Has anyone noticed ?
It would be intresting to hear your views on the falling interest for high price watches in our part of the world .

Some might say that it is because of the economic climate , i believe it is something else . In recent years mechanical high price watches have enjoyed a boom period never seen before . I think this is coming to its end for several different reasons .

I think watch brands have quite simply become to greedy, and value for money is virtualy non existent . Marketing is the new god for watch brands of today who think they can sell anything . But i have news for them , they are not in the cosmetic industry . Cosmetics will always have a market , watches that cost the same as a new small car will not .

Watches have been sold mainly as status symbols and marketed as such . But there is a new wind blowing , and i for one do not think that the new generation will care quite so much about status symbols as the older generation . Nearly everthing to be said has been said and debated about watch brands in recent years . And to be honest most of what i read today about watches is boring and i have heard it a thousand times before .

Brands have increased the price of their watches while at the same time because of modern production manufactured them for less money . They have increased their service costs and given us a lousy service . In other words greed is helping them to dig their own grave . Brands are spitting out new complication watches every 5 minutes to gain our interest . I think they are doing the opposite of what they hoped to achieve . They are making what used to be exceptional into the ordinary .

Reading various watch bloggs today and looking for a honest review of a watch is like looking for a needle in a haystack . And the interest judging by the amount of people reading these blogs is falling at an alarming rate . But the watch brands will of course say this is only because we do not have the money to spend , and things will change again in the next upswing of our economy . I say bullshit to this argument . Once they have lost the interest and prestige value of their products it will be all up hill trying to get it back .

To be honest for myself i have to say i still like watches but my interest for what brands are doing is falling . And i have completly lost any respect i might have had for about 95% of the watch trade . At the same time we must see that it is an industry that must try to keep the wheels rolling and the interest rising . But i think they have shot themselves in the foot .

Any watch made today that costs less than 500.000 kr is just ordinary in the eyes of many collectors . And i think they are right .

I think the new generation will still buy a fair amount of so called prestige watches , but the golden years for mechanical watches is in my opinion over .

What do you think ?
Willy
- Jeg er engelsk - bor i Danmark, forstår dansk - men foretrækker at skrive på engelsk Icon_smil
Svar
Hej Willy.

Nu er der jo en økonomisk krise under opsejling i Kina,så måske er det også én af årsagerne??.
Jeg har lagt mærke til at visse urmærker lefler for kineserne ved at lave ure der har relation til kinesisk kultur-blandt andet IWC har lavet et Year Of The Dragon ur synes jeg at have set..

Gad vide hvor mange brugte ure der pludselig kommer til salg i den vide Verden hvis deres økonomi virkelig "crasher"??..
I samlingen lige nu:Rolex Explorer 2-F serie,
Fortis Cosmonaut Chronograph Lemania 5100,Fortis Chronograph Val.7750,Fortis Cosmonaut Day/date,Fortis Spacematic Day/date,Fortis Flieger 34mm,Omega Seamaster Professional Quarz.
IWC Portofino,Rolex Datejust
Svar
Hej Willy

Genrationen i alderen 15 - 30 år er vokset op uden at have ure hele tiden på sig. De vil have deres mobiltelefon. En telefon til 4.000 - 7.000 kr, som kan skiftes ud engang imellem med en ny model. Mange er vant til at ting udskiftes og nye ting og nye egenskaber kommer til.

Der var engang for mange år siden hvor man købte møbler til at holde en halv livstid, man købte en bil for a den skulle holde mindst 20 år og et ur skulle holde 20 - 40 år, og så gå i arv, osv.

I dag køber man jo for at have ting lige fra 1 år til 5 år og så væk. Det gælder møbler og også nye biler i 80.000 - 120.000 kr. klassen.

Så et dyrt ur fra 50.000 kr og op vil ikke være interrsant at betale for, for flertallet af den nye generation. Og slet ikke i det opfang som det ville være for 50 år siden hvor man oftes ville betale noget der lignede 2 månedslønne for et ur.

Jeg mener at det kun er 75 % i aldren 15 - 30 år, der går med ur. For 50 år siden var det 99 %.

Men hos de nyrige er det interessant for i Kina og især i Rusland er de nyrige Meget rige og det har aldrig være muligt at købe superdyre ting før.

Jeg synes dog stadig at i USA bliver der købt mange dyre ure, men metaliteten er også anderledes derovre. Det betyder ikke noget når nogen køber dyre ure. Danmark er muligvis det værste sted med Janteloven osv.

Teknikken bag ure bliver mere og mere vigtig for den nye genration. Urerne skal kunne noget og have flot design med evt. muligheder for at man selv kan skifte, om ikke skiver så lynetter og remme/lænker til eget design. Kvinder elsker dette. Desuden vil mange urmennesker gerne have flere ure at skifte imellem og mange vil hellere bruge 20.000 kr. på 4 ure end 20.000 - 30.000 kr. på kun 1 ur.
Svar
Fortissimo Skrev:Hej Willy.

Nu er der jo en økonomisk krise under opsejling i Kina,så måske er det også én af årsagerne??.
Jeg har lagt mærke til at visse urmærker lefler for kineserne ved at lave ure der har relation til kinesisk kultur-blandt andet IWC har lavet et Year Of The Dragon ur synes jeg at have set..

Gad vide hvor mange brugte ure der pludselig kommer til salg i den vide Verden hvis deres økonomi virkelig "crasher"??..
Citat:
I can see your point but it has got nothing to do with the general loss of interest for high price watches used or new . Willy
- Jeg er engelsk - bor i Danmark, forstår dansk - men foretrækker at skrive på engelsk Icon_smil
Svar
Stenstrup Skrev:Hej Willy

Genrationen i alderen 15 - 30 år er vokset op uden at have ure hele tiden på sig. De vil have deres mobiltelefon. En telefon til 4.000 - 7.000 kr, som kan skiftes ud engang imellem med en ny model. Mange er vant til at ting udskiftes og nye ting og nye egenskaber kommer til.

Der var engang for mange år siden hvor man købte møbler til at holde en halv livstid, man købte en bil for a den skulle holde mindst 20 år og et ur skulle holde 20 - 40 år, og så gå i arv, osv.

I dag køber man jo for at have ting lige fra 1 år til 5 år og så væk. Det gælder møbler og også nye biler i 80.000 - 120.000 kr. klassen.

Så et dyrt ur fra 50.000 kr og op vil ikke være interrsant at betale for, for flertallet af den nye generation. Og slet ikke i det opfang som det ville være for 50 år siden hvor man oftes ville betale noget der lignede 2 månedslønne for et ur.

Jeg mener at det kun er 75 % i aldren 15 - 30 år, der går med ur. For 50 år siden var det 99 %.

Men hos de nyrige er det interessant for i Kina og især i Rusland er de nyrige Meget rige og det har aldrig være muligt at købe superdyre ting før.

Jeg synes dog stadig at i USA bliver der købt mange dyre ure, men metaliteten er også anderledes derovre. Det betyder ikke noget når nogen køber dyre ure. Danmark er muligvis det værste sted med Janteloven osv.

Teknikken bag ure bliver mere og mere vigtig for den nye genration. Urerne skal kunne noget og have flot design med evt. muligheder for at man selv kan skifte, om ikke skiver så lynetter og remme/lænker til eget design. Kvinder elsker dette. Desuden vil mange urmennesker gerne have flere ure at skifte imellem og mange vil hellere bruge 20.000 kr. på 4 ure end 20.000 - 30.000 kr. på kun 1 ur.
Citat:
Good point i think also that watches in the 5-20.000 kr. price class will dominate the market . Willy
Svar
Spændende debat! Jeg tror nu der kommer til at gå relativt lang tid, før interessen for lidt dyrere ure falder. Men noget jeg har bemærket, og som jeg tror vil have en betydning fremover, er, at mens det tidligere var forbundet med en del signalgivning at bære f.x. et Rolex, så kan man nu se pizza-buddet eller taxachaufføren bære et submariner..... Derved forsvinder incitamentet for at bære et dyrt ur, for de mennesker som alene gør det for at signalere at de har råd til det.
Ellers er jeg meget enig i, at de kommende generationer ikke på samme måde tænker langsigtet, når der investeres i forbrugsgoder.
Så til alle vi ur-nørder, der er lys forude, priserne bør falde!
Der skal helst ikke gå for mange ure, før jeg køber nyt ur.......
Svar
Jamen der er ingen tvivl om at dyre ure kommer til at falde..

Jeg er på skolebænken for tiden i en alder af 44år:-), vi er 18 i klassen og vi er to der bære et ur. Jeg har haft emnet oppe, og når jeg spørger hvorfor der ikke er nogle af de unge mennesker der bære ur (20-25år) så er standard svaret "jamen vi har jo vores telefon, den passer altid, så hvorfor skulle vi det".

Jeg kan ikke lade være med at tænke på, da mine forældre for 25år siden sagde, at de malerier der hang på vægen skulle vi passe på, fordi de var mange penge værd. Men idag er de intet værd, da ingen gider at have dem længere. Hvor mange unge gider lige at have et billede hængende af en der går og pløjer i jorden?

Helt så galt håber jeg ikke det kommer til at gå med urene. Men hvis den kommende generation ikke vil gå med dem, ja så har vi et problem:-(

Vi må se, vi har nok svaret om 20år:-)
Mvh Henrik A

Min YouTube channel, subscribe hvis du syntes: https://www.youtube.com/watch?v=CQ67JCUpNRw&t=7s
Svar
Det er helt umuligt at vide om de stiger eller falder - det er rent gæt faktisk- Jeg holder med de som mener de falder, men det er rent gæt.
Der er altid noget der er oppe i tiden - det kan være vintage biler, vin og hvad ved jeg - ure har holdt længe, men de kan sagtens risikere at ryge ud af billedet igen - så rent gæt - og jeg er ikke en gang sikker på det har sammenhæng med verdens økonomien - for de som køber de dyre, er ikke særligt knyttet til nedgang og opgang i verdens økonomien - og samlet i verden - bliver der flere personer der har råd til dyre ure - (den holder ikke at Kina ex har nedgang - de har opgang - bare ikke lige så stor som i visse år inden - men klar opgang)

vi får se - godt jeg aldrig har købt for at sælge men fordi jeg er tosset med ure
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Hej Hannover Icon_e_biggrin .

Jeg synes nu også stadigvæk at det vrimler med kinesere foran alle "ur-pusherne" i København når jeg går forbi derinde-og i sommerperioden er der et mylder af kinøjsere indenfor Icon_e_surprised .Og jeg har ved gud aldrig før set andre shoppe ure som de gør!! Icon_e_surprised ..Ikke engang nyrige mafia-russere!.jeg tænker tit på om de til at begynde med har reddet lidt af ur-branchen måske??..
Hvad siger Willy??..

Hilsen Fortissimo Icon_e_biggrin ...
I samlingen lige nu:Rolex Explorer 2-F serie,
Fortis Cosmonaut Chronograph Lemania 5100,Fortis Chronograph Val.7750,Fortis Cosmonaut Day/date,Fortis Spacematic Day/date,Fortis Flieger 34mm,Omega Seamaster Professional Quarz.
IWC Portofino,Rolex Datejust
Svar
Fortissimo Skrev:Hej Hannover Icon_e_biggrin .

Jeg synes nu også stadigvæk at det vrimler med kinesere foran alle "ur-pusherne" i København når jeg går forbi derinde-og i sommerperioden er der et mylder af kinøjsere indenfor Icon_e_surprised .Og jeg har ved gud aldrig før set andre shoppe ure som de gør!! Icon_e_surprised ..Ikke engang nyrige mafia-russere!.jeg tænker tit på om de til at begynde med har reddet lidt af ur-branchen måske??..
Hvad siger Willy??..

Hilsen Fortissimo Icon_e_biggrin ...
Citat:
I say you are most probably right . That market will become more interesting for watch brands in the future . I think the interest in Europe has peaked and is on the way down . Willy
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)