04-01-2007, 06:59 PM
Baun Skrev:guru13 Skrev:Og jeg tror ikke at et ur ( eller anden luksus vare) til 5-6K skulle være udenfor begrebet stangvare.
Hvem ville for bare 2-3 år siden betale 1500kr for et par jeans ? Idag er det nærmest undtagelsen for at erhverve sig et par "luksus jeans" for under det beløb..
Jeg mener at begrebet stangvare kan bruges om varer som rigtig mange mennesker normalt køber, men luksusvarer netop er det de få som prioriterer og har mulighed for køber:
Hvis 95% af jeanskøberne køber jeans til mellem 100 og 800 kr så anser jeg jeans til det dobbelte for luksusudgaven!
Hvis de fleste køber biler til mellem 100 K og 300 K - ja så er biler til over 500 K en luksusvare.
Hvis de fleste køber ure til 50 kr og 3 K - ja så er ure til 5 K en luksus vare. Og jeg tror faktisk at rigtig mange Danskere går ud og køber et ur til deres udkårne til fx. 2-6 K og mener at det er en luksus.
Vi har som urnørder lov at blive fartblinde, men at kalde et ur til 20 K er og bliver arrogance! (udenfor vores lille ur-verden)
Luksusvarer er ikke stangvarer i min begrebsverden.
vh Baun
Man bliver nemt fartblind i den her hobby. En af mine venner omtaler konsekvent sin Breguet La Tradition De Breguet som hans "beater". personligt kan jeg da heller ikke blive super excited med mindre vi er rimeligt højt oppe i pris. Sådan er det jo. Det samme gælder bilnørder (skyldig - vi taler om mig!
Mvh Morgan
![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)