24-12-2008, 12:34 PM
Det er nu også min helt klare opfattelse at der er sket en markant stigning i kriminalitet er begået af øst-europæere, efter vi blev optaget i Schengen. Når jeg tænker tilbage på før 2001, hvor vi ikke var medlem af samarbejdet, husker jeg slet ikke den samme mængde sager omtalt i pressen. Det er muligt at de samme mennesker i princippet havde adgang til Danmark før, men alene det faktum at vi dengang havde toldere stående ved grænsen, er jeg ret sikker på har haft en enorm præventiv effekt.
Efter Schengen er det ligeledes blevet særdeles nemt at indsmugle våben, narkotika og ikke mindst mennesker. Mon ikke også det har kunne mærkes i Politiet's statistikker.
Samarbejdet har bestemt også sine fordele, men om de opvejer ulemperne er jeg ikke overbevist om.
Efter Schengen er det ligeledes blevet særdeles nemt at indsmugle våben, narkotika og ikke mindst mennesker. Mon ikke også det har kunne mærkes i Politiet's statistikker.
Samarbejdet har bestemt også sine fordele, men om de opvejer ulemperne er jeg ikke overbevist om.

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)