JLC - master control vs. geografic
Hej
Så må jeg nok erkende at vi ikke når til enighed. For en sikkerheds skyld tjekkede jeg lige et par kilder. Du bragte mig sku pludselig i tvivl Icon_e_smile På jlcsociety.com, som jeg anser for meget velanset, står der "Master control" som fællesbetegnelse for denne model-række. Der findes ingen Master control -modeller uden efterfølgende model-betegnelse (som eksempelvis Geographic). Samme procedure på thepurists.com.... Modellen du refererer til som "Master control" er i øvrigt modellen "Grande Taille". Værket i denne model er rigtig nok en "ren" ebauch 889/2. Dette ebauch er udstyret med dato og central sek. Samme ebauch benyttes som "motor" i de fleste af de øvrige Master-modeller med automatik. Ebauchen 889 får så tilføjet et komplikationsmodul, alt efter hvilke funktioner man ønsker tilføjet. Derefter får det "nye" komplette værk et nyt nr. Som eksempelvis Geographics JLC 923/3.
Jeg skrev jo også "næsten alle værker er baseret på ebauch 889/2". Eneste undtagelse i Master-serien er ultra thin, som er et manuelt Cal. JLC 849, samt alarm-modellerne (Memovox og Reveil), der er baseret på ebauch jlc 918. Selv Perpetual modellen drives af et JLC 889 ebauch.

Hvis du kigger på de forskellige værkers bagside vil du bemærke at de er ens. Forskellen ligger udelukkende i komplikationsmodulet, der er tilføjet.

Håber vi er enige Icon_e_wink !?

Mads Gjødesen
Svar

Beskeder i denne tråd
Det er samme ur!!! - af Mads Gjødesen - 20-10-2004, 09:10 AM
Re: Det er samme ur!!! - af G?st - 20-10-2004, 12:52 PM
Tja, så er vi ikke enige... - af Mads Gjødesen - 20-10-2004, 06:29 PM
Re: - af jacobtheone - 21-10-2004, 12:52 AM

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)