13-09-2009, 02:18 AM
hannover_dk Skrev:peter Skrev:HejDet har du helt 100% ret i. Nu er tråden jo lang og kompliceret, men som du ser sagde Walt Odet (som jeg brugte fordi Makita brugte ham til at modsige at 2892 A2 havde oprindeligt udspring i Eterna:
Jeg har som urmager set meget, men endnu aldrig et værk der hedder 2892-1, såvidt jeg ved hedder forgængeren til 2892-2 2890 og ikke 2892-1, nøjagtig ligesom der ikke findes en 2824-1, men kun 2824-2, men alt ialt er det jo Eterna som var den første, og så er der derefter kommet en masse opdateringer af et værk der oprindeligt kom fra Eterna, og dimensionerne på alle 2892 værker er den samme, den eneste synlige forskel er stadigvæk rotoren på 2892A2 som er en lille smule kraftigere.
MVH Peter
Walt Odet::http://www.timezone.com/library/archives...8628270188
The 2892 is the most recent ETA (basic automatic) caliber. The 2892 was derived from an outside design, the Eterna-matic 3000, Cal. 1466-U, first released in 1963 (by Eterna)
Og det med rotoren forklares så med at Eterna 1466 var en 13" hvor 2892 blev ændret til 12" og den mindre diameter betød, at den havde problemer med gangreserven fordi rotoren ikke var tung nok, hvilket jo stemmer 100% med det du siger om at den fik ændret rotor i 2892 A2 så den blev kraftigere/tungere![]()
vh
Hannover nu synes jeg snart du burde stoppe med at lægge mig ord i munden!! Jeg har på intet tidspunkt udtalt mig om hvorvidt eta 2892, eller eta 2892-2, eller eta 2892-A2 har rødder i et eternaværk, men det har du til gengæld. Faktisk har jeg jo i forlængelse af dine input om eterna foreslået at den eternakaliber du selv kom frem med er forgænger for eta 2890(bemærk nu 2890 og IKKE 2892). Jeg har sagt eta 2892 er direkte afløser for eta 2890. Du har sagt at eta 2892 er direkte afløser (fader) til en eternakaliber, hvilket jeg har kommenteret, og vedlagt et link som underbygger det jeg siger, men som du tydeligvis stadigvæk ikke har læst, eller agter at læse. Dit citat fra Odet rokker jo intet ved dette. Han siger it(2892) derives from an eternacal..., men mon ikke han også ville sige at eta 2890 derives from an eterna...?????????(AT vi nedstammer fra neanthalermennesket afskriver vel ikke om vi nedstammer fra aberne, eller hür?
Linket ville ellers på glimrende vis tydeligere præcist hvad der sket med værket, men endnu vigtigere hvorfor. Bl.a. den "nye" rotor som Peter nævner, som egentlig via slibning er en modificering af eksisterende rotor (sakset fra linket):
"For the more technically minded, the final modifications to the automatic winding was to reduce the chamfer around the circumference of the oscillating weight – thereby increasing its mass. And to switch the stud and the jewel which supported the intermediate reduction wheel. This wheel, which drives the ratchet driving wheel, originally had a stud, but now has a jewel. The stud has now replaced the jewel in the upper part of the automatic winding bridge. This resulted in less winding friction due to this wheels much greater stability. Omega (and Girard Perregaux) have increased the winding efficiency further by reducing the diameter of the ball bearing support.

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)