Joepete Skrev:Hvordan placerer den sig - rent tidsmæssigt ?
Hvad er historien omkring viserne ... lidt BA har de jo over sig, synes jeg ?
Jeg vil mene min er fra omkring 1964-68 men det er lavet over en lang periode, så nok fra 1960-62 til 72-75 mindst ville jeg gætte på.
De har altid haft den der "broad arrow" visertype, og jeg tror ikke der er stjålet fra Omega, selvom det tidsmæssigt kunne være sådan. Jeg har set flere - også ældre kronografer (og militærure uden kronograf) med den viser type som jo er ret let læste. Her er de nok endnu mere broad end omegas typer (som jo heller ikke her helt ens)
Jeg mener at næste alle alle Nivadas, med alle deres tillægsnavne + dem leveret som Croton - og med alle maskiner fra valjoux 22/23/92/7733 (tror bestemt også de findes med Venus faktisk) Chronomaster aviater sea diver var med de visere og den dial.(har set enkle med lige visere, men originale?)
De lavede ure med andre navne, ex chronodate og chronoking - med valjoux 7734 knasstyret/to subdials/date og masser af dress ude også.
Det er et typisk tegn på hvordan en urfabrik med et eget design har indkøbt værker fra forskellige leverandører af, i første hånd kolonnehjulsmaskiner, men sidst i periode, sparet penge ved at gå i knaststyrede.
De er dog alle, som de fleste kvalitets kronografer, i helståls kasser, ingen forkromede, ingen forgyldte - og alle ens kasser mig bekendt, og kun runde pushers.
vh
vh