Juvenia
Hej Alle.
Jeg er faldt over mærket juvenia et par gange på nettet,
men jeg kan dog ikke finde nogen omtale af det herinde.
er det fordi det ikke er godt, eller hvad?

Hilsen
NW
Svar
Er der ikke nogen der kender det?
der er et par stykker på chronomaster.

Hilsen
NW
Svar
"Mærket" eksisterede en gang langt før quartzkrisen.
Så vidt jeg ved, købte de alle dele fra div. producenter og samlede stumperne + installerede skiven med eget navn. Der var hundreder af den her slags mærker i Schweitz engang - lidt ligesom quartzurproducenter i østen opererer idag.
Denne modus operandi gør urene ikke dårlige - Juvenia ure findes i hver en millionkasse hos gamle urmagere og når man køber fra en auktion en flyttekasse fyld med "diverse vintage ure fra 1950´ene til 70´ene" er der med garanti en god håndfuld Juvenias med.
Jeg har keine Ahnung hvad værker de brugte (br. Hannova kan sikkert fortælle mere om den sag) - måske ETA.
Urene har ikke været dyre eller ekslusive (bortset fra at ALLE ure var "dyre og eksklusive" 40 - 50 år siden Icon_e_wink ) men ganske almindelige hverdagsure. Sikkert af rimmeligt kvalitet.
Jeg tvivler dog hvorvidt du skal investere i mærket - eller måske var der en sjælden kolonnehjulkrono med i deres varesortiment (?).
Hilsen John
Mvh. John - nu under det sorte flag*.
(*Jolly Roger, ikke IS !  Icon_blink )
Svar
Jeg har fundet et på chronomaster som , grundet det lave pund,
kun koster 600 kroner, og så er det endda automatisk, og vildt flot:

İmage
Svar
Er der virkelig ikke nogen, der ved noget om mærket?
Svar
Jeg synes da TioMalo sagde hvad der er at sige sådan ca. Det er et mærke som lavede ganske mange ure i tresserne og halvfjerserne. Dem er der MASSER af - den type mærker -dette er et af de større - andre er ex Lucerne.
De købte deres værker fra div ebauche (værk) fremstillere og satte egne skiver på (og fik når de købte stort nok også eget navn på en bro), men det går ikke at gætte på hvilket værk der sidder i. Der er masser af muligheder- Du må ha det åbnet og skrive hvad der står på værket, ofte på halvskjulte steder - som under balancen - så går det at fastslå det. Man kan jo også identificere ud fra billeder, men med mindre jeg direkte genkender det hurtight, så indrømmer jeg, at jeg ikke går ind i eftersøgningen, som kan kræve sammenligning af masser af forskellige billeder, vi taler 100 vis af muligheder.

Det er ikke stor værdi, men ja det er et klart defineret og rent designet ur du har kig på
Værker fra den tid er holdbare generelt
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
En lille google-søgning viser vej til denne hjemmeside med histrie osv.:
[url]"http://www.juvenia.com/" onclick="window.open(this.href);return false;">http://www.juvenia.com/[/url]
Jan
Svar
Interessant link, Camaro tilføjede.
Og meget typisk.
Der er et problem med de her mindre ældre schweitziske mærker som døde ved quartzkrisen på 70´ene: Nogle af de her producenter lavede på et tidligt tidspunkt inhouse-værker. Det var slet ikke så usædvanligt. På 50´ene og 60´ene skifter de fleste for at bruge ebauches af en værkproducent. Nogle af de her mærker har også hæderskronet fortid med priser fra div. udstillinge og fine og banebrydende tekniske opfindelser bag sig.
Problemet er så det, at når mærket gik i konkurs / indstillede aktiviteterne, blev det med rettighederne solgt videre. Ofte til en fjernøst-producent, som har den merkantile fremhævet fremfor den horologiske, at sige det pænt...
Når jeg ser Juvenias hjemmeside med mulighed at vælge mellem et - par vestlige sprog og så kinesisk, koreansk og japansk (?) og ser firmas nuværende produktion med masser af bling-bling, tror jeg ikke mere 100% hvad der er fortalt i tidslinien.
Den nye ejere af mærket købte rettighederne kun for at kunne sætte en ny produktion af ure op og støtte markedsføreingen med en tilpas pust af historiens vingesus...
Mærkerne Jules Jørgensen og Elgin (og mange andre) har en lignende historie bag sig.
En dag vil der være en idé- eller kulturhistoriker i Schweitz, som skriver "De Mindre Mærkes Historie" og det publikation kan jeg allerede nu glæde mig for.
John
Mvh. John - nu under det sorte flag*.
(*Jolly Roger, ikke IS !  Icon_blink )
Svar
NW Skrev:Jeg har fundet et på chronomaster som , grundet det lave pund,
kun koster 600 kroner, og så er det endda automatisk, og vildt flot:

İmage

Jeg kender ikke noget til mærket, men har en generel kommentar til det med at finde "fine gamle mekaniske ure til gode priser".

Det er herligt og det skal man gøre hvis man nyder urene, mekanikken og regner med at beholde uret for at nyde det.

Men man skal ikke gøre det, hvis man er typen der vil sælge igen senere og løbende forbedre / udskifte urene.

Problemet er, at mekaniske ure generelt koster vedligeholdelseskroner at "indlemme" i samlingen. Ofte skal det renses, der skal ny glas på og måske også krone. En pæn og lækker rem koster også.

1000 - 2000 kr lægger man ofte oveni, før man har lyst til at indlemme uret i samlingen og bruge det.

Og du får svært ved at få fx. 2000 kr for uret senere. Du købte det jo også selv fordi det var "ret billigt".

Mekaniske Vintage ure, der som udgangspunkt er meget billige, kan ofte blive vanskelige at holde pengene hjemme på, mens mere kendte mærker (Omega, Longines, Zenith osv.) nok koster lidt mere i indkøb, men bedre kan bære, at man lægger lidt omkostninger oveni bagefter.

Er man bare samler og elsker de gamle ure af forskellig herkomst og er indstillet på at det gerne må koste lidt - er dette jo ligegyldigt, men jeg oplever ganske ofte, at køberne til netop de billige Vintage ure af mere ukendt herkomst faktisk tror de sparer penge og det tror jeg ikke man gør på sigt!

Et fint og spændende ur er det helt sikkert!

vh Baun
Svar
Ja jeg tror ud fra tidsbilledet af det viste ur ikke det er en ren in-house, det er det for sent i et forløb til, så jeg venter der ligger en eller anden rimelig kendt ebauche i den. Jeg er også enig med navnebrother tucker John/TioMalo i at det givedt er andre ejere. Det fremgår ikke af tidslinjen, men jeg tror man kan udelukke at det er helt den samme virksomhed i dag som tidligere. Jeg tvivler på der sidder ret mange urmagere i Schweiz og håndsamler den nye produktion
Bauns svar med mulighederne og omkostningerne kan jeg helt tilslutte mig. For 3000 kr får man et udmærket stilrent ur til små penge her, men man skal ikke se det som den store investering

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)