Patina på visere på vintage ure
Hej!

Det har længe irriteret mig at nogle af de vintageure jeg køber har fået ny lumen lagt i viserne. Det er som sådan ikke noget galt i da de med tiden går til falder ud m.v.

Problemet er at den nye lumen ikke ældres som resten af uret og derfor ser meget nyere ud.

Nå men jeg købte på et tidspunkt et parti visere da der var nogle Omega 30 mm. visere i købet, og de andre kunne jeg så eksperimentere med.

Så inspireret af forlydender om at sort te ville kunne indfarve den "nye" lumen, blev der lavet en stærk te, men det trængte ikke rigtigt ind og farvede.

Hvad gør man så? Man går på jagt i datterens tuscher og malegrej og fandt nogle vandfarver.

Jeg prøvede man den eneste brune i æsken og resultatet er faktisk blevet ok.

En normal ældet viser vil udvikle rust som langsomt trækker ind i lumen fra siderne og farver det "rustbrunt". Dette kunne man også eksperimentere med at tilføje malingenen forsigtigt fra sidenerne af og lade trænge sidelæns ind i stedet for at påføre det ovenfra.

Resultat før og efter:

Mvh. Thomas

İmage
İmage
Vintage Omega, herreure, lommeure og stopure
Svar
Flot arbejde.

Jeg må dog erkende at jeg helt klart foretrækker et "ærligt" vintage ur i oprindelig stand. Det gælder også hvis patinaen ikke er den kønneste.
Med venlig hilsen
Kristopher Fjeldgaard
FineTime

http://www.finetime.dk
http://www.facebook.com/finetimedk
http://www.instagram.com/finetimedk#

Salg, bytte, køb og kommission af brugte luksus-ure
Svar
kan godt se din hensigt , men jeg har det lidt som at man "snyder" for at give et brugt udseende , (men nu går jeg udfra det er dine egne ure , og ikke til salg ) hvis jeg købte sådan et .og efterfølgende opdagede maleriet , ville jeg føle mig snydt.
Svar
Bentzen Skrev:kan godt se din hensigt , men jeg har det lidt som at man "snyder" for at give et brugt udseende , (men nu går jeg udfra det er dine egne ure , og ikke til salg ) hvis jeg købte sådan et .og efterfølgende opdagede maleriet , ville jeg føle mig snydt.
Jeg er sikker på at Thomas ville oplyse køberen om det, hvis viseren er malet...
Svar
Jeg tror ikke helt i er med.

Ofte købes disse ure med visere der er helt tomme for lumen.

İmage

Hvis man beder en urmager om at lægge ny lumen i får man en grøn ny lumen da de lumen urmageren typisk har er gul eller grøn.

Dette her svarer til at urmageren havde en farve mere der hedder vintage brun.

Jeg har svært ved at se det er snyd, det er bare et spørgsmål om denne lumen passer bedre i farven til resten af uret.

Jeg rører normalt ikke ved viserne, og hvis jeg var nødt til at putte ny lumen i oplyser jeg selvfølgelig om det.

Mvh. Thomas
Vintage Omega, herreure, lommeure og stopure
Svar
Jeg vil naturligvis helst have et ur med originale visere med original lumen, men skal lumen fornys vil jeg bestemt foretrække at det bliver i en patineret farve. Måske lidt lysere - mere gult end det du fik lavet, men spændende projekt.

Hvis uret sælges senere vil jeg nok informere om at viserne er renoveret med ny lumen. Det vil fremgå af mit kartotekskort på uret. Omvendt kan man jo ikke altid vide hvilke arbejder der er udført på et ur før man fik det så jeg kan da godt have videresolgt ure med restaureret lumen. Nu taler vi ure til 3-5 K ikke som Rolexer til 40 - 60 K. Det skal man jo lige tage i betragtning. Og prisen vil være helt den samme for et ur med originale visere med ny lumen som et med gammel lumen vil jeg tro. 3-5K for sådan et ur er bare prisen for et ur som er iorden. Ikke et specielt sammerobjekt som "overprices".

Det er det samme med skiver på gamle Omegaer. Prisen er den samme for et ur med flot renoveret skive som for et med smuk patinering, når vi taler ure til 3 - 5 K. det er noget helt andet med særlige modeller til over 8-9 K, så er det samlerværdien der trækker (og man betaler mere end uret er værd som ur betragtet) op og så er originalitet et must for en høj pris.

Hvordan ser såden en viser ud i mørke - kort efter lyset er slukket?

vh baun
Svar
Hvis lumen er faldet ud af viserne (helt eller delvist) synes jeg det er fint at ligge noget nyt i.
Og hvis der ligges nyt lumen i, er det efter min mening meget bedre at prøve og matche den øvrige patina som uret har. (timemarkeringer m.m.)

Det er der også flere vintage urmagere som gør Icon_e_wink
Svar
Jeg syntes det er helt ok med disse tips/tricks, men som Baun også er inde på er det med visse forbehold. Taler vi ældre ure hvor lysmassen er skvattet ud er det fint. Taler vi collectors condition +50 k Rolex ville jeg føle mig lidt snydt. Men idet et sæt tritium visere til disse tit kan findes til 2-4 k er det sjældent et sæt uheldige visere der ødelægger det samlede billede.

Når man som Thomas dyrker disse vintage Omega syntes jeg det er en fin løsning. Det er vel reelt en viser renovering der er tale om og det er med til at forskønne urets visuelle udtryk. MEN jeg ville nok foretrække at få besked om at viserne var relumineret, præcis som det er tilfældet hvis urmageren havde gjort det.

/Mads
İmage
Nyheder fra urverden via Facebook: http://www.facebook.com/timetowatch.dk
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)