18-09-2009, 06:41 PM
Tio Malo Skrev:Ehh... jeg kan nu ane noget andet i Willys manifestos end den påstået verdensmand, Baun prøver at angribe...willy quote.in the old days we had a free media today it is state controlled.the consequence of this is that shit music,that would never have got airtime sells today.thank god we have a underground culture today,and groups like tool and nine inch nails who sell more records than example cold play.i do not want my children to grow up stupid so i tell them to listen to everything with a critical ear.has baun got ears by the way?
På sent 60´ene og primo 70´ene var rock en hele generationens kampmusik. Jeg mener ikke nødvendigtvis politisk, men mere holdningsmæssigt kamp. Idag lytter vi det hele, fra alle hylder, sammenblandet i den bedste postmoderne stil. Dengang, var der et lysår mellem ("det ærlige og progressive") rock og ("det falske og kikset") pop. Hvis du var hipt og med på nodderne, var Willys liste af musik (og meget mere eller lidt mindre, alt efter ens smag) det som fungerede som baggrundsmusik mens (vi ?) frontløberne skabte alt muligt nyt (ofte lidt mere i vores egne fantasier end i virkeligheden). Abba og alt muligt andet systematisk konstrueret pop var for fjenden. "Fjenden" var igen alt muligt, så som forældregenerationen, "systemet", konformiteten, politiske modstandere, kirken, moralens vogtere, kort sagt alle dem som repræsenterede den "gamle verdensorden".
Willy, jeg var også med i den store syrefest og forstår ganske udmærket, hvad du siger.
Men noget andet er så det at tiderne har skiftet og de signalværdier, forskellige slags musik havde, er forændret eller vasket væk i tidens strøm... Clash og andre punkere med statements i lyrikker og agressive, korte og hurtige 3 akkords sange (godt peppet op af speed) var nok de sidste som delte verden for "de gode" og "de onde" i deres musikalske universe.
Derfra er ganske kort vej til godt og skidt i urenes verden. Urene er jo lidt af vores personlige manifestoer ang. smag og holdninger, heh - lidt som musik 40 år tidligere men det er IMHO meget svært at bedømme bæreren af en G/G Rolex (eller Bvlgari) medmindre man hader inderligt det, at nogen "har råd til" at gå med en. Ligeledes, ved ikke rigtigt hvor forkert det ville være at "flyde med i en rigmandsdrøm"... (er det igen-igen forkert at man er på muffen / kan klare sig økonomisk ?) ?
Men æstetik kan diskuteres herfra til Kingdom come og så kan urenes signalværdier.
John
PS. Nu ser jeg ikke fjernsyn og vidste derfor ikke hvem Sidney Lee er. Google hjælp for det og... mon der ikke er mere fjernsynseende 60 årige end de "oplyste" (med eller uden anførselstegne) som ved hvem han er...
![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)