Hvilket ur har i på i dag? vol 2
Joepete skrev: "Bestemt spændende, Bjørn ! Håber du har billeder af projektet, som du vil dele med os andre"
øhh - fler billeder?? Icon_e_biggrin S'føli' ,er der nogen speciel detalje du vil se ?
Svar
Jeg kunne godt tænke mig alle detaljer - billeder og ord - fra strøtanke til færdigt ur ... Meget gerne i en selvstændig tråd Icon_e_smile
De venligste hilsner, John
Svar
Denne - synes jeg - flotte - gamle patinerede - måske lidt for snavset i markeringer. Jeg har faktisk to stk, så jeg kunne bytte lidt rundt på viserne, da disse her vist er ny tritium i forhold til markeringerne Icon_e_confused Men en ganske flot kronograf med kolonnehjul V 92 original skive og visere med re-lumen (formoder jeg) - velbevaret bezel - runde pushers og top funktion af alt (samt fotografens linse spejlet hvis nogen undrer sig over cirklen)
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Flot sag, Hannover Icon_e_smile

Kender godt Nivada ... men hvad er det med "efternavnet" ... Kender du historien, John ?
Svar
Joepete Skrev:Flot sag, Hannover Icon_e_smile

Kender godt Nivada ... men hvad er det med "efternavnet" ... Kender du historien, John ?
Gretchen er den by i Schweiz hvor Nivade lå bare så det tror jeg er eneste baggrund faktisk. Byen ligger nær den franske grænske.
( i princippet hed de som fabrik Nivada Gretchen , men visse ure havde ikke plads til hele navnet)
De leverede også ure til Croton (chronografer i hovedsagen, og de er magen til, bare med Croton på skiven
De leverede samme ur med alt fra kolonne Valjoux 23 (bedst vil jeg mene) til Valjoux 92 (nogenlunde samme kvalitet bare lidt senere) til knaststyrede Valjoux 7733 - en nr. ned for mig.

Det fulde navn, for nu at gøre det fint på min er Nivada Grenchen Chronomaster Aviator Sea Diver. Så har man vist at den kan anvendes af piloter og dykkere og andre mestre Icon_e_smile
Nå men flot er den synes jeg
vh
Besøg min blog om ure!
Svar
Hvordan placerer den sig - rent tidsmæssigt ?

Hvad er historien omkring viserne ... lidt BA har de jo over sig, synes jeg ?
Svar
Joepete Skrev:Hvordan placerer den sig - rent tidsmæssigt ?

Hvad er historien omkring viserne ... lidt BA har de jo over sig, synes jeg ?
Jeg vil mene min er fra omkring 1964-68 men det er lavet over en lang periode, så nok fra 1960-62 til 72-75 mindst ville jeg gætte på.
De har altid haft den der "broad arrow" visertype, og jeg tror ikke der er stjålet fra Omega, selvom det tidsmæssigt kunne være sådan. Jeg har set flere - også ældre kronografer (og militærure uden kronograf) med den viser type som jo er ret let læste. Her er de nok endnu mere broad end omegas typer (som jo heller ikke her helt ens)

Jeg mener at næste alle alle Nivadas, med alle deres tillægsnavne + dem leveret som Croton - og med alle maskiner fra valjoux 22/23/92/7733 (tror bestemt også de findes med Venus faktisk) Chronomaster aviater sea diver var med de visere og den dial.(har set enkle med lige visere, men originale?)
De lavede ure med andre navne, ex chronodate og chronoking - med valjoux 7734 knasstyret/to subdials/date og masser af dress ude også.

Det er et typisk tegn på hvordan en urfabrik med et eget design har indkøbt værker fra forskellige leverandører af, i første hånd kolonnehjulsmaskiner, men sidst i periode, sparet penge ved at gå i knaststyrede.
De er dog alle, som de fleste kvalitets kronografer, i helståls kasser, ingen forkromede, ingen forgyldte - og alle ens kasser mig bekendt, og kun runde pushers.

vh
vh
Besøg min blog om ure!
Svar
Hej

Idag blev det Rolex Milgauss, og også mit Pam1c. Icon_e_biggrin

MVH Peter
İmage
Svar
Gæt selv.....

İmage
Svar
ClausT Skrev:Gæt selv.....

İmage

.. ser godt ud Claus - passer perfekt til dig! Icon_mrgreen .. tror sku' jeg skal ha' fat i en igen!

Icon_e_biggrin leJ
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 2 gæst(er)