Nyt vs. Vintage - Round 1 - Ding ding!
Joepete Skrev:Jeg kan sagtens samle på nye ure ... også på vintage ure ... ja sågar på pimp ure ! Ingen skal fortælle mig, at alt SKAL have en historie eller en retning/mening - det skal jeg nok selv definere ! Især fordi det æstetiske udtryk - både ved urets fremtoning, dets måde at lade sig bære på osv - fylder rigtig meget for mig. Hvad og/eller hvordan andre lader sig betage af at samle, det lader jeg mig begejstre og ovarraske over, dels ved at høre deres historier, men også ved at se deres billeder, og hvad lige netop DE fokuserer på omkring et ur eller ure generelt Icon_e_wink

Det sagde jeg vist heller ikke at man ikke kan....

Jeg sagde, at det at have et udvalg af ure man bruger - ikke nødvendigvis er det samme som at samle.....

Og så sagde jeg, at Vintageure ofte hænger mere sammen med samlere, men at der jo også er samlere af nyere ure.

vh Baun
Svar
Man kan vel bare konstatere, at der er en forskel på at samle med "intellektet" og/eller med "sanserne" ... Icon_e_wink Jeg ser dog intet galt i at gøre det ene frem for det andet - det er jo netop det smukke ved ure: De kan berøre os, både intellektuelt og æstetisk/kunstnerisk - og hvis det går rigtig godt, så kan de gøre det på begge stadier Icon_e_biggrin
De venligste hilsner, John
Svar
Det med at samle vs. ikke at samle har vi været over i andre tråde en del gange.

Men et nyt ur kan have lige så meget sjæl som et gammel, det afhænger jo af personen som ser på det.

Thomas
Svar
Fra hvornår regnes et ur egentlig for at være et vintage ur.
Svar
Mit memovox er fra 06 og en udgået model REN VINTAGE Icon_e_wink Icon_cool Icon_cool
Svar
Jeg håber ikke at chokere nogen ved at sige Vintage. Jeg har en Rolex LV, et IWC 3536 og er absolut glade for at gå med dem - men den varme jeg finder ved noget vintage - det giver de ikke. VINTAGE VINTAGE VINTAGE
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Jeg er kun til nyere ure, da min viden om vintage ure er for lille til, at kunne købe de rigtige ting uden at blive syndt, med alt fra forkerte værker, andre skriver, andre visere, osv.

Her ud over synes jeg de fleste vintage er for små. Har dog lige haft en Vintage Heuer Bundeswehr, men den blev sendt retur pga. af at der sad forkert værk i. Jeg fik dog uden problemer pengene tilbage hos forhandleren.
Svar
pudsig og tankevækkende situation at man nærmest er bandlyst i kridthuset fordi at man er til vintageure på vintageure.dk´s urforum, say whaaat. Anyway interessant snak hvor jeg da gerne giver mit besyv med. Hører igen og igen svadaen om at man får rigtig meget ur for pengene hvis man smider 5 k efter et damaskus eller orion eller hvad disse forskellige pop-up brands nu hedder, jovist med en urklods på 5x5x5 centimeter kan man jo på sin vis have ret at det er meget ur, men personligt ser jeg lidet unikt i deres design snarere mainstream blandet med lidt plagiat fra andre, så som en halvdårlig kopi af omega´s bølgeskive i orisen osv. Og deres industridekoreringer af gængse etaværker imponerer mig for så vidt heller ikke. For samme mønter får man vintageure med langt finere værker!!

I min verden kan ure have forskellige størrelser, vigtigst er om tingene harmonerer, så lad mig eksemplifisere med ure som ikke harmonerer.

En chronograph hvor subdials sidder klumpet i midten fordi værk og urkasse ikke passer sammen i størrelse...

eller moderne plagiater af mariageure (+5cm i dia.) udført i titanium med lommeurskrone og med en femkrone som værkholder (mener jeg så et tysk mærke -meister et eller andet, jaegermeister perhaps?) for samme penge kan man få the real thing med high end værker fra dengang...

any way andre eksempler er hvor funktion og udførsel heller ikke hænger sammen. En flashdiver med chronographfunktion? hvad pokker skal en dykker lige bruge det til på 400meters dybde? skal han betjene chronographdelen med centimetertykke handsker på?? Det eneste man får ud af en sådan kreation er flere perforeringer i urkassen som på ingen måde forbedrer om vandtætheden, og forværret/forvirrende læsbarhed af de informationer han kan og skal bruge. Ditto pepsi og andre altenative lynetter som ligeledes er umulige at betjene med selvsamme handsker uden horn at tage fat i. Derfor er jeg også klart mest til speedmasteren fremfor seamasteren som chronograph, her er chronographfunktionen jo et must. Anyway nok af sure opstød inden jeg får hele forumet på nakken... Hven f***** skal jeg så diskutere med Icon_e_wink

lidt om egne begrænsninger. Megen snak har været om hvordan man nu bygger en samling op, og om det nu også anses for en samling o.s.v. Synes jeg på et tidspunkt læste en tråd hvor X savlede over et ur men måtte opgive drømmen fordi det ikke havde samme diameter som de andre i samlingen, og nu havde han liige opbygget en samling, og karakterfast som få, måtte han så lige også spørge forum om de også mente 5 ure var en samling. helt ærligt så køb dog uret og læg det i en anden kasse!! og hvad er egentlig problemet, motereres der rem på samlingerne som så bæres på armled ved særlige begivenheder eller hür?? Jeg er ikke født muslim så jeg gider simpelthen ikke gå og opfinde begrænsninger, så jeg køber de ure jeg kan lide og dem min økonomi kan bære, that´s it!!
Svar
hov lige en glemt kommentar til baun. Jeg er flov over at indrømme at jeg åbenbart er en af jakkesamlerne(lyder lidt som noget pervers stodder-agtigt noget: Din, din... jakkesamler!!). Nuvel er det ikke fordi jeg for så vidt er noget modemenneske, men i øjeblikket indeholder samlingen en arbejdsjakke, en vindjakke, en vinterjakke, en sommerjakke og det løse. Min vintagejakke smed konen sku ud i sidste uge... Icon_redface hun brød sig ikke om racingperforeringerne som tidens tand havde bibragt heller patinaen som de våde byture bidrog med.

Dog vil jeg mene at sortimentet er mere en fornødenhed, snarere end noget jeg går og savler over til dagligt. Omvendt vil jeg mene at folk med mere end 2-3 armbåndsure mere har hang til ure end af fornødenhed. Har det lidt svært med vindure, sommerure??, men solure og arbejdsure den snupper jeg sku... Icon_e_wink
Svar
Hej

Jeg samler både på vintage og nyere ure, men mest komplette ure med boks og papirer.

MVH Peter
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)