Er vi i Europa/USA ved at blive ur B-nationer?
Det er almindelig kendt at det ikke just er Europa og USA, der trækker væksten på verdensmarkedet. Sydeuropa styrt bløder og USA har det heller ikke for godt i økonomien. Derfor har urbranchen, og luksusvareindustrien generelt, søgt nye markeder og fundet dem på vækstmarkederne i Asien med Kina som trækdyr, mellemøsten hvor olien stadig smider godt af sig, og ellers Rusland samt andre tidligere undertrykte regimer, hvor folk er kommet til penge.

Jeg hører mange DK'er sige "Med de høje prisstigninger hvert år slår urbranchen sig selv ihjel...". Faktum er desværre at stigningerne bare følger væksten på de markeder der aftager produkterne, og reelt er det vores europæiske og amerikanernes købekræft der år for år forringes. De store luksuskoncerner melder år efter år om rekordsalg. Skal vi til at vende os til at være en B-nationer på ur-fronten og ikke længere have råd til de ure og mærker vi tidligere havde adgang til fordi priserne stikker af fra os? Hvor de fleste i 50-90'erne havde midler til et godt mekanisk ur, er det i dag eferhånden forbeholdt de få eller kræver en solid prioritering for at finde råderum i økonomien.

Der er ingen tvivl om at luksusvareindustrien har fingeren på pulsen og sadler om hvis prisskruen bliver for stram på verdensplan. Men ind til da må vi nok bare se i øjnene at vi over tid ikke længere er dem der er de primære markedssegment for luksusindustrien og æde de årlige prisstigninger. Eller hvad mener I?

/Mads
İmage
Nyheder fra urverden via Facebook: http://www.facebook.com/timetowatch.dk
Svar
TimeToWatch.dk Skrev:Der er ingen tvivl om at luksusvareindustrien har fingeren på pulsen og sadler om hvis prisskruen bliver for stram på verdensplan. Men ind til da må vi nok bare se i øjnene at vi over tid ikke længere er dem der er de primære markedssegment for luksusindustrien og æde de årlige prisstigninger. Eller hvad mener I?

Ja, jeg er enig, selvom jeg ikke er tilfreds med den udvikling. Jeg har absolut intet imod asiatere, men jeg er en anelse træt af dem, der køber et ur alene som 'potensforlænger' (bredt forstået). Det anførte er i øvrigt udtryk for min generelle holdning og er ikke specifikt rettet mod et bestemt folk.

Dog er jeg begyndt at overveje, om udviklingen har nået sit højdepunkt, idet der efterhånden går lang tid mellem at de 'tunge' ure forlader butikkerne.

Jeg tog i går et smut forbi mit foretrukne tilfrugtsted, for at hente mit nye PP, og der var spækket med asiatere, men der var ikke en som rakte hånden dybt ned i lommen. Jeg var der i godt og vel en time, da der som vanen tro skulle nørdes ure, heriblandt en minute repeater fra JLC. Icon_e_wink Det er ikke første gang, at det er sket i år.

Endvidere blev der primært solgt ure fra Omega, Longines og Breitling...
Svar
Hvis det bliver sådan er det jo kun godt for os brugturshandlere. Jeg klager i hvert fald ikke i øjeblikket.....
Svar
Spændende om loftet er nået mht. de helt dyre ure. Jeg syntes bestemt man har set tendensen her i Europa når man rejser rundt i storbyerne. De modeller der for 2-3 år siden havde venteliste hænger nu i vinduerne. Om det så skyldes en europæisk nedgang pga finanskrisen eller manglende købelyst/kraft fra touristerne aner jeg ikke.

Som brugtforhandler klager jeg bestemt heller ikke da det netop fremme min forretning at nypriserne bliver mere og mere ublu Icon_e_biggrin1 Omvendt smitter det af på brugtpriserne, som så ligeledes presses op i både indkøb og salg. Dog stadig mange der foretrækker at spare 10-50 % og købe brugt og slipper for kantstensafskrivningen Icon_hello

Men lidt sjovt er netop det kinesiske brugtmarked faktisk ok billigt. Her skulle man tro det ville afspejle købekraften, men det ligger jo nok i tendensen at det anses som ufint at købe brugt!?

/Mads
İmage
Nyheder fra urverden via Facebook: http://www.facebook.com/timetowatch.dk
Svar
Well, ingen arme ingen kage.

Ang. Det kinesiske brugtmarked, så har jeg ikke skulle nyde noget de gange jeg har været i Kina.
Jeg har dog bemærket at priserne generelt er lavere her i Singapore, på de ure der har 7-10 år på bagen.
Det er nok det store udvalg i Asien generelt og tendensen af at det enten skal være nyt og vildt, eller plexi og tritium.
Lever i min egen lille dykkerklokke..
Svar
Der er IMHO meget rigtigt i det du skriver Mads!

Men jeg kan heller ikke helt lade være med at tænke på populariteten i det at gå med ur. Hvis man kigger i bybilledet på om hvor mange unge der bære et ur, er dette tal dalende ifht da jeg var ung (25år siden).
Spørger man de unge i dag om hvorfor det ikke bære et ur, er svaret ofte "jamen hvad skal vi med et ur på hånden, vi har jo vores telefon i lommen".

Er vi ved at "tabe" en hel generation af glade ur-bærende mennesker på gulvet?
For hvis det er tilfældet vil det skabe et overtal af ure på markedet og X antal år.
Mvh Henrik A

Min YouTube channel, subscribe hvis du syntes: https://www.youtube.com/watch?v=CQ67JCUpNRw&t=7s
Svar
Citat:der var spækket med asiatere, men der var ikke en som rakte hånden dybt ned i lommen
Det er absolut også min erfaring. Når jeg bestyrede en større ur / vintageur-forretning i Kbh, smed jeg kinesere ud; de stod der, blokerede vejen for betalende kunder, svarede ikke når man forsøgte at kommunikere med dem (på den simple niveau; sige "Daws" / "kan jeg hjælpe med noget ?"). Og de købte aldrig nogensinde noget. Har hørt meget om de her kinesere som kaster rundt med penge, jeg har bare aldrig set dem.
Og så havde de med sig en uforskammet herboende kinesisk guide som krævede penge for at han tager de her mærkelige turister til bixen...
Citat:Er vi ved at "tabe" en hel generation af glade ur-bærende mennesker på gulvet?
For hvis det er tilfældet vil det skabe et overtal af ure på markedet og X antal år.
Nej, desværre. Ingen billige ure i fremtiden, ej hellere en "tabt generation". I dag kigger de på deres telefoner når de skal vide hvad klokken er, den tidligere generation tjeckede tiden fra 50 kr. Bilkaur.
Omvendt, qua al den reklame den her stor mediafokus i vintageure / dyrere ure har skabt, den ekstrem lille marginale af urinteresserede er procentuelt større i dag end 10 - 20 - eller 30 år siden. Kurven går op i næsten 45 graders vinkel Icon_e_biggrin1

Vh. John
Mvh. John - nu under det sorte flag*.
(*Jolly Roger, ikke IS !  Icon_blink )
Svar
Mit svar på spørgsmålet er at det tror jeg ikke på vi er ting gå op og ned og vi er nede pt og det har varet længere end alle spået om,
og for mig er der ingen tvivl om at den pris politik der bliver kørt af de kendte ur mærker for tiden vil bide sig i halen på et tidspunkt.

Nævn mig et eksempel hvor træerne er vokset ind i himlen Icon_question
det er aldrig sket, og derfor vil de skulle justerer priserne ned den dag de opdager at dem de i dag opfatter som evigt rige,
præcis som alle andre også har bund i lommerne.
Yoshikazu Akahane. 28/+50.
Svar
Stensbjerg Skrev:Mit svar på spørgsmålet er at det tror jeg ikke på vi er ting gå op og ned og vi er nede pt og det har varet længere end alle spået om,
og for mig er der ingen tvivl om at den pris politik der bliver kørt af de kendte ur mærker for tiden vil bide sig i halen på et tidspunkt.

Nævn mig et eksempel hvor træerne er vokset ind i himlen Icon_question
det er aldrig sket, og derfor vil de skulle justerer priserne ned den dag de opdager at dem de i dag opfatter som evigt rige,
præcis som alle andre også har bund i lommerne.

Boligpriserne i metropolerne er blot etveksempel.

Priserne på Rembrandt, Picasso og andre særdeles efterspurgte kunstnere er et andet.

Vh baun
Svar
Kan ikke helt sammenlignes da de er et udtryk for at mange mennesker vil have noget der ikke er meget af,
her er tale om feks. Rolex som laver tæt på 1 mio ure om året.

En utrolig fed unik new york penthouse lejlighed er der ikke uendelig produktion af.

Husk hvad der blev sagt om bolig boblen inden den bristede alt har en ende
fatter slet ikke at nogen kan tror andet, hvor har i været de sidste 5 år. Icon_e_wink Icon_e_biggrin1
Yoshikazu Akahane. 28/+50.
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)