NW Skrev:Jeg har fundet et på chronomaster som , grundet det lave pund,
kun koster 600 kroner, og så er det endda automatisk, og vildt flot:

Jeg kender ikke noget til mærket, men har en generel kommentar til det med at finde "fine gamle mekaniske ure til gode priser".
Det er herligt og det skal man gøre hvis man nyder urene, mekanikken og regner med at beholde uret for at nyde det.
Men man skal ikke gøre det, hvis man er typen der vil sælge igen senere og løbende forbedre / udskifte urene.
Problemet er, at mekaniske ure generelt koster vedligeholdelseskroner at "indlemme" i samlingen. Ofte skal det renses, der skal ny glas på og måske også krone. En pæn og lækker rem koster også.
1000 - 2000 kr lægger man ofte oveni, før man har lyst til at indlemme uret i samlingen og bruge det.
Og du får svært ved at få fx. 2000 kr for uret senere. Du købte det jo også selv fordi det var "ret billigt".
Mekaniske Vintage ure, der som udgangspunkt er meget billige, kan ofte blive vanskelige at holde pengene hjemme på, mens mere kendte mærker (Omega, Longines, Zenith osv.) nok koster lidt mere i indkøb, men bedre kan bære, at man lægger lidt omkostninger oveni bagefter.
Er man bare samler og elsker de gamle ure af forskellig herkomst og er indstillet på at det gerne må koste lidt - er dette jo ligegyldigt, men jeg oplever ganske ofte, at køberne til netop de billige Vintage ure af mere ukendt herkomst faktisk tror de sparer penge og det tror jeg ikke man gør på sigt!
Et fint og spændende ur er det helt sikkert!
vh Baun