19-12-2008, 02:18 AM
Hej jeg har købt et mange gange på ebay i USA, både via Paypal og ved bankoverførsel. Ved bankoverførsel stødte jeg ind i nøjagtig samme problemer, og fandt ud af at de slet ikke benyttede Iban Nummer i USA. Eller man kan kalde det det hvad man vil, men faktum er at "vores" Iban nummer består af kontonummer, reg.nr., landekode og identifikationsnummer til vores bank, såvidt jeg lige husker at banken forklarede mig. Deres routingnummer tilsvarer vores bankidentifikationsnummer, så jeg gik i banken med samtlige oplysninger og overførte pengene og det fungerede fint. Har du købt gennem ebay så sørg for at bede din bank om en kvittering over mail eller lignende (computerformat), så du i en eventuel tvist kan beviseliggøre over for ebay hvilke oplysninger du har overført udfra og hvilket beløb. Gem ligeledes mailen fra sælger. Sørg altid for at "check-out-processen" foregår gennem ebay således at ebay har adgang til de samme oplysninger du selv havde. KØB ALDRIG ET EBAY PRODUKT UDENOM EBAY. Ellers foretrækker jeg klart at købe gennem paypal, der giver en forsikring op til 500$ såvidt jeg husker. Dertil skal du huske på at både DIN og SÆLGERS bank kræver et overførselsgebyr. Køb i USA går ikke til den lavere EU-Overførsels-sats så omkring 70 bobs skal BEGGE banker have før sælger får sit fulde beløb. Ved køb via bankoverførsel er du som sagt kun beskyttet af Ebay-kaufer-schutz, og de refunderer kun 70% af købsprisen, hvis varen ikke dukker op, er defekt eller på anden vis i lever op til forventningerne. Og så skal varen refunderes igen hvilket du omkostningsmæssigt igen hæfter for. Sørg desuden for at sælger mailer et trackingnummer og kuriernavn. Engang har jeg været ude for at min pakke forlod USA med USPS og skiftede kurier (fed-ex)i sverige, hvorved mit tracking-nummer ej mere kunne anvendes, blot til orientering, så sørg for om muligt at tage højde for det.

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)