Hvad er rimeligt?
Personligt mener jeg det er meget ringe hvis producenten ikke laver en lænke der kan holde til at blive båret løst eller fast på armen efter brugers ønske - makværk ville jeg kalde det!

Der er bunker af gamle lænker der har holdt til daglig brug sidende løst i mange år, så det kan godt laves! Det andet, med at lækerne ikke kan tåle at sidde løst, er dårlige undskyldninger for producenten.

vh baun
Svar
Baun jeg er 110% ENIG Icon_cool
(endnu engang Icon_e_wink )

Det er præcis DET det kommer ud på når alt rygsvømmeriget er forbi
dette problem burde nemt kunne klares uden at nogle skal bankes
med købelov eller andet.

En kunde må vel holde på sin ret og bruge sine klage muligheder
UDEN at blive kaldt urimelig så længe man er fair over for butikken og i sine krav.

Er det mig eller mangler spørgsmålet om man ville gøre det samme hvis
uret havde kostede flere knaster stadigvæk at blive besvaret Icon_question
Svar
Claus_K Skrev:.... antage at problemet var med mit ur alene, og ikke modellen generelt ....

I dette konkrete tilfælde, gætter jeg på at problemet er relateret til selve modellen....

Jamen det er da netop IKKE en undskyldning for, at så må man bare acceptere at sådan er det. Jeg har ikke noget ønske om at slå på nogen bestemt, med det er da faktisk næsten mindre slemt at købe en "mandagsmodel", der kan og bliver fikset, end det er at købe en vare, der decideret er konstrueret forkert. Og man ser det desværre tit (og nu taler jeg bredt og bestemt ikke specifikt ure eller lænker), at et produkt bare ikke er lavet godt nok. Vi har sikkert næsten alle sammen eksempler på produkter, der efter få måneders almindeligt brug får en fejl, og hvis man undersøger det må konstatere, at produktet ikke var konstrueret godt nok. Men det fratager jo altså ikke producenten/leverandøren for sin forpligtelse til at gøre noget ved det. Og jeg er ret sikker på, at ånden i lovgivningen er, at hvis en vare ikke kan anvendes som man med rimelighed kan forvente, så har kunden ret til at lade handlen gå tilbage.

Nogle producenter/leverandører er særdeles påpasselige med at hjemkalde dårligt konstruerede produkter (der er jævnligt en sådan annonce i avisen), især hvis det drejer sig om sikkerhed. Så det kan altså lade sig gøre - især måske hvis der er den mindste risiko for et sagsanlæg over en sikkerhedsbrist.

/Bjørn.
Svar
jacob jensen Skrev:Baun jeg er 110% ENIG Icon_cool
(endnu engang Icon_e_wink )

Det er præcis DET det kommer ud på når alt rygsvømmeriget er forbi
dette problem burde nemt kunne klares uden at nogle skal bankes
med købelov eller andet.

En kunde må vel holde på sin ret og bruge sine klage muligheder
UDEN at blive kaldt urimelig så længe man er fair over for butikken og i sine krav.

Er det mig eller mangler spørgsmålet om man ville gøre det samme hvis
uret havde kostede flere knaster stadigvæk at blive besvaret Icon_question
Jeg tror alle er enig i at butikken skal løse problemet. En ny tilsvarende rem løser jo ikke problemet formentlig, og så må de jo tage den derfra.
Det som JEG i alle fald bare siger er, at der kan være ting (sliddel kan nogen hævde) som det ikke er værd at slås så hårdt for. Det betyder at jeg slås mindre for et problem med en billig ting end med en dyr ting.

Det er rent praktisk - jeg gider simpelthen ikke altid, men der er slet ikke tvivl hos mig heller, butikken bør da løse det på en eller anden måde, og som jeg har forstået det har den jo også gjort det hidtil.

Det er lidt et temperament spørgsmål om man "gider" slås.

Hvis lænken er noget hø, så er der jo i alla fald kun at se om man kan få pengene tilbage for HELE uret, og det ved jeg ikke om forbrugerklagenævnet vil bakke op om, eller at sætte en aftermarket rem/lænke på.

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
bjorn_e58 Skrev:
Claus_K Skrev:.... antage at problemet var med mit ur alene, og ikke modellen generelt ....

I dette konkrete tilfælde, gætter jeg på at problemet er relateret til selve modellen....

Jamen det er da netop IKKE en undskyldning for, at så må man bare acceptere at sådan er det.

/Bjørn.

Yes yes - helt principielt har du selvfølgelig ret - men i min praksis har du ikke. Som sagt ville jeg gøre kort procedure - omstændigheden taget i betragtning - og så købe en anden lænke eller en rem. Jeg mener ikke at sagen er besværet (læs: slåskampen) værd med forhandleren.
Svar
Claus_K Skrev:Yes yes - helt principielt har du selvfølgelig ret - men i min praksis har du ikke. Som sagt ville jeg gøre kort procedure - omstændigheden taget i betragtning - og så købe en anden lænke eller en rem. Jeg mener ikke at sagen er besværet (læs: slåskampen) værd med forhandleren.
Men der findes jo også en del mennesker for hvem et certinaur ikke er billigt, men derimod noget dyrere end hvad de ellers har haft af ure.
Svar
Fabritius Skrev:
Claus_K Skrev:Yes yes - helt principielt har du selvfølgelig ret - men i min praksis har du ikke. Som sagt ville jeg gøre kort procedure - omstændigheden taget i betragtning - og så købe en anden lænke eller en rem. Jeg mener ikke at sagen er besværet (læs: slåskampen) værd med forhandleren.
Men der findes jo også en del mennesker for hvem et certinaur ikke er billigt, men derimod noget dyrere end hvad de ellers har haft af ure.

Jeg betragter det bestemt ikke som værende et "billigt ur" - er selv meget begejstret for Certina (som sagt i tidl. post). Måske netop derfor, synes jeg at det fortjener en (endnu) lækrere lænke, eller den før-henviste brune læderrem. Jeg ville nok mere se den "svigtende" rem, som en undskyldning for at opgradere Icon_e_wink
Svar
Hej Alle,

Tak for inputtene, min svoger har nu fået uret tilbage i reparareret tilstand, 2 led er taget af, så det sidder mere stramt. - Jeg mener nu at en lænke på et Certina ur bør holde mindst lige så godt som på et "billigt Føtex-ur", men selvfølgelig er der forskel på, hvor de forskellige fabrikanter sætter ind.
Går lænken i stykker igen, har jeg anbefalet ham at tale med forhandleren om at få sat nogle kraftigere stifter i.
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)