Ralph Lauren... Et mode ur eller finere horologi?
Citat:Morten, som designer må jeg lige korrigere dig her. Ferdinand Alexander Porsche, som oprindelig designede Porsche 911, forlod familiefirmaet og skabte sit eget design-firma - Porsche Design. Det er et regulært design firma som lever af at designe produkter for andre(fuldstændig som Jacob Jensen eller lignende). Der er selvfølgelig en synergi effekt mellem bilfirmaet og design-firmaet, men da han startede samarbejdet med IWC var Porsche Design et lille firma. Det har siden ændret sig markant og Porsche Design Group er mega stort.
IWC gik oprindelig til Porsche Design for at få gang i udviklingen og de produkter der siden kom ud af samarbejdet har haft voldsom betydning for IWC og ur-industrien generelt.
Det handler ikke om Porsche der brugte IWC værker, men IWC som benyttede Porsche Designs bistand.

Ralph Lauren er jo ikke en hr. hvemsomhelst i ur sammenhæng, har han ikke en af de største Panerai samlinger overhovedet? Såvidt jeg forstår er han inkarneret ur-samler og véd hvad han har med at gøre. Vi taler ikke om reklameure her men høj horologi.
Jeg har haft lidt kig på nogle af hans ure, men deres design har ikke helt fænget.

[url]"http://www.google.dk/imgres?imgurl=http" onclick="window.open(this.href);return false;">http://www.google.dk/imgres?imgurl=http[/url] ... 4QrQMwAzgU

[url]"http://vimeo.com/32346784" onclick="window.open(this.href);return false;">http://vimeo.com/32346784[/url]

Mvh
Michael

I stand corrected - Men det ændrer ikke ved at den uvidende (undertegnede inklusiv..... åbenbart) forbinder Porsche ure med bilmærket og der er jo unægtelig en sammenhæng....Porsche Design er jo også stadig en del af "moderselskabet" Porsche AG, ligesom bilerne anvendes i markedsføringen af urene. For mig hænger de to ting sammen uanset om der er tale om 2 forskellige firmaer og jeg ville aldrig gå med et Porsche design ur. For det første pga navnet Porsche, for det andet pga ordet "design" i navnet... Det smager for mig for meget af design fims (som i tøjdesign), for det tredie fordi det som du nævner ér primært et designfirma som åbenbart også laver sko, tasker, tøj, solbriller etc.... Det er for rodet i min verden og jeg er nok mest til "dedikerede" urfirmaer.

Same goes for RL.... Om han så havde verdens største samling ure overhovedet og var et horologisk leksikon, gør det ikke ham til urmager. Han designer/sælger klude og vil nu gerne sælge ure og det koncept tænder jeg ikke personligt på. Der findes vidst heller ikke andre der har haft succes med sådan et projekt. De kommer skidt fra start, da de som har knapperne til at købe ure i den prisklasse som RL gerne vil sælge i, formentlig ikke tager dem seriøst fra starten af. Man skal i mine øjne være mere end almindelig hardcore RL fan hvis man vil kaste mere end 10K efter et af deres ure, fremfor eks et Omega.

Man må gå ud fra at grunden til at han har valgt at kalde urkollektionen Ralph Lauren, er fordi han gerne vil ha synergi effekten som navnet giver. Jeg tror bare ikke at der er ret mange RL kunder der nødvendigvis samtidig er ur-interesserede. At vælge at gå i RL poloer eller med dyre ure, sender nogle signaler hvad enten man vil det eller ej. At gå i en RL Polo signalerer at man har råd til luksusklude, på samme måde som et dyrt ur sender et signal om luksus. Et Ralph Lauren ur vil aldrig sende det signal om luksus, da det indenfor horologiens verden og blandt de fleste urkyndige ikke ER et luksusbrand......I hvertfald ikke endnu.
Af samme grund tror jeg så heller ikke det betyder noget om de er optaget i Fondation de la Haute Horlogerie.... De fleste købere til ure i den eksklusive klasse aner ikke hvad den sammenslutning er eller hvem der indgår i den. Formentlig kender de ikke engang de forskellige mærker ved navn - Men de KENDER Ralph Lauren som tøjdesigner og IKKE som urproducent, og så har de sådan set allerede tabt på forhånd. Den er svær at vende...

Dermed ikke sagt at manden ikke ville kunne have succes med et urprojekt i den eksklusive klasse - Jeg tror bare det skal hedde noget andet end Ralph Lauren. Navnet vil hos de fleste være synonym med den føromtalte polo og derfor altid være "stigmatiseret" af dette. RL vil altid være primært tøjdesigner og urene vil være en sekundær forretning og det tror jeg ikke man kan få succes med indenfor ur-branchen...
Svar
@Morten, interessant diskussion...

Jeg har meget svært ved at forstå at et IWC Ocean 2000 skulle fremstå som designfims fordi det er designet af Porsche Design? Dengang et firma helt uafhængigt af Porsche bilmærket (F.A. Porsche forlod vist firmaet i vrede, men kom senere tilbage og blev direktør og bestyrelsesformand så vidt jeg husker). Vi taler om et ur som har haft stor betydning for udviklingen af dykkerure både mht. materialet titanium, dybden på 2000 m og det slanke design. Det der er vigtigt her må være slutresultatet og ikke om designeren også har designet piber og solbriller.
Gerald Genta var ur-designer og levede af at designe ure for mange forskellige firmaer. Disse 'rigtige' ur-firmaer har også benyttet eksterne designere/design firmaer, det er der intet odiøst i.

Mht. Ralph Lauren er der mange 'lag' i denne sag. Jeg véd at sko med Ralph Laurens Black Label mærke bliver lavet hos de ypperste skomagere i england, nogle af verdens bedste og jeg tror egentlig at han ønsker at når man hører navnet Ralph Lauren sat i forbindelse med et produkt, ja, så véd man at det er kram.
Det kan godt være at de fleste af os slet ikke vil tænke sådan, men måske er det heller ikke den gruppe HAN er interesseret i at henvende sig til?
Jeg har en klar fornemmelse af at visse af Ralph Laurens produkter er toppen af poppen, men jeg er ikke sikker på at jeg ville købe et af hans ure, simpelthen fordi jeg ikke har nogen fornemmelse af om jeg kan komme af med det igen.

Mvh
Michael
İmage
Svar
Nu skal vi lige skille snot fra overskæg her..... Icon_e_wink

Jeg siger ikke at IWC Ocean 2000 er et fimset design-ur, fordi det er designet af Porsche manden. Så misforstår du mig.... Der er mange urproducenter der anvender eksterne designere til at designe deres ure. Ingen problemer i det.

IWC Ocean 2000 er et IWC ur uanset hvem den er designet af. At der så står Porsche design på skiven kan vi jo så diskutere æstetikken i..... Jeg gad sgu heller ikke rende rundt med et Patek Nautilus hvor der stod Gerald Genta på skiven - Sorry to say! Det der med at designeren lige skal krediteres på skive eller kasse så man er klar over hvad det er for et designgeni der står bag stregerne, det er noget hatværk. U-Boat by Italo Fontana.....Ej men hold nu op...

Mit problem er med Porsche Design og Ralph Lauren som urproducenter i sig selv.
Jeg bryder mig for det første ikke om det der med designer ure fra kludeproducenter der beslutter sig for at nu vil de også lave ure - og så er det ligegyldigt hvad de stopper i af værker. For mig er det ligegyldigt om det er et Cavalli ur med sløjt kinesisk quartz værk, eller et RL med en JLC Tourbillion. Det er designfims og det duer ikke...
Havde RL lavet et urbrand med et HELT andet navn og med den samme alliance med Richemont, så havde jeg nok købt konceptet. Jeg kan simpelthen ikke fordrage det der egoræs, hvor designerens navn skal påklistres alt.

Porsche Design er en designvisksomhed som så åbenbart designer for en masse andre. Fint nok. Men nu designer de altså også ure, sko, elektronik, tasker tøj i eget navn. Og det navn er Porsche. Navnet giver associationer til superbiler, ligesom skrifttypen for Porsche Design og Porsche biler, er den samme. Porsche Design anvender Porsche biler i deres markedsføring. Jeg vil næsten æde min hat på at hvis du kører ud til Porsche Center Jylland i Egå og vader ind i deres showroom, så kan du også finde Porsche ure i en montre et eller andet sted. Der er en sammenhæng mellem de to, det kan næppe anfægtes - og den sammenhæng er jeg ikke fan af.

Jeg ville heller ALDRIG NOGENSINDE købe et Ferrari Panerai.......
Svar
Morten, jeg tror vi er enige. Jeg vil nok heller ikke købe et af de nye Porsche ure. Det var kun fordi at du nævnte IWC i dén sammenhæng at jeg måske misforstod dig:-)

Mvh
Michael
İmage
Svar
Er det ikke en lidt farlig holdning at have, at bare fordi et brand ikke har urene som deres væsentligste indtægtskilde (læs: kerne kompetance) er det no-go? Bør man ikke vurdere produktet individuelt og vurdere kvaliteten, og ud fra en objektiv holdning vurdere om produktet er i høj kvalitet og leverer value for money? Jeg har selv samme tendens og køber f.eks. ikke sko, tasker, punge, ect. accessories fra tøjproducenter, da jeg af gl. lærdom altid har hørt, at det standard produkter med et kendt logo og vupti 50 % overpriced. Men hvis et firma som RL virkelig lægger sig i selen og rent faktisk producerer top kvalitet sko, ure, ect. bør de vel også accepteres som en seriøs kvalitetsproducent?

Jeg kunne heller ikke drømme om at købe et RL ur, men derfra og til at begynde at betragte dem som seriøs producent, er der for mig nu ikke så lang vej. Deres produkter er da langt mere seriøse i tilgangen til kvalitet end mange velrenommerede schweiziske brands, der hjernedødt smider let modificerede ETA værker i deres ure.

/Mads
İmage
Nyheder fra urverden via Facebook: http://www.facebook.com/timetowatch.dk
Svar
Om man propper en hjernedød ETA kværn i eller en high end JLC kværn er for mig lidt ligegyldigt.....De laver designet og betaler andre for at levere hjertet og så sætter de deres eget navn på det. Det er der mange andre som også gør, det er vi ganske enige om. Men omvendt kan man så sige at der også er nogle schweiziske mærker som koncentrerer sig om at være innovative i forhold til kassen eller remsystemer, og lader andre om at sætte motoren i..... Det giver også respekt i min bog

RL's designs syntes jeg personligt er ligegyldige, intetsigende og identitetsløse fuldstændig som f.eks D&G ure, Cavalli etc.... Når de så heller ikke selv leverer noget til motoren, så bliver det bare fuldstændig irrellevant for mig.

De kan sikkert sagtens præstere at levere et kvalitetsur, men de vil altid være stigmatiseret af navnet og formentlig aldrig opnå bred anerkendelse som urproducent..... Er mit ydmyge bud.....
Svar
Jeg tror ikke helt på den totale stigmatisering, Nokia startede vist med at lave gummistøvler, det er der vist ikke mange som tænker over når de køber en Nokia mobiltelefon?
Jeg kan godt se for mig at RL bliver et high end urmærke om 10 år?

Der vil altid være purister som ikke vil røre ved et RL ur, men jeg tror massen af forbrugere lader sig tiltrække af brandet, det er et sikkert valg.

Mvh
Michael
İmage
Svar
Et kig ind i tidsboblen og man kunne spørge til andre som har forsøgt sig, der må vel være andre mærker der har forsøgt sig på dette område, med mere eller mindre held.

Måske er sådan et firma mere eller mindre ligeglad omkring et kæmpe salg, men viser blot at de har overskud til også at lave et ur i den liga.

Jeg har svært ved at forestille mig at de ligefrem kommer op og spiller med de store mærker, trods noget godt grej....så enkelt er det bare ikke.

VH. Michael
Med venlig hilsen Michael

Elsker når ure kommer med en historie
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: