06-10-2007, 12:48 PM
Baun Skrev:Jeg har for nylig checket min forsikring i Tryg.Ja det er helt i tråd med det typiske - det er et spørgsmål om guld eller ej - sikkert fra en tid da kvinders smykker var langt mere væsentlige tyveri objecter end mænds ure.
Der er flere kategorier, men 2 har interesse når det handler om ure:
- Særlig privat indbo
Særlige private værdigenstande
Under Særlig privat indbo står bla. opført ure
Under Særlige private værdigenstande står der bla. smykker *guld, ædelsten* og *platin.
Nu er tricket at der så efterfølgende står at de som er mærket * er en væsentlig bestanddel af noget som er i en anden kategori - så skal disse alligevel henføres under Særlige private værdigenstande - og der er det særlige ved det, at disse højest må udgøre 15% af den samlede forsikringssum.
Urets pris/værdi er alt så underordnet - mens metallet er afgørende. Om mine Omegaer Guld på stål så er i den ene kategori eller den anden? Det kunne damen i Tryg ikke svare på!
Det er bla. af forsikringshensyn at jeg lader alle mine ure verificere og vurdere af Peter Halse. Det vil formentlig gøre det noget lettere i en eventuel forsikrings situation.
vh Baun
Det er da for dumt at Tryg ikke kan svare på om et Omega eller Eterna Goldcap - guld på stål hører i den ene eller anden katagori, det er da hendes arbejde skulle jeg mene - de kan da ikke lade den svæve i luften, så hvis du alligevel får et svar, så må du da godt offentligøre det, da det da gør en forskel.
Iøvrigt er det normalt ikke voldsomt kostbart at øge den del af forsikringen som omfatter særligt - eller særligt privat indbo og hvad det ellers kan hedde, fra ex 15% til et større beløb
Jeg har mine ure i box på nær dem jeg går med og ligger til skift under ugen, og de er også i box hjemme + jeg har billeder af alle ure + liste med serienummer, værk og andre detaljer og min egen vurdering i en excel fil, så hvis jeg en dag vågner op og opdager jeg er død, så kan min familie håndtere sagen (ungerne deler garanteret bare urene
Det er givet også smart med en vurdering som du har det Baun
Så kan man lige lægge til, at det i det hele taget er smart at trække kuffer ud og åbe skabe og tage billeder af indholdet. Både som dokumentation ved indbrud eller brand - og for selv at huske alt. Jeg har 4 gange haft indbrud i sommeruset, og det viser sig, når man ser billederne - så husker man pludseligt - NÅ ja der var jo også den lille fugle kiggert i den skuffe osv. og forsikringen er glad for dokumentationen med en billed fil efter et indbrud - også selv om den måske ikke er voldsomt detaljeret
Mvh. John - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)