Svar: 3,709
Tråde: 479
Modtaget Likes: 2,853 i 1,244 svar
Givet Likes: 1,166
Teoretisk set er der mange bud på hvor længe et mekanisk ur holder inden et servicetjek af enten omfattende karakter eller blot en mindre service.
Jeg køber for det meste brugte ure og de kan være fra mange forskellige årstal og mere eller mindre brugte. De mange ure vil være på håndledet i mindre eller større perioder og derfor kan man sige at sliddet bliver delt ud over samlingen og det vil i sig selv forlænge uret levetid i praksis.
Jeg kunne godt tænke mig at høre jeres historie omkring hvor længe uret rent faktisk har gået upåklageligt og hvis det så blev sendt til service, hvor omfattende var så denne.
Man kunne forestille sig at et ur der har gået rigtig mange år også vil have udøvet et stort slid på de mekaniske dele, modsat en løbende service, der så at sige kun handler om en gang rens og smøring.
Findes der nogen af jer med et ur der har holdt rigtig mange år (over 10 - 15 år) uden service og stadig er kørende og uret har rigtig meget tid på håndledet.
Selv har jeg aldrig gået med et ur meget over 2 til 3 år, så er der kommet nyt til og de gamle er foræret eller solgt videre, men med min nye samling vil jeg gerne at den bliver i mange år frem, men det vil være lidt omfattende at sende en stak ure af sted til service...fordi de rent teoretisk burde sendes af sted grundet alder.
Med venlig hilsen Michael
Elsker når ure kommer med en historie
•
Svar: 1,620
Tråde: 89
Modtaget Likes: 8 i 6 svar
Givet Likes: 0
jeg er passiv her - har aldrig haft et ur så lang tid, at jeg tænkte på service
Anders
Rolex Explorer 2 ref 216570 - Victorinox Inox - Seiko Orange Monster - Citizen divemaster "Pingo" - Casio G-Shock GD-110-1ER - Omega De Ville 1969
•
Amehlbye Skrev:jeg er passiv her - har aldrig haft et ur så lang tid, at jeg tænkte på service 
Lige spot on...hvor mange har faktisk haft et ur så længe, jeg kender ikke de historier, men ville gerne høre om der ikke sidder en del trods alt i sådan et forum for ur-nørder
•
Svar: 2,792
Tråde: 143
Modtaget Likes: 126 i 62 svar
Givet Likes: 22
Min morfar har haft et Rolex i omkring 35år uden at det har været serviceret. Dog har han også lidt patek og andre ure, så uret har ikke været brugt hver eneste dag.
•
Kristofferj Skrev:Min morfar har haft et Rolex i omkring 35år uden at det har været serviceret. Dog har han også lidt patek og andre ure, så uret har ikke været brugt hver eneste dag.
kan du huske noget om hvordan standen var og evt. om uret stadig holdt tiden ?
•
Han passer sygeligt meget på sine ting, så uret er i rigtig pæn stand, og har heller aldrig været poleret.
Han går stadig med. Dog ved jeg ikke hvor præcist uret er. Han er jo pensionist, så 5min fra eller til betyder nok ikke det store:D
•
Kristofferj Skrev:Han passer sygeligt meget på sine ting, så uret er i rigtig pæn stand, og har heller aldrig været poleret.
Han går stadig med. Dog ved jeg ikke hvor præcist uret er. Han er jo pensionist, så 5min fra eller til betyder nok ikke det store:D
Det er jo herligt og et Rolex holder til flere generationer som man siger
•
Svar: 166
Tråde: 12
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
Givet Likes: 0
Min første Submariner gik ca.15 år i streg på armen uden service, men så holdt det simpelthen op med at gå og måtte derfor til rens.
Siden har jeg spredt min interesse ud over flere ure, og derfor bliver det efterfølgende hulens svært at vurdere.
Pedellen: Aka. Ole der bor på en skole
•
Miwes Skrev:Kristofferj Skrev:Han passer sygeligt meget på sine ting, så uret er i rigtig pæn stand, og har heller aldrig været poleret.
Det er jo herligt og et Rolex holder til flere generationer som man siger 
Ja det er herligt! Vi snakker også tit ure når vi er sammen. Jeg syntes han skulle investerer noget mere i vintage ure, men tror ham syntes det er lidt for nymodens. Han holder sig til fast ejendom og den slags kedelige sager.
•
Pedellen Skrev:Min første Submariner gik ca.15 år i streg på armen uden service, men så holdt det simpelthen op med at gå og måtte derfor til rens.
Siden har jeg spredt min interesse ud over flere ure, og derfor bliver det efterfølgende hulens svært at vurdere.
15 år vil jeg mene er rigtig flot og helt let er det jo ikke at gennemskue sådan en levetid og formoder ikke at der nogensinde er lavet en form for statestik. Hvis man havde ført nogen form for kontrol, vil jeg tro at de fleste ure kun er i få år hos køber og ellers kommer videre til brugtmarkedet.
Det er vel noget nær grænsen for sådan et værk at kunne slå så mange år uden service og her spiller jo den daglige brug, kvalitet af værk og ikke mindst konstruktionen.
•
|