ETA 2892 - ringere i en DD 2073 løsning ?
@ Makita: Ups den blev svært læst uden quote virkede, men jeg kender godt den artikkel du henviser til, og mener ikke den afviser det andet. Jeg hævder ikke at de er identiske - men at 1504 (og dens Eterna forgængere) har dannet basis for både 2824 og 2892 (henholdsvis den tykke til Eterna 1000 den tynde version til Eterna 3000)
Ikke identiske, men basis for. Ikke så underligt ETA kommer jo som outspring fra Eterna (eller virksomhedsteknisk ligeså meget Eterna udskildtes) Se hele opbygningen med klinkehjulene, kugleleje rotor - basis eterna

Se her Walt Odet som du jo henviser til som drager referencen:http://www.timezone.com/library/archives...8628270188 (og kort uddrag:)
The 2892 is the most recent ETA (basic automatic) caliber and, unlike most of the other ETA's currently in production, the 2892 was derived from an outside design, the Eterna-matic 3000, Cal. 1466-U, first released in 1963 (by Eterna)

Se også ex den her, hvor skribentet godt nok ikke hævder at være ekspert - men:
http://www.chronometrie.com/eta2824/eta2824.html
hvor bl.a. kan læses - (for at slippe for hele sagen)
Looking through Heinz Hampel’s excellent book, ‘Automatic Wristwatches from Switzerland’, it appears to me as if the ETA 2824 is also an Eterna derived caliber. Although not identical, it definitely seems that the Eterna Caliber 1429/1439 U was used as the base design for the ETA. I’m no expert in movement design, or movement history, so perhaps one of our technically minded history buffs can make further enquiries in that regard. Like its Eterna cousin, the Caliber 1466U, it too started out at a leisurely 18,000 BPH. It does predate the latter by a couple of years though, being introduced in 1961 according to Hampel.
Jeg tror det der måske skiller er om den er baseret på - eller er. Jeg vil aldrig og har aldrig hævdet den er lig - men baseret på. ETA opfandt hverken 2824 eller 2890/2892 men baserede den på Eterna principper

Det vil du kunne ganske mange links som henviser til

Peace vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar

Beskeder i denne tråd
Re: ETA 2892 - ringere i en DD 2073 løsning ? - af hannover_dk - 09-09-2009, 11:40 PM

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)