Gammelt lommeur
Jeg arvede dette gamle lommeur, som min far havde arvet fra ??, men han kunne ikke fortælle mig noget videre om uret og da der ikke umiddelbart er noget navn på uret, så kunne det være dejligt at få opklaret sagen, hvis nogen ved noget omkring dette ur og vil bruge lidt tid på mig.

Uret går ikke mere, men er jo også voldsom slidt på alle måder, så det kan være at jeg vil få det repareret, hvis det overhovedet er muligt, men som sagt ville jeg i første omgang være taknemlig for lidt data der kunne bringe mig lidt videre.

Jeg vedlægger nogle snapskud, som forhåbenligt kan bruges til opklaringen Icon_e_smile

Der er denne halve måne og et F, som eneste kendetegn og så står der noget om "cylindergang og 8 stenhuller" som vel giver udtryk for at det er et ur produceret i DK ?

På forhånd tak.

Mvh. Michael Westermann
Med venlig hilsen Michael

Elsker når ure kommer med en historie
Svar
Her skal vi jo ha fat i nogen lommeursfolk - Lars Rødding f.eks - Tidl., var Lazlo suveræn, men der er sikkert andre.

Jeg vil tro kassen er dansk, men værket fra Schweiz, og det er med 8 stenlejer som vel hverken er top eller bund - og årstal vil jeg sætte til ca 1903-10.

Oplagt at tage det med til urrally - der er Lars der og kan sige mere, og også andre kan se lidt mere af værket end dine billeder giver os. Jeg har selv tænkt mig at holde mig til lommeure i det jeg medbringer til rally - ud over lidt på armen vel sagtens Icon_e_smile

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
hannover_dk Skrev:Her skal vi jo ha fat i nogen lommeursfolk - Lars Rødding f.eks - Tidl., var Lazlo suveræn, men der er sikkert andre.

Jeg vil tro kassen er dansk, men værket fra Schweiz, og det er med 8 stenlejer som vel hverken er top eller bund - og årstal vil jeg sætte til ca 1903-10.

Oplagt at tage det med til urrally - der er Lars der og kan sige mere, og også andre kan se lidt mere af værket end dine billeder giver os. Jeg har selv tænkt mig at holde mig til lommeure i det jeg medbringer til rally - ud over lidt på armen vel sagtens Icon_e_smile

vh

Jeg takker for dit indput og din tidsfornemmelse rammer nok ikke helt ved siden af.

Det undre mig at der ikke er noget navn på uret.

Billederne er ikke de bedste, men ligger lige et billede af nogle stempler der er på kassen.

Vh. Michael

Svar
Jeg tror alle de viste mærker i alle fald 100% sikkert 800 - men jeg tror også halvmånen med F er mærker der viser det er 800 sølv kasse. Så er der noget kradset med hånden. Det er en urmager, som har haft det til service, og du kan måske i lup se dag/måned og år for den service - ligesom der kan være flere af den slags håndindkradsede mærker at finde? Icon_e_smile

Ja det er måske lidt sjovt der ikke er navn på skiven - men det kan andre sikkert sige, om det var normalt hvis ex danske ur butikker selv samlede ure. Den ser pæn ud - ser ud som porcelæn (evt emalje) og selvom billedet ikke er perfekt, ser den ud til at være uden hårlinjer (små revner) hvilket er godt, og viserne er ens og sikkert originale. Det skal naturligvis i gang igen.
vh
Besøg min blog om ure!
Svar
Hej Michael.
John tak for tilliden, skal se om jeg kan leve op til den.
Tidsmæssigt vil jeg måske være lidt før på den. Læg mærke til den lille anordning man skal bruge for at stille uret, man bruger en negl til at trykke på muffelederen, der igen flytter muffehjulet, der så går i indgribning med vekselhjulet der stiller viserne. Det vil sige vi er før man begyndte at bruge en tirette til at flytte muffelederen, hvilket er det vi idag gør når vi trækker kronen ud... Icon_idea
Skiven er en emalje-skive.
Kassen er desværre en lidt simpel kasse, det inderste låg er ikke i sølv, der står metal på et af billederne... Icon_e_sad
Urværk..... ja et simpelt cylinderværk med ikke så mange stenlejer at det er værd at bemærke Icon_e_sad
Det med at der dansk tekst på urkassen er ganske logisk, den gang fik urmagerne urværkerne mange gange ufinisherede, hvilket de så selv skulle gøre. Hertil brugte man bl.a. vælsemaskinen til at gøre hjulene runde med og til at få den rigtige diameter/tandprofil (det kan have mange "navne"). Tilbage til DK-tekst, de bestilte dem med DK-tekst og fik dem så op for at samle dem med værkerne. Husk nu på vi er 3-4 generationer eller mer tilbage i tiden. Lige som man kunne førhen bestille urværker med ens butiksnavn på skiven, det kan man jo stadigvæk, er det ikke noget med at der findes et ur der hedder Klarlund.
Blot lige mit lille indput.
Værdi, ja for den der har historien ellers lig 0 eller næsten. Så behold uret få det evt repareret, og nyd det som familiestykket. Icon_e_biggrin
Der er næppe noget i verden en mand ikke kan lave lidt dårligere, og sælge lidt billigere.
Den som alene ser på prisen, er denne mands lovlige bytte...
John Rusel 1819-1900

Instagram: https://www.instagram.com/denrigtigeurmager/

Mvh
Lars

Svar
Lars Skrev:Hej Michael.
John tak for tilliden, skal se om jeg kan leve op til den.
Tidsmæssigt vil jeg måske være lidt før på den. Læg mærke til den lille anordning man skal bruge for at stille uret, man bruger en negl til at trykke på muffelederen, der igen flytter muffehjulet, der så går i indgribning med vekselhjulet der stiller viserne. Det vil sige vi er før man begyndte at bruge en tirette til at flytte muffelederen, hvilket er det vi idag gør når vi trækker kronen ud... Icon_idea
Skiven er en emalje-skive.Icon_e_biggrin
Den vil jeg sagtens være helt enig i hele vejen - lidt tidligere så - skal vi sige 1895-1900 - ikke meget før vel?

vh
Besøg min blog om ure!
Svar
Hej John.
Næh, men du skal nok også have del i kagen, det kan jo være at det er fra tiden hvor begge dele var fremme. Hvilket jeg ved nærmere eftertanke nok vil sige så 1900. Nu skal vi nok ikke hænge os i 20 år eller det der ligner, jeg synes der er for mange usikkerheds momenter i det.
Det der får mig i tvivl er grafikken på skiven, tror det blive en overgangs model... Icon_e_wink
Der er næppe noget i verden en mand ikke kan lave lidt dårligere, og sælge lidt billigere.
John Rusel 1819-1900

Mvh
Lars

Svar
Tusind tak for den fine beskrivelse og jeg er bare rigtig glad for at få dette indput omkring uret, som jo betyder meget for mig, da min far ikke er her mere.

Jeg ville heller ikke have gættet på at det var et værdifuldt ur udfra kroner øre mæssigt, men det betyder mindre, nu har jeg fået lidt historie indover, som jeg har savnet og endnu engang tak Icon_e_biggrin Icon_e_biggrin

Vh. Michael

Svar
Jeg tænkte jeg lige så godt kunne stille mit spørgsmål i denne tråd i stedet for at lave en ny! Jeg faldt over denne tråd ved et tilfælde, og har med stor interesse læst den, da jeg har et gammelt lommeur magen til. Det er nok er en del nyere, og går stadig fint, selvom det har ligget i en skuffe i små tyve år. Dog er der den forskel, at der i mit ur er indgraveret "GT", hvor der var et "F" og en halvmåne i det andet. Er der nogle der ved, hvad GT betyder/står for?

Mit ur er forresten fra H. Hansen i Ryslinge, hvem han så end var!

Med venlig hilsen,

Lars Eriksen
Svar
Hej Larsgeriksen
GT, når det står på værket så er det fra fabrikken der hedder REVUE, eller helt præcis: Fabriques de Montres Thommen. Det jeg kan se af stemplet, så er det registreret 31.7.1926. Mærket eksisterer stadigvæk (REVUE THOMMEN), men man hører ikke meget til det her i DK. Der var en grossist en gang i 90'erne, men han stoppede hurtigt igen.
Det der så er lidt sjovt ved dette ur, er at når du skal stille det så er det med neglen, istedet for bare at trække kronen ud. Det pudsige er så at jeg altid har fået forklaret af ældrer kollegaer at dette var tilfældet op til 1900. Nu foreligger der jo så bevis for at det er produceret helt op til ihvertfald 1926, og nok lidt længere, for nu er vi jo netop fremme ved depresionen og der blev der nok ikke lavet de store omvæltninger i produktionen. I beskrivelsen af Thommen står der også at de netop udviklede og havde stor succes med REVUE-urene i den tid.
Ud og søg på nettet og lur mig om der ikke kommer en del nyt til....
John Rusel 1819-1900

Mvh
Lars

Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)