20-05-2009, 05:53 PM
makita Skrev:Jeg er så enig med i langt det meste du skriver Makita. Hvad med at prøve at ranke - ud fra funktion - dykkerur - et par stykker tilfældigt (næsten) valgtpeter Skrev:Hej Makita
Du har tydeligvis ikke set en Seawolf i stål, som også har blanke markører, ligesom steelfish, hvilket kun gør uret meget flottere, men det er jo bare min mening.![]()
MVH Peter
Jamen det er jeg heller ikke nødvendigvis uenig med dig i. Sagen er jo blot den, at dykkergenren efterhånden er blevet så mainstream og udvandet, at almindelige dykkerure (waterresistant <200m) sjældent er særlig bevendte som dykkerure, men snarere er toolwatches i bestræbelserne at nette løsslupne strandsild som måtte drive forbi poolkanten. Og har man ikke ad naturlig vej et Benny hill solbling over tandsættet, hjælper det utvivlsomt med lidt ekstra chromlir på urskiven.
Mere seriøse bud på et dykkerur (waterresistant >300m) bliver nådesløst vurderet fra min side på lige præcis det de udgiver sig for, et tidsangivende instrument og værktøj for dykkeren. Utallige undersøgelser har efterhånden manifesteret at luminova ses bedre i mørke end chrom. Om det så også er noget der roterer i chefsdesignerens kasket, - blandt twix og milky way, når han sætter sig for at forme det fuldendte dykkerur, kan man undre sig over. Form og funktion må og SKAL gå hånd i hånd for at opnå thumbs-up fra min side. Tag nu blot kronen som eksempel. Hvad skal den? og hvad skal den IKKE!!! Den skal naturligvis kunne indstille uret før dykning påbegynder. Den skal IKKE under nogen tænkelige omstændigheder kunne løsne under dykning, og så er det ikke IMO specielt gennemtænkt at den i lukket position rager knapt en cm udover urkassen og tillige er nopret/ru så den kan hænge fast stort set alt med den mindste antydning af konsistens. Form og funktion harmonerer ikke, men "sejt/tool" ser det sikkert ud i nogles øjne, tåbeligt i mine.
Skulle jeg fuldstændigt se bort fra at det var dykkerure, og udelukkende bedømme ud fra urets æstetiske form, så ville jeg klart vælge PO af de tre, som jeg i den henseende synes er smukkest, bare ikke som dykkerur, altså.
Rolex SD
Rolex SD DS
Rolex submariner
IWC Aquatimer 3536 (bevidst valgt den lidt ældre)
BP fifty fathoms
eller læg endeligt på hvad du som funktion - dykkerur -. ville vælge - Kriterie - dykning for hobby/let erhverv = 20 til max 100 meter f.eks?
Bliver det noget vrøvl at svare på?
vh
Mvh. John - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)