må meget gerne rette mig, men jeg har et par formodninger til værker fra ETA.

Jeg synes nogen gange der bliver skrevet/talt i lidt negative vendinger om værker fra ETA. Hvad er baggrunden for dette, da min formodning er, at værkerne fra ETA vel er af en helt ok kvalitet.
(ved godt at en ok kvalitet er et vidt begreb)

Jeg ved også godt at de fleste af os herinde nok er lidt mere interesserede i in-house værker, men jeg vil godt vove pelsen ved at sige at ETA værker er ganske gode, selvom de bliver produceret i store mængder og dertilhørende forholdsvis lave priser.

Er det ikke sådan, at flere "kendte" ur-mærker idag, benytter sig af ETA-værker i mere eller mindre modificeret omfang?

Dette er ikke for at skabe en debat om bedste værk på markedet, men mere for at få stillet min egen nysgerrighed.
Svar
Jeg tror at man må starte med at sige at alt, når det drejer sig om kvalitets ure og værker, er til dels en ret subjektiv historie.

Skal man vurdere et værk, kan man jo udpege områder, som de skal vurderes på, fra ret objektive til mere subjektive:
  • 1. Hvor langt er der mellem service
    2. Hvor længe kan uret forventes at holde
    3. Hvor præcist kan det forventes justeret
    4. Hvor god er den tekniske finish
    5. Hvor kønt er det
    6. Er det udtryk for særlig udvikling
    7. Hvem har produceret det
    8. Hvilken historie knytter sig til værket

ETA laver en lang række værker som dækker et bredt spekter af kvalitet fra et basalt pålideligt værk til bedre værker, der kan anvendes som de er eller finiseret til at blive endnu bedre på de første 5-6 punkter.

Når jeg fx. tror at er Omega Cal 564 er et langt bedre og mere interessant værk end Omega 1120, som er baseret på ETA 2892 og finiseret er det ikke baseret på et studie i de 2 værkers materialer eller tekniske finish, men måske netop på de sidste 3-4 kriterier på listen - altså måske temmelig subjektivt, men stadig af stor betydning - for mig!

En enkelt objektiv betragtning kunne dog være, at Omegas Cal. 550 serie har bevist sit værd og sin duelighed siden produktionsstart midt i 50'erne og det taler vel sit tydelige sprog, at Omega i denne serie, kunne sende i tusindvis af værker til COSC certificering og få dem godkent, på et tidspunkt i 60'erne hvor dette vær enestående (sammen med Rolex iøvrigt)

Basalt har jeg ingen forstand på at vurdere den tekniske kvalitet, så jeg ser frem til, at folk med forstand på de dele svarer, på dette meget spændende spørgsmål!

vh Baun
Svar
9. Prestige

Omega cal. 2500 har nok mere prestige end fx cal. 1120.

--
Svar
Der er nok gået prestige i Co-axial.....

i min liste er det nok dækket ind i punkt 1 og punkt 6 - rent teknisk, men ja der kan være et punkt:
  • 9. Prestige

vh Baun
Svar
Nu bliver jeg virkelig upopulær: Kan man tale prestige, når man taler Omega Icon_e_wink?

Jens-Kristian

PS: Jeg har også måneuret i min samling
Svar
JK Skrev:Nu bliver jeg virkelig upopulær: Kan man tale prestige, når man taler Omega Icon_e_wink?

Jens-Kristian

PS: Jeg har også måneuret i min samling

Bestemt!

Udover en tur til Månen er Omega også forbundet med en lang række sportsbegivenheder og sportstjerner - f.eks. indenfor golf og tennis. Læg dertil en britisk agent.

Så kan man lægge det i det, man vil. For mig spiller kun måneturen en større rolle af de nævnte eksempler, men ingen tvivl om at andre tillægger de øvrige vægt.

# GT
"Cultural diversity is as necessary for humankind as biodiversity is for nature!"
Svar
at når man taler om Omega er der en lang, lang, lang række af grunde til at tage hatten! De fleste af disse grunde tilhører dog tiden før 1970.

Omega havde en nedtur fra 1970 og frem til ? ... 90'erne og de er langt fra at komme op på fortidens storhed! Men det skal blive spændende at se hvordan de tackler den nye trend med at det bliver mere og mere populært at anskaffe sig et "lækkert ur" - og sådan et må gerne koste - ja det virker næsten som et krav i sig selv, at det skal koste. Mon ikke Omega vil forstå at udnytte dette, jeg turde godt købe aktier!

Co-axial er et skridt. De nye værk i BA er et andet, men der kommer helt sikkert flere- og jeg tror at Omegas billigste ure forsvinder sammen med Omega Quarts modellerne - alt under 20 K vil snart være en sage blot.

Omega ved at man ikke både kan være prestige og billig - men derfor kan man godt levere meget for pengene, når bare man regner det hele med - Brand, image, prestige, historie, design og blærerøvseffekt!

vh Baun
Svar
Hej

De fleste Omega ure er idag forsynet med ETA værk, dog er der nogle med Piquet og mange andre med co-axial værk.

MVH Peter
Svar
peter Skrev:Hej

De fleste Omega ure er idag forsynet med ETA værk.

MVH Peter
Men Omega (og ex IWC for ders ETA værker - er vel så også blandt de som forbedrer - sliber - pudser - rigtigt meget på værkerne, så selv om de to anvender ETA må det ikke sammenlignes med de billigere ETA værker mener jeg - og iøvrigt selv inden for ETA er der jo forskellige kalibre og kvaliteter.

vh John
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Hej

Du har helt ret John

MVH Peter
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)