26-11-2004, 09:04 AM
Morgan Jones - Vintageure Skrev:Citat:En evt. skriftlig forespørgsel hos Rolex på baggrund af et rigtigt serienummer vil alt andet lige give en "fornuftig respons" hvorimod man straks vil ane uråd, hvis Rolex melder tilbage at serienummeret ("random 6 cifret nummer") ikke eksisterer og aldrig har gjort det ...
Rolex laver ikke verificeringer uden at have uret fysisk. Dit værk har jo også et nummer, så det er to ting der skal passe sammen. Jeg ved godt at det du skriver er argumentationen ude omkring, men den holder bare ikke rigtigt i real life.En anden udbredt misforståelse er at en "ondsindet" person kan melde ens ur som stjålet hos Rolex, og dermed bringe den retmæssige ejer i fedtefadet. Men også den er forfejlet, da de kun gør det med en politirapport, og man kan kun lave en politirapport ved fremvisning af id+adresse, sov....
Skønne spildte kræfter som ikke reelt set har nogen værdi - in my opinion.
Mvh Morgan
For ca. 1 måned side købte jeg en Submariner i Tyskland. Sammen med uret modtog jeg en original telefax fra august måned fra Rolex i Köln. Faxen indeholdt et svar til sælger, som havde oplyst urets ref.nr. samt urets serienummer, om at det pågældende ur ikke var meldt stjålet. Af svaret fremgår, at der ifølge Rolex' optegnelser ikke foreligger en tyverianmeldelse. Ja, Rolex - bl.a. i Köln - får faktisk lister over ure (sikkert fra det tyske politi vil jeg tro) som er meldt stjålet.
Blandt tyske Rolex samlere er det i øvrigt en udbredt praksis, at man retter skriftlig henvendelse til Rolex i Köln bl.a. for at få oplyst om der er "ugler i mosen" i forbindelse med et givent ur.
Jeg indleverede ved modtagelsen uret til service hos Klarlund. Ole B. ringede til Rolex i Schweiz for at få opklaret om urets ref.nr, VÆRKETS nr. samt ikke mindst urets serienummer osv. "passede sammen". En praksis Ole B. indtil videre ikke har haft noget imod at gennemføre, når jeg har præsenteret ham for "brugte nyindkøb", som alligevel skulle til service.
Den mundtlige tilbagemelding fra Rolex - dagen efter - var, at "ja det hele passer sammen". Derudover blev det oplyst, hvilket land uret var udleveret til og mest sandsynligt første gang solgt fra.
I begge tilfælde har Rolex - i henholdsvis Köln og Schweiz - svaret uden fysisk at have set uret endsige haft det mellem hænderne
Hvis uret havde været forsynet ved et serienummer "fundet på nettet" var det ikke sikkert, at det ved den første henvendelse fra sælger til Rolex i Köln, havde givet en negativ tilbagemelding. Hvorfor skulle det også det, hvis pågældende havde benyttet et "fundet" serienummer fra et tilsvarende ur af nogenlunde samme årgang ? Hvis uret derimod havde været forsynet med et "random 6 cifret nummer" var der med garanti kommet en tilbagemelding fra Rolex Köln om, at nummeret ikke eksisterer.
Jeg forstår således ikke helt, hvorfor du synes, at det er helt hen i skoven at stort set alle over hele verden - og ikke mindst samlere - skjuler en del af serienumrene på deres ure, når disse udstilles eller sættes til salg
Er helt med på, at værkets nummer også har betydning for "sammenhængen". Men det kan altså godt lade sig gøre, at få Rolex til at forholde sig til noget de ikke fysisk har set. Også selvom de kun bliver præsenteret for et ref.nr. og et serienummer. Jeg har faxen her foran mig.
Uanset hvad, så forstår jeg - personligt - udemærket at folk skjuler en del af nummeret. Det er der jo en - for mig at se - åbenlys - og god grund til. En del købere uden den store indsigt eller mistro kan hurtigt blive fuppet.

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)