30-05-2013, 01:27 PM
Som de fleste sikkert ved har jeg i tidernes morgen strikket en liste sammen over hvor "fine" de forskellige brands er på det historiske og horologiske plan. En 80 % objektiv og 20 % subjektiv vurdering fra min side, men faktum er at listen er godt brugt på min salgsside af knap så ur-kyndige kunder. MEN den forvirrer også en del, idet mange misforstår listen, og tror at jo højere vurdering jo mere eftertragtet et ur, og dermed desto bedre og sikrere investering.
Den tankegang er jo ret forfejlet, for blot forbi et ur er horologisk fint, og med en fantastisk historie, er det ikke ens betydende med, at det er en god og sikker investering, som er let at tippe af igen uden at tabe tid og penge i gensalget.
Derfor kunne det nok være relevant at lave en liste over div. mærker og deres eftertragtethed på det danske brugtmarked. Altså hvor let er det at gensælge og holde pengene hjemme i DK?
Spilleregler:
- Der tages udgangspunkt i mærkets modeller på generelt plan. Der VIL være modeller der falder +/- udenfor for hvert brand. F.eks. er et Rolex Sub lettere at sælge end et Rolex Cellini. Så vær obs. på model spredning indenfor hvert brand.
- Vurderingen tager udgangspunkt i hvor hurtigt et ur sælger hvis det listes ca. til markedsprisen for den pågældende model. Salgshastigheden kan fremprovokeres med en lavere pris i forhold til andre listede ure. Er prisen tilpas lav kan ALT sælges i en h..... fart
- Vurderingen tager udgangspunkt i non-vintage fra ca. år 2000 og frem. Vintage ure er generelt tungere at sælge, og et mærkes kvalitets- og modeludsving gennem historien vil også påvirke salgshastigheden. F.eks. er et moderigtigt 2-10 år gl. Breitling langt lettere at sælge end en G/S 38 mm 80'erne model.
- Sidst men ikke mindst: Listen er ikke en facitliste, men MIN personlige vurdering. Det er derfor helt ok at være uenig
For at gøre tingene simple tager jeg også her udgangspunkt i en 0-100 points skale, hvor 100 er bedst.
High-end mærker:
40 Patek Philippe
2 Greubel Forsey
5 Richard Mille
30 A. Lange & Söhne
60 Audemars Piguet
40 Vacheron Constantin
5 J.P. Journe
2 Urwerk
5 Urban Jürgensen
70 Jaeger-LeCoultre
40 Breguet
25 Blancpain
10 Parmigiani
35 Glashütte Original
30 Girard-Perregaux
Luksus mærker
25 Franck Muller
10 Gérald Genta
5 Daniel Roth
35 Chopard
100 Rolex
50 Zenith
20 Piaget
80 Officine Panerai
5 Jaquet Droz
75 IWC
60 Hublot
40 Ulysse Nardin
90 Omega
10 Concord
5 Alain Silberstein
40 Graham
25 Chronoswiss
50 Cartier
40 Bulgari
80 Breitling
Mellem klasse mærker
20 Corum
40 Bell & Ross
40 Montblanc
25 Nomos
20 Porsche Design
25 Ebel
30 Azimuth
30 Dubey & Schaldenbrand
55 Tudor
30 Eterna
25 Eberhard & Co
30 Universal Geneve
80 Tag Heuer
25 Union
10 Sothis
50 Linde Werdelin
Starter klasse mærker:
40 Rado
20 Movado
35 Maurice Lacroix
60 Sinn
40 Mühle
50 Longines
60 Fortis
40 Revue Thommen
30 Baume & Mercier
50 Oris
30 Tutima
20 Hanhart
60 Certina
60 Tissot
40 Zeno
10 Du Bois
25 Victorinox
/Mads
Den tankegang er jo ret forfejlet, for blot forbi et ur er horologisk fint, og med en fantastisk historie, er det ikke ens betydende med, at det er en god og sikker investering, som er let at tippe af igen uden at tabe tid og penge i gensalget.
Derfor kunne det nok være relevant at lave en liste over div. mærker og deres eftertragtethed på det danske brugtmarked. Altså hvor let er det at gensælge og holde pengene hjemme i DK?
Spilleregler:
- Der tages udgangspunkt i mærkets modeller på generelt plan. Der VIL være modeller der falder +/- udenfor for hvert brand. F.eks. er et Rolex Sub lettere at sælge end et Rolex Cellini. Så vær obs. på model spredning indenfor hvert brand.
- Vurderingen tager udgangspunkt i hvor hurtigt et ur sælger hvis det listes ca. til markedsprisen for den pågældende model. Salgshastigheden kan fremprovokeres med en lavere pris i forhold til andre listede ure. Er prisen tilpas lav kan ALT sælges i en h..... fart
- Vurderingen tager udgangspunkt i non-vintage fra ca. år 2000 og frem. Vintage ure er generelt tungere at sælge, og et mærkes kvalitets- og modeludsving gennem historien vil også påvirke salgshastigheden. F.eks. er et moderigtigt 2-10 år gl. Breitling langt lettere at sælge end en G/S 38 mm 80'erne model.
- Sidst men ikke mindst: Listen er ikke en facitliste, men MIN personlige vurdering. Det er derfor helt ok at være uenig
For at gøre tingene simple tager jeg også her udgangspunkt i en 0-100 points skale, hvor 100 er bedst.
High-end mærker:
40 Patek Philippe
2 Greubel Forsey
5 Richard Mille
30 A. Lange & Söhne
60 Audemars Piguet
40 Vacheron Constantin
5 J.P. Journe
2 Urwerk
5 Urban Jürgensen
70 Jaeger-LeCoultre
40 Breguet
25 Blancpain
10 Parmigiani
35 Glashütte Original
30 Girard-Perregaux
Luksus mærker
25 Franck Muller
10 Gérald Genta
5 Daniel Roth
35 Chopard
100 Rolex
50 Zenith
20 Piaget
80 Officine Panerai
5 Jaquet Droz
75 IWC
60 Hublot
40 Ulysse Nardin
90 Omega
10 Concord
5 Alain Silberstein
40 Graham
25 Chronoswiss
50 Cartier
40 Bulgari
80 Breitling
Mellem klasse mærker
20 Corum
40 Bell & Ross
40 Montblanc
25 Nomos
20 Porsche Design
25 Ebel
30 Azimuth
30 Dubey & Schaldenbrand
55 Tudor
30 Eterna
25 Eberhard & Co
30 Universal Geneve
80 Tag Heuer
25 Union
10 Sothis
50 Linde Werdelin
Starter klasse mærker:
40 Rado
20 Movado
35 Maurice Lacroix
60 Sinn
40 Mühle
50 Longines
60 Fortis
40 Revue Thommen
30 Baume & Mercier
50 Oris
30 Tutima
20 Hanhart
60 Certina
60 Tissot
40 Zeno
10 Du Bois
25 Victorinox
/Mads

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)