En uheldig udvikling
Jeg har ad flere omgang oplevet en forringet aftersale service hos mange af de store mærker over de seneste år. Tiltag der var tiltænkt at skulle forbedre kvaliteten ender ofte med at blive en absurt dyr og træls oplevelse. Et konkret eksempel:

Breitling har de seneste år rykket på den horologiske bane og lanceret deres fine B01 værk. De har også lanceret et nyt elektronisk certifikat, der sikre køberen en større garanti for urets originalitet og historik. Alle sammen meget positive tiltag.

Breitling har også valgt at ændre deres kontrol over forhandlerne, så de ikke længere selv må reparere og servicere urene. Der er lavet et serviceværksted i Sverige, der varetager alt det tekniske i Skandinavien. De danske Breitlingforhandlere er derfor blot forhandlere og ikke længere service centre. Adgangen til reservedele er ligeledes lukket ned. Argumentet for dette tiltag forlyder at have til formål, at sikre en højere kvalitet i servicearbejdet og begrænse adgangen til reservedele for at undgå et greymarket stumpesalg.

Nu vel… Alt dette lyder jo ganske fornuftigt og burde sikre kunden en bedre og sikrere service, at Breitling-urene får præcis den rette ”diagnose” stillet og repareret efter de rette forskrifter.

I praksis er verden desværre en helt anden. Fra at kunne få serviceret og repareret sit Breitling lokalt, i en fart og til den faktiske pris, er det gået til at alt skal have komplet service som standard, hvis dette ikke er foretaget før, uden at kigge på urets gang.

Et tænkt scenarie kunne være at ens 2008 Breitling ur havde tabt en sub-dial viser. Uret indlevers hos en Breitling forhandler, som ikke selv må fikse den lille fejl trods det let kunne fikses på 20 min i eget værksted, men skal sende uret til Sverige. Da alderen er mere end +5 år og uret ikke er officielt Breitling servicet, bliver det serviceret uanset om det trænger eller ej. Det kunne være serviceret uautoriseret for 14 dage siden, men dette er man kolde med. Pris 5-6.000 kr. alt incl. Ergo koster det lille indgreb med viseren ikke 200 kr. og 2 dages ventetid, men pludselig 6.000 kr. og tager 6 uger Icon_head

Det er IKKE kun Breitling, der har ændret forhandlernes status fra servicecentre til blot salgskanal. Panerai har kørt samme politik med deres in-house modeller, som skulle til Holland bare det mindste var galt. Dog har visse forhandlere som Klarlund netop fået lov at fikse/servicere disse.

Som forbruger syntes jeg disse tiltag om "forbedret kvalitet i servicearbejdet" er ret beskæmmende, og lugter langt væk af, at man vil malke kunderne for kr. frem for at yde den bedst mulige aftersale service, der matcher kundens behov. En rigtig ærgerlig udvikling og til stor irritation for ejeren. Heldigvis findes der dygtige uautoriserede urmagere, der kan udføre arbejdet både billigere, hurtigere og lige så godt. Rigtig sjovt bliver det så når man i praksis lader Panerai-forhandleren fikse sine Breitling, og Breitling-forhandleren fikse sine Panerai ure. Total molbo agtigt, men ikke desto mindre det der sker i praksis.

Jeg vil ikke specifikt hænge Breitling og Panerai ud her, da dette vel gælder for 50 % af samtlige mærker. Nu har jeg bare i praksis stødt på problemerne på de to mærker, så de er brugt som konkrete eksempler.

Jeg føler også med forhandlerne, for det er jo nærmest pinligt, at skulle præsentere en kunder for sådan en serviceregning på 4-6.000 på en lille operation på deres i forvejen dyre ure. Som forbruger kan du ikke gøre andet end at betale da man jo ikke kan bruge et ur der ikke går Icon_mad

/Mads
İmage
Nyheder fra urverden via Facebook: http://www.facebook.com/timetowatch.dk
Svar
Længe leve ETA og især Sellita !
Svar
Hold op hvor åndsvagt, jeg var blevet stiktosset hvis jeg fik et ny serviceret ur, og en regning på 6000,- retur uden at have bedt om det.

Hilsen Tom.
You can't turn back the clock. But you can wind it up again.
Svar
Noget skal Customer Relationship Management jo komme med.
En tilfreds kunde, som har købt en pålidelig vare, som kan fungere perfekt i mange år, er der jo ikke meget omsætning ved.
Nej, vi skal have noget regelmæssig service, så omstændeligt og dyrt som muligt.
Der skal helst begyndes med at tilkoble noget elektronisk diagnoseudstyr.
/
Kristen
Svar
Det lyder uhyggeligt

Vh baun
Svar
En meget uheldig udvikling, desværre.
Det bliver dyrere og dyrere at have denne her hobby.
Priserne på nye ure stiger år efter år og service priserne ligeså. Antallet af AD´s skæres også ned og bor man uden for hovedstaden, er der ikke mange forskellige mærker tilbage i den bedre ende.
Intet af det er til gavn for os forbrugere - tværtimod.
Urmageren (nu salgskanal) kommer til at yde en ringere service fremover (uden at det er deres skyld)
Hvor man før i tiden kunne få noget fixes hurtigt og billigt, bliver det sendt til producentens egen værksted, hvor de også kan "skumme" service prisernes avance Icon_e_sad

Ja, en yderst uheldig udvikling....
Med venlig hilsen

Henrik Graae Visse

Mine ure er til låns, indtil en anden skal overtage dem!
Svar
Blot endnu en grund for mig til at fravælge Breitling !! Icon_evil
/Peter

"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
Svar
pbr Skrev:Blot endnu en grund for mig til at fravælge Breitling !! Icon_evil
Jeg tror ikke at Breitling og Panerai bliver ene om det fremover Icon_e_sad
Med venlig hilsen

Henrik Graae Visse

Mine ure er til låns, indtil en anden skal overtage dem!
Svar
Nej, det er vel snart mere reglen end undtagelsen?

Sendt med Tapatalk2
Svar
HG Skrev:
pbr Skrev:Blot endnu en grund for mig til at fravælge Breitling !! Icon_evil
Jeg tror ikke at Breitling og Panerai bliver ene om det fremover Icon_e_sad

Trist udvikling ............ kan ende med, at man skal vælge quartz fremover !! Icon_e_surprised

Jeg er i hvert fald ikke til sinds, at finde mig i, blot at blive malket på den måde !!
/Peter

"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)