Svar: 209
Tråde: 39
Modtaget Likes: 11 i 4 svar
Givet Likes: 1
TioMalo Skrev:Citat:100 ure på fx på et år... Så er du sandsynligvis erhvervsdrivende
Baun har solgt urer årevis og referer tydeligt nok til hele denne periode.
Jeg har ikke kigget ind i hans skab men professionel sælger er han absolut ikke.
Vh. John
Det er ikke skabet om afgør det:)
15-30 er sikkert også mok men afhænger helt efter omstændighederne.... Herunder avance kontra ingen avance, ageren som proff mv
Mikkel
Rolex Submariner ref. 114060
•
Nu handler tråden ikke om at spekulere i hvorvidt der drives erhverv og hvor meget salg der skal til for at man gør eller ej. Den handler om hvorvidt man er forpligtiget til at yde garanti og returret som privat, og her er svaret entydigt og definitivt NEJ. Der findes ingen gråzoner her..... Enten har man et CVR nummer og sælger ure på erhvervsmæsige betingelser, eller også er man privat og sælger efter de betingelser (eller mangel på samme) der er her.... Længere er den ikke
•
MortenKN Skrev:Nu handler tråden ikke om at spekulere i hvorvidt der drives erhverv og hvor meget salg der skal til for at man gør eller ej. Den handler om hvorvidt man er forpligtiget til at yde garanti og returret som privat, og her er svaret entydigt og definitivt NEJ. Der findes ingen gråzoner her..... Enten har man et CVR nummer og sælger ure på erhvervsmæsige betingelser, eller også er man privat og sælger efter de betingelser (eller mangel på samme) der er her.... Længere er den ikke
Andet end du altid har pligt til at oplyse om væsentlig fejl og mangler som umiddelbart ikke kan ses. Det er ser kørt flere sager på også overfor private... Dog har jeg ikke set nogen om ure, handler typisk om biler.. Skyldes nok sagsomkostninger samt risiko for at tabe at vi skal op i et hist beløb før der er sager.
Derfor vil jeg ved et salg lave så præcis en beskrivelse som muligt i et salgsbevis som skrives under af køber og sælger.. Fx som Baun gør
Mikkel
•
Svar: 1,986
Tråde: 66
Modtaget Likes: 13 i 11 svar
Givet Likes: 0
Der er heldigvis ikke så mange private ur-sager der ender i hårknude. Der flippes dog en del ure af, hvor sælger er velvidende om at uret ikke går super godt. Jeg har afvist en del ure efter at have målt på dem og konstateret de var servicemodne, hvorefter jeg kunne se de umiddelbart derefter blev flippet af i privat salg. Om der så har været informeret om servicebehovet tvivler jeg på da det let ødelægger en prismæssigt fornuftig handel
Og når der først er handlet er der ikke så meget at komme tilbage efter hvis ellers uret går.
/Mads
•
TimeToWatch.dk Skrev:Der er heldigvis ikke så mange private ur-sager der ender i hårknude. Der flippes dog en del ure af, hvor sælger er velvidende om at uret ikke går super godt. Jeg har afvist en del ure efter at have målt på dem og konstateret de var servicemodne, hvorefter jeg kunne se de umiddelbart derefter blev flippet af i privat salg. Om der så har været informeret om servicebehovet tvivler jeg på da det let ødelægger en prismæssigt fornuftig handel
Og når der først er handlet er der ikke så meget at komme tilbage efter hvis ellers uret går.
/Mads
Enig men den om service er relativ... Der er nok ikke godt at hente... , men kan der være i andre situationer....
Men min pointe.. Oplys hvad man ved og de kommer ikke i knibe... Plus det er vel også mest fair overfor eb køber...
Mikkel
•
Svar: 8,471
Tråde: 469
Modtaget Likes: 60 i 31 svar
Givet Likes: 18
100 ure er vel over 12 år - og jeg har undersøgt reglerne og jeg er helt bestemt inden for hvad der er ok som privat handel.
Jeg kalder det ikke en slutseddel, men et udskrift fra mit kartotek - og det er naturligvis de helt faktuelle info samt billederne der er vigtigst. Og som sagt det har virket så vidt. Det er dejligt for køber at få noget med som beskriver uret. Der er så også en udskrift med fra Omegas database på Refnr.
Og som Morten siger. Det er udover hvad jeg er forpligtet til, men jeg er jo interesseret i at udbrede interessen og kendskabet til Vintage Omega. derfor denne ordning.
vh baun
•
Omvendt har jeg solgt mange nyservicerede ure uden at oplyse dette.
vh baun
•
Baun jeg mener vi har været omkring emnet før, men hvad fik du at vide fra SKAT var acceptabelt mht. stk tal og omsætningsom for private før det anses som værende prof. salg? Kan jo regne ud at der ikke for ure kan gælde den 50.000 kr. regel der ellers tit håndhæves. Det ryger man jo hurtigt over med bare 2-3 ure.
/Mads
•
TimeToWatch.dk Skrev:Baun jeg mener vi har været omkring emnet før, men hvad fik du at vide fra SKAT var acceptabelt mht. stk tal og omsætningsom for private før det anses som værende prof. salg? Kan jo regne ud at der ikke for ure kan gælde den 50.000 kr. regel der ellers tit håndhæves. Det ryger man jo hurtigt over med bare 2-3 ure.
/Mads
Det er et længere svar. Ikke noget der lige kan skrives kort, men jeg fulgte nogle link John hanover havde lagt ud og talte med en skattemand.
Jeg kan også gå hen og sælge resten af urene hvis jeg ophører med at samle. det vil også være ok uden skat. Det har en del med tidsperiode og hensigt at gøre, hvordan det vurderes. Der er jo masser af kunstsamlere i bred forstand der samler et eller andet gennem mange år og så sælger ifbm. skift af interesse, skift af hjem osv.
vh baun
•
Det giver også god mening, men det er vel næppe en sort/hvid sag? Hvis du støder på et Omega til en skarp pris, som du godt ved du ikke vil beholde, køber man det jo alligevel, for så bare at skyde det af igen relativ kort tid efter. Her er der vel tale om handel med profit for øje og dermed skatteberettiget? Den slags handler skal man næppe lave mange af før skattefars hammer falder når nu man ved hvor små sko de kan gå i?! Så er spørgsmålet hvor længe ejerskabet skal være før et videresalg kan forsvares som værende uden profit for øje!?
/Mads
•