23-08-2006, 07:35 AM
Der er vel som saadan ikke noget galt i at oenske at vide noget om ejerforhold og brug af vaerker? Det er faktisk et par af de emner som bliver diskuteret ganske flittigt her paa forum'et.
Mit problem er at jeg mangler et form for overblik over de "vigtigste" urmaerker - et overblik jeg kan bruge til at se lidt paa og danne mig et indtryk af det enkelte maerke.
F.eks. kan jeg maerke, at jeg faar stigende lyst til at eje et ur fra et urfirma som rent faktisk ikke er ejet Richemont eller Swatch.
Derudover kan jeg ogsaa maerke en stigende modstand mod ETA vaerker (hvorfor er det helt praecist, man skal betale 25.000 kr. for et standard produceret urvaerke som i den grad bare bliver masseproduceret).
Mit naeste ur maa ogsaa godt komme fra et firma som har noget historie bag sig. Ikke "bare" at det har vaeret en tur om maanen eller koert Formel 1, men at firmaet gennem tiderne rent faktisk har vaeret en innovator indenfor ur-udviklingen (f.eks. har haft en masse "firsts" som jeg har set det blive kaldt).
Mit foerste lidt dyrere ur var et nyt Tag Heuer Link Quartz... smukt ur, men vidste ikke bedre! Derefter et hav af mindre spaendende ure. Saa stod den paa en ny Omega Seamaster (100% Bond Model)... masseproduceret ETA urvaerk til kun 14.000
De sidste par ure jeg har anskaffet mig har vaeret vintage Omega (fra 60'erne) og Girard-Perregaux (fra 70'erne) - ingen af dem kostede voldsomt meget, men absolut mere spaendende og laererige ure end baade mit TH og Omega
Naa, men derfor besluttede jeg mig for at lave et overblik over en liste af ure, saa jeg havde en referenceramme at starte udfra.
Og istedet for at starte for en ende af og Google dem alle, saa taenkte jeg at der maatte vaere nogen herinden som sad med noget af den viden jeg soegte. Det jeg nok haabede mest paa var faktisk, at en havde kendskab til at en saadan liste allerede eksisterede (tro mig, nogen har lavet den...).
Jeg kan dog se, at det at jeg har brugt Mads' gamle liste nok var en fejl. Jeg har derfor nu fjernet klassificeringerne og rent faktisk kun skrevet de urmaerker jeg reelt er interesseret i at vide noget om...
Lange & Söhne - Richemont
Audemars Piguet
Blancpain - Swatch
Breguet - Swatch
Glashütte Original - Swatch
Jæger-LeCoultre - Richemont
Parmigiani
Patek Philippe
Urban Jürgensen
Vacheron Constantin – Richemont
Zenith
Alain Silberstein
Cartier - Richemont
Chopard
Daniel Roth
Ebel
Franck Muller
Gérald Genta
Girard-Perregaux
IWC - Richemont
Officine Panerai - Richemont
Omega – Swatch – ETA, egne værker
Piaget - Richemont
Rolex
Ulysse Nardin
Universal Geneve
Breitling
Bulgari
Chronoswiss
Concord
Corum
Dubey & Schaldenbrand
Montblanc - Richemont
Nomos
Porsche Design
Sothis
Tag Heuer
Tudor
Union - Swatch
Baume & Mercier - Richemont
Eterna
Longines - Swatch
Maurice Lacroix
Movado
Sinn
Tutima
Zeno
Mvh Claus
Mit problem er at jeg mangler et form for overblik over de "vigtigste" urmaerker - et overblik jeg kan bruge til at se lidt paa og danne mig et indtryk af det enkelte maerke.
F.eks. kan jeg maerke, at jeg faar stigende lyst til at eje et ur fra et urfirma som rent faktisk ikke er ejet Richemont eller Swatch.
Derudover kan jeg ogsaa maerke en stigende modstand mod ETA vaerker (hvorfor er det helt praecist, man skal betale 25.000 kr. for et standard produceret urvaerke som i den grad bare bliver masseproduceret).
Mit naeste ur maa ogsaa godt komme fra et firma som har noget historie bag sig. Ikke "bare" at det har vaeret en tur om maanen eller koert Formel 1, men at firmaet gennem tiderne rent faktisk har vaeret en innovator indenfor ur-udviklingen (f.eks. har haft en masse "firsts" som jeg har set det blive kaldt).
Mit foerste lidt dyrere ur var et nyt Tag Heuer Link Quartz... smukt ur, men vidste ikke bedre! Derefter et hav af mindre spaendende ure. Saa stod den paa en ny Omega Seamaster (100% Bond Model)... masseproduceret ETA urvaerk til kun 14.000
Naa, men derfor besluttede jeg mig for at lave et overblik over en liste af ure, saa jeg havde en referenceramme at starte udfra.
Og istedet for at starte for en ende af og Google dem alle, saa taenkte jeg at der maatte vaere nogen herinden som sad med noget af den viden jeg soegte. Det jeg nok haabede mest paa var faktisk, at en havde kendskab til at en saadan liste allerede eksisterede (tro mig, nogen har lavet den...).
Jeg kan dog se, at det at jeg har brugt Mads' gamle liste nok var en fejl. Jeg har derfor nu fjernet klassificeringerne og rent faktisk kun skrevet de urmaerker jeg reelt er interesseret i at vide noget om...
Lange & Söhne - Richemont
Audemars Piguet
Blancpain - Swatch
Breguet - Swatch
Glashütte Original - Swatch
Jæger-LeCoultre - Richemont
Parmigiani
Patek Philippe
Urban Jürgensen
Vacheron Constantin – Richemont
Zenith
Alain Silberstein
Cartier - Richemont
Chopard
Daniel Roth
Ebel
Franck Muller
Gérald Genta
Girard-Perregaux
IWC - Richemont
Officine Panerai - Richemont
Omega – Swatch – ETA, egne værker
Piaget - Richemont
Rolex
Ulysse Nardin
Universal Geneve
Breitling
Bulgari
Chronoswiss
Concord
Corum
Dubey & Schaldenbrand
Montblanc - Richemont
Nomos
Porsche Design
Sothis
Tag Heuer
Tudor
Union - Swatch
Baume & Mercier - Richemont
Eterna
Longines - Swatch
Maurice Lacroix
Movado
Sinn
Tutima
Zeno
Mvh Claus

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)