Svar: 36
Tråde: 5
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
Givet Likes: 0
Kristofferj Skrev:Jeg forstod hvert et ord! mange tak. Jeg vidste der var en fysisk forklaring, men kunne ikke lige regne den ud selv.
Det er jo logisk nok at jo længere stemplerne bliver, jo hurtigere bevæger de sig også, ved samme omdrejningstal altså.
Lige et hurtigt et mere, kan en motorcykel motor bedst lide at arbejde ved høje omdrejninger, eller er 2.000-3.000 okay når man bare cruiser på landevej f.eks?
Belastningen på lejerne (især det nederste plejlstangsleje) stiger voldsomt når omdrejningerne sænkes, så lad være med at køre i for højt gear. Almindelig kørsel med 80 km/t på landevej klares fint i topgear, men skift ned når du kommer ind i byerne. Den store encylindrede motor bryder sig ikke om for lave omdrejninger. Med lidt øvelse kan man tydeligt mærke når den begynder at gå "hårdt" i motoren, og så er det tid at finde et lavere gear.
Det lyder måske skørt, men hellere lidt for høje omdrejninger end for lave. Husk at den encylindrede motor er lidt speciel i forhold til en to-tre-fire cylindret, og på trods af den almindelige opfattelse, har den ikke godt af for lave omdrejninger.
Men lad nu være med at køre den helt op til det røde felt før den er driftsvarm
/Jens
•
Svar: 2,792
Tråde: 143
Modtaget Likes: 126 i 62 svar
Givet Likes: 22
•
Jeg har læst at det er godt for motoren at skifte olie hvert år, så det vil jeg kaste mig ud i, men hvad for noget olie skal man købe? Er der forskel på kvaliteten, og skal der bruges det samme i alle motorer?
Jeg har læst at man skal køre en lille tur inden man skifter det, så skidt og møg kommer med ud, er dette korrekt?
Har i andre veligeholdelses råd, udover at tjekke/smøre kæden, tjekke luft i dæk, slør i forgaffel, køle og bremsevæske. Skal man skifte luftfilte og benzinfiltre?
Jeg har vasket og poleret dyret idag, det er sku meget hyggeligt at gå og nusse om den:D
Udstødningsrøret er misfarvet, prøvede at polere det, men kunne ikke rigtig få misfarvningen af, skyldes farven opvarmning af metallet? Der er ikke tale om rust.
Det blev til lidt mange spørgsmål, men er stadig meget grøn
•
Svar: 7,824
Tråde: 363
Modtaget Likes: 2,357 i 1,338 svar
Givet Likes: 1,829
Det bedste er at skifte olien når det den er varm og ren olie og filter en gang om året er en god ting præcis som med biler,
og der er stor forskel på olien sørg for at købe en olie som er tilpasset til motorcykler og i en ordenlig kvalitet (det vil sige ikke den billigeste)
de præcise specifikationer kan en motorcykel forhandler/værksted helt sikkert hjælpe dig med,jeg laver selv det mest på min motorcykel (får dog ikke rigtigt kørt på den)
og jeg kunne aldrig drømme om at hælde bil olie på den.
Sørg også for at få kontrolleret tændrørene og tændingen kristoffer
det er det rene gift hvis den del ikke virker og står optimalt med de omdr. en motorcykel køre med.
Farven på udstødningen skyldes varmen det kan du ikke gøre det store ved
Yoshikazu Akahane. 28/+50.
•
Tak for de gode råd
Jeg må kigge lidt i min manual for at finde ud af hvilken olie den skal have:D
Stensbjerg Skrev:Sørg også for at få kontrolleret tændrørene og tændingen kristoffer
det er det rene gift hvis den del ikke virker og står optimalt med de omdr. en motorcykel køre med.
Jeg er med på hvad tændrørene er, men hvad mener du med tændingen? Er det noget man skal få sin mekaniker til? Jeg læste også noget med at man skulle få sine ventiler justeret (eller sådan noget). Er det også noget man skal bede sin mekaniker om?
•
Svar: 7,824
Tråde: 363
Modtaget Likes: 2,357 i 1,338 svar
Givet Likes: 1,829
Din cykel har nok eletronisk tænding så den side burde være OK
just af ventilerne og kaburatorerne (hvis den ikke har indsprøjtning) er også yderst vigtigt
Jeg mener det noget der kræver fagfolk.
Yoshikazu Akahane. 28/+50.
•
Er lige kommet hjem fra en virkelig fed aftentur rundt i det østjyske. Hold kæft hvor er livet som motorcyklist altså fedt!!
Igår slæbte jeg kæresten med til vesterhavet hvor den stod på gril og kiggen på solnedgang, det hele stuvet sammen på den lille BMW, fandeme en dejlig maskine!
Hvordan går det med jer andre mc'ister derude, for i trillet lidt i det gode vejr?
•
Svar: 13,391
Tråde: 960
Modtaget Likes: 3,453 i 1,522 svar
Givet Likes: 754
Jeg er så misundelig Kristoffer.....
Jeg har lige været i Harzen og der var FYLDT med motorcykler alle vegne.
Det var næsten ikke til at bære.
Er du gal, jeg savner det - især i dette vejr.
Kør lidt ekstra for mig
Sendt via Tapatalk
•
Jeg har også lige været 6 uger i nordnorge på feltarbejde, der vrimlede det også med fede cykler.
Så er det bare befriende at komme hjem og få kørt en masse!
Kan du ikke skære lidt ned på urudgifterne, og købe en lille cykel du kan hygge dig med?
Eller er det andre ting end økonomien der er stopklods?
•
Svar: 13,391
Tråde: 960
Modtaget Likes: 3,453 i 1,522 svar
Givet Likes: 754
Har flere gange overvejet at købe en mc igen, men desværre vinder fornuften, hustruen og den manglende tid diskussionen hver gang.
Plus det ville kræve salg af et ur eller to, og det er jeg ikke helt klar til.
Men du kan tro den har været på tegnebrættet mange gange.
Heldigvis har en af mine venner jo lidt forskelligt, jeg kan afreagere på
Sendt via Tapatalk
•
|