30-03-2013, 01:02 AM
Stensbjerg Skrev:Vi skal jo heller ikke være enige Peter,
men sådan som jeg læser dit svar forstår du ikke helt hvad jeg mener og det er også cool nok.
Jo, jeg mener nu nok, at jeg forstår hvad du mener - det er lidt for letkøbt, blot at hævde det modsatte. Hvis der er noget du mener jeg ikke forstår, så kan du i det mindste forklare mig hvad det er og hvordan tingene efter din mening hænger sammen, i stedet for at affærdige mig med en påstand om, at jeg ikke fatter hvad du mener og at "det også er cool nok" ! Det virker temmeligt stødende, hvad jeg godt tror, at du selv kan se, hvis du tænker over det.
Der er forskel på, at være uenige pga. forskellige synspunkter og så at være uenige fordi den ene ikke "forstår" (læs = "er lidt dum") !!
Faktisk mener jeg, at det er dig, der ikke forstår, hvad jeg mener. Og nu skal jeg forsøge at forklare dig hvad og hvorfor - hvis du ser isoleret på markedet for ure, som udbydes af brugt-urs-forhandlere, så har du fuldstændig ret i, at konkurrence i form af flere udbydere vil udjævne priserne.
Men du glemmer, at disse brugt-urs-forhandlere ikke som ved AD´ere får deres varer fra producenterne, men fra andre private handlende.
Mit argument er således ganske enkelt, at forudsætningen for, at din teori skal gå i opfyldelse er, at presset på det private brugt-urs marked øges, idet antallet af hel- og semiprofessionelle opkøbere øges og udbuddet for private købere derved formindskes kraftigt. Mens du skaber overflod i ét segment for at udjævne priserne (hos brugt-urs-forhandlere), så skaber du knaphed i et andet segment og dermed prisstigninger !! Resultatet vil derfor være, at prisniveau´et hos de private sælgere stiger, mens prisniveauet ved den stigende skare af brugt-urs-forhandlere sænkes indtil de to segmenter ligger i balance omkring et omdrejningspunkt, der udgøres af det beløb, der svarer til den samlede sum af omkostninger til service og salgsklargøring, liggetid, avance og moms m.v.
Altså kan din teori kun gå i opfyldelse på bekostning af "privat-til-privat" markedet til skade for de af os, der bruger vores fascination af ure til at sætte os ind i de urmærker som vi interesserer os for og dermed sætter os selv i stand til at købe privat med en acceptabel risiko, som følge af vores viden.
Forsvinder det marked, så er vi henvist til at købe "stangvaren" (som jeg negativt ladet har valgt at kalde det) og at lægge forhandlerens avance + brugtmoms afgift på bordet, hvilket vi ikke havde behøvet, såfremt vi havde handlet med en privat.
/Peter
"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)